قدس آنلاین - سبزوار / سید محسن جعفری : رئیس اداره شیلات جهاد کشاورزی شهرستان سبزوارگفت: شیلات سبزوار هنوز درابتدای راه است.

تولید ماهی در سبزوار به تنهایی بیش از تولید ۱۰ استان کشور است

محمدنبوی فرد در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار قدس آنلاین در سبزوار با بیان اینکه هم اکنون تولید گوشت ماهی در سبزوار برابر کل تولید گوشت قرمز اعم از دام سبک وسنگین می باشد ادامه داد: خوشبختانه شیلات در طول 8 سال فعالیت ، توانسته است مسیری را که دامداری طی سالیان متمادی پیموده ، در کمترین زمان بپیماید و در زمینه تولید ، با اختلاف زیاد پیروز میدان تولید گوشت سفید شود .

وی پتانسیل ها، فعالیت ها ، تشویق ها وجهش های بسیار مطلوب طی نمودن مسیررا از جمله موفقیت های اداره شیلات جهاد کشاورزی سبزوار عنوان نمود.

وی اظهار داشت : درحال حاضرتولیدگوشت شیلات طی سال جاری در سبزوار بالغ بر   2523 تن می باشد این درحالی است که تولیدگوشت گوسفند ،گاو وشتر نیز طی سال جاری همین رقم بوده است که بنا براین ظرفیت تولیدگوشت ماهی درسبزواررکود ممتازرا به خود اختصاص داده است .

 نبوی فرد یادآورشد وقتی به پیشینه جغرافیایی این شهرستان به دلیل قرارگرفتن درکویرنگاه میکنیم دورازذهن است که سبزوار کویری قطب تولیدماهی درسطح استان خراسان  بزرگ می باشد لذا درحال حاضرسبزوار به دلیل جایگاه ویژه درتولید وپرورش شیلات به عنوان یک شهر برای بازدید پرورش دهندگان درسطح استان خراسان بزرگ شناخته شده است وحداکثرافرادی که میخواهند وارد این حرفه شوند بازدید ازاستخرهای پرورش ماهی سبزوارجهت الگوبرداری دربرنامه خود قرارمی دهند تا ازنزدیک درجریان موفقیت وتولیدانبوه شیلات این شهرستان قرارگیرند .

وی بااشاره به ارسال نامه ای ازسوی سازمان شیلات ایران درخصوص پیش بینی آینده تمام استانها دربحث تولیدشیلات خاطرنشان کرد : دراین نامه آمده است " استان خراسان رضوی قطعا آینده ای درخشان خواهدداشت که یکی ازدلایل آن نیز عملکرد ویژه شهرستان سبزوارمی باشد .

رییس اداره شیلات سبزوار بابیان اینکه تولید شیلات درسبزوارتاسال85ازسطح 5 استخرحدود 35 تن بود ، افزود درسبزوارحدود1500حلقه چاده عمیق ونیمه عمیق کشاورزی وجودداردکه بالغ بریکهزارحلقه آن استعدادپرورش ماهی رادارد .

نبوی فرد با اذعان به درآمد بالای پرورش ماهی گفت : کود موجود درآب استخرهای پرورش ماهی که برای زمینهای کشاورزی مورداستفاده قرارمی گیرد موجب رشد30درصدی محصولات کشاورزی نسبت به زمینهایی که ازآب معمولی استفاده می کنند می شود .

وی با تاکید براینکه کودماهی یک کود فاقد انگل وتخم علف هرز می باشدادامه داد : کودماهی علاوه براینکه موجب نرمی زمین کشاورزی برای شخم زدن می شود ازهرگونه رشد علفهای هرزجلوگیری میکند که این خودیک امتیاز ویژه برای کشاورز وکسانی که ازآب کودماهی استفاده می کنندمحسوب می شود.

مهندس نبوی فر همچنین اضافه کرد : کشاورزانی که ازآب استخرهای پرورش ماهی برای آبدهی ورشد محصولات زمین خوداستفاده می کنند ، دریک قلم ، کاهش 30درصدی مصرف کودشیمیایی را برایشان به دنبال دارد چراکه کود شیمیایی به دلیل وجوددرصد بالای نیترات اوره وآمونیاک درخود ، هم برای زمین و هم برای محصول بعدازتولید اثرمخرب دارند .

وی یکی ازدلایل درراه بودن سونامی سرطان رامصرف کودهای شیمیایی درزمینهای کشاورزی جهت رشدمحصولات عنوان کردودرعین حال گفت بایددرجهت حذف کودهای شیمیایی تلاش کنیم چرا که جان انسانها درخطراست .

 این مسول درجهادکشاورزی سبزوارباتشریح فوایدایجاد استخرهای پرورش ماهی دررشد اقتصادکشوراظهارداشت : باگذشت حدود15سال ازتاسیس اداره شیلات درسبزوارتعدادپرورش دهندگان ماهی دراین شهرستان از 5 نفر به یکصدو سی و چهارنفررسیده است که این آمارنیزرشدصعودی بسیارقابل توجهی رادربرگرفته است ودرآینده نزدیک بالاترهم خواهدرفت.

 وی کم تحرکی دراغلب مردم را موجب شیوع بیماریهای غیرمسری ازجمله بیماریهای قلبی ، فشارخون ، سرطانها ،  و .. عنوان ئکرد و افزود : تنهاراه نجات ازاین دسته بیماریها استفاده ازآبزیان وامگا3می باشد .

 بااشاره به اینکه درحال حاضرسبزوار تنها شهرستانی است که درسطح استان خراسان رضوی اقدام به تاسیس کارگاه آموزشی طبخ ماهی نموده است تصریح کرد : علاوه برتولیدماهی ، زنجیره مصرف این ماده غذایی بسیارمهم می باشد.

وی اضافه کرد : همه ساله بیش ازیکهزار نفر خانم به صورت رایگان درکلاسهای آموزشی طبخ ماهی اداره شیلات سبزوار شرکت می نماید و با مدرن ترین روشهای طبخ ماهی آشنا می شوند .

وی  گفت : سرانه مصرف ماهی در سبزواردر حال حاضر 7500 گرم است این در حالیست که این مقدار در سال 83 در این شهرستان تنها یکصد گرم بوده است.

رییس اداره شیلات سبزوار سرانه مصرف ماهی درایران را بین 9 تا 10 کیلو گرم عنوان کرد و خاطر نشان نمود : سرانه مصرف ماهی در دنیا 20 کیلو گرم است که هنوز کشور ما با سرانه مصرف در جهان فاصله زیادی دارد .

وی رکورد دار مصرف ماهی در جهان را کشور ژاپن  با مصرف 80 کیلو گرم برای هر نفر در سال دانست و گفت : بهترین و باهوش ترین مدیران نیز در این کشور زندگی می کنند که این ارتباط نزدیک و مستقیم با مصرف آبزیان در سبد غذایی ژاپنی ها دارد .

وی با بیان اینکه در حال حاضر 35 در صد تولید ماهی استان خراسان در اختیار شهرستان سبزوار می باشد افزود : تولید ماهی در سبزوار به تنهایی بیش از تولید 10 استان کشور است .

این کارشناس شیلات یادآورشد : بهترین زمان برای رها سازی و پرورش ماهی های گرمابی در سبزوار از اول فروردین تا نیمه اول شهریور ماه می باشد که بهتراست در این فصول از گونه قالب ماهیها از جمله ( کپور ، آمور و فیتو فاک ) برای پرورش استفاده شود .

مهندس نبوی فرد همچنین در خصوص مقایسه خاصیت و طعم ماهی های دریایی و پرورشی گفت : علیرغم طعم خوب ماهیهای دریایی به دلیل استفاده از تنوع غذایی موجود در آب دریاها ، توصیه کارشناسان پرورش آبزیان بر استفاده از ماهیهای پرورشی است .

 وی اظهار داشت : متاسفانه به دلیل ورود فاضلابهای صنعتی ناشی از کارگاهها ، کارخانجات و سایر مراکز صنعتی در حاشیه و سواحل رود خانه ها و دریاها ( شمال و جنوب کشور ) و سرازیر شدن مواد سنگین اعم از سرب ، جیوه و آرسنیک موجود در فاضلابها ، و نیز نفوذ این مواد در جلبکها و استفاده نمودن ماهی ها از آنها ، این مواد به دلیل حجم زیاد و غیر غابل هضم بودن در داخل گوشت بدن ماهی باقی می ماند ودر نتیجه پس از استفاده توسط انسان گوشت ماهی در بدن ما هضم می شود و متاسفانه مواد صنعتی نام برده شده در بدن جذب نمی گردد و مشکلات و بیماریهای گوناگونی را به ما هدیه میدهد . وی ادامه داد : خوشبختانه در گوشت ماهی های پرورشی اثری از مواد صنعتی یافت نمی شود و بنابراین شاید به لحاظ طعم ، ماهیهای پرورشی از مزه خوبی نسبت به ماهیهای دریایی برخوردار نباشد ولی در بعد سلامت ، گوشت آنها مورد تایید است .

رییس اداره شیلات جهاد کشاورزی سبزوار با اشاره به رشد 70 درصدی تولید ماهی امسال در سبزوار نسبت به سال گذشته تصریح کرد : خوشبختانه طی سه سال متوال گذشته این شهرستان توانسته است مقام اول تولید ماهی در استان خراسان رضوی را به خود اختصاص دهد .

وی در عین حال در خصوص ماهیهای تزئینی (ماهی قرمز ) شب عید گفت : خانواده های عزیز سعی نمایند به هیج عنوان دستهایشان با ماهی و آب تنگ در تماس نباشد ودر هنگام تعویض آب تنگ حتما از دستکش استفاده نمایند چرا که بدن اینگونه ماهی آغشته به نوعی قارچ خطر ناک می باشد که موجب شیوع نوعی بیماری قارچ پوستی در انسان می گردد . / انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.