۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 360998

محمد علی شادی گفت: اگر امکان دارند در نوروز سفر نروند! اگر فرد با انگیزه استراحت و استفاده از طبیعت و آرامش و دور هم بودن با خانواده به سفر می خواهد برود، باید گفت به این هم دست پیدا نخواهد کرد

در نوروز سفر نروید

 به گزارش قدس آنلاین به نقل از میزان، برنامه "گفت‌وگوی اجتماعی" با موضوع سفرهای نوروزی و با حضور دکتر محمد علی شادی دکترای برنامه ریزی توریسم ، استاد دانشگاه و کارشناس میراث فرهنگی و سرهنگ داوود فرد معاون مبارزه با سرقت های خاص تهران روانه آنتن شد.

سرهنگ داوود فرد با اشاره به سفرهای نوروزی گفت: با توجه به اینکه حجم زیادی از مردم از تهران خارج می شوند، مسلماً بستر مناسبی برای ارتکاب جرم خصوصاً سرقت منزل فراهم می شود و سارقین به تجربه ثابت کرده اند که این ایام را فرصت مناسبی برای رسیدن به اهداف شان در نظر می گیرند و به همین دلیل باید مراقبت های لازم را انجام دهیم.
وی سرقت از منازل و پیشگیری از آن را یکی از دغدغه های پلیس عنوان کرد و اظهار داشت: این نوع سرقت احساس ناامنی را در میان شهروندان محترم به شدت افزایش می دهد.
معاون مبارزه با سرقت های خاص تهران ارتکاب سرقت را دارای دلایل مختلف دانست و ادامه داد: در حال حاضر ایرانیان به واسطه فرهنگی که پیدا کرده اند، اموال هدف در منازل شان بسیار یافت می شود. مواردی داشته ایم که در منزلی که تنها دو نفر زندگی می کنند، اموالی با ارزش بسیار زیاد در آن یافت می شود مانند طلاجات که سارقین به تجربه رسیده اند که کجاها را برای یافتن طلا بگردند. سارقین در بازجویی ها بارها اعلام کرده اند اولین جایی که بعد از نفوذ به خانه می گردند، اتاق خواب والدین است.
داوود فرد افزود: متاسفانه وقتی طلایی خریداری می کنیم، فاکتور آن را نیز در کنار آن قرار می دهیم یا به نوعی در داخل گاوصندوق می گذاریم. گاو صندوق یک جعبه 60 کیلوگرمی نیست که یک قفل داشته باشد و به نوعی امر سرقت را تسهیل می کند زیرا با تصور به اینکه گاو صندوق داریم، همه اموال را داخل آن می گذاریم. اغلب آنها استانداردهای لازم را ندارد و به همین دلیل به راحتی باز می شوند و اگر هم نتوانند، گاوصندوق را انتقال می دهند.

معاون مبارزه با سرقت های خاص تهران با بیان اینکه بیشتر اوقات با یافتن گاو صندوق دزدها بقیه منزل را نمی گردند، گفت: در موردی طلاجات منزلی از داخل گاو صندوق سرقت شده بود ولی طلاجات مصرفی که روز قبل نیز مورد استفاده قرار گرفته بود و روی طاقچه خانه بود، مورد سرقت قرار نگرفته بود.
وی با خاطرنشان کردن این مسئله که در سرقت ها، شگردهای سارقین را نمی دانیم، تاکید کرد: آنچه که مهم است این می باشد که باید ضریب امنیتی منزلی که در داخل آن هستیم را بالا ببریم.  
وی با اشاره به اینکه شگردهای سارقین پیشرفت خاصی نکرده است، بیان داشت: شگردها به همان شکل ادامه دارد اما با توجه به اینکه خیلی ها متوجه این شگردها می شوند، تا زمانی که دچار آسیب نشده اند، این ایرادات منازل مسکونی شان را برطرف نمی کنند. 
سرهنگ داوود فرد در بیان شگردهای معمول گفت: یکی از شگردهای معمول در سرقت ها، بالکن است که طبقات اول و یا حتی طبقات دوم را شامل می شود، بنابراین بالکن باید حفاظ داشته باشد. یکی دیگر از سرقت های معمول، کاردکشی است که با آن به راحتی با یک حفاظ آهنی می توان مقابله کرد.
در ادامه دکتر محمد علی شادی با اشاره به سفرهای نوروزی، انگیزه افراد را از سفرهای نوروزی متفاوت دانست و عنوان داشت: یکی از مهمترین دلایل این است که سفرهای نوروزی به نوعی از گذشته در آئین های نوروزی مان برای بازدید از اقوام و آشنایان و یا استراحت و سفر بوده است.  
وی ادامه داد: از نظر تخصص برنامه ریزی، با سفرهای پشت سر هم در نوروز و یا حتی در تابستان مخالف هستیم زیرا در برنامه ریزی گردشگری دو نوع زمان برای سفر داریم؛ نخست Low season و دوم High season. فصل هایی که پر سفر هستند و گردشگران خیلی زیاد سفر می کنند را High season می گویند و زمان هایی که کمتر سفر صورت می گیرد را Low season می گویند.
کارشناس میراث فرهنگی با اشاره به وضعیت کشورهای دیگر بیان داشت: در دنیا توزیع سفر را به صورت سالیانه برنامه ریزی می کنند اما در ایران هنوز به این مرحله نرسیدیم. یک نوع مدل گردشگری است به نام مثل رضایت مندی گردشگران که قاعده آن امنیت است و دو ضلع دیگر تاسیسات و نیروهای آموزش دیده برای ارائه خدمات به گردشگران است.   
شادی ضلع امنیت را همه جانبه دانست و خاطرنشان کرد: امنیت در همه حوزه ها مطرح است یعنی باید هم در طول مسیر از نظر جاده و سیستم های حمل و نقلی در امنیت باشد و هم در مقصد برای او امنیت وجود داشته باشد و البته در مبدا نیز باید امنیت وجود داشته باشد تا هنگامی که منزل را ترک می کند، آسوده خاطر باشد. 
این دکترای برنامه ریزی توریسم پیشنهاد داد و گفت: اگر امکان دارند در نوروز سفر نروند! اگر فرد با انگیزه استراحت و استفاده از طبیعت و آرامش و دور هم بودن با خانواده به سفر می خواهد برود، باید گفت به این هم دست پیدا نخواهد کرد. مسافرت وقتی به صورت انبوه صورت می گیرد از ترافیک و آلودگی های محیط زیستی گرفته تا مسئله قیمت ها آزار دهنده خواهد بود.  
وی به مسئله قیمت ها اشاره داشت و بیان کرد: عموماً کسانی که به شمال می روند همیشه شاکی هستند که چرا قیمت ها تا این حد گران است. بنابراین این درخواست وجود دارد که در دوران تعطیلات نوروز سفر نروید. مردم این بهانه را دارند که تعطیلات پیوسته از 27 اسفند تا مثلا 15 فروردین همه خانواده تعطیل هستند. 
این استاد دانشگاه تصریح کرد: این منفی گویی ها به این دلیل نیست که کسی در ایام نوروز سفر نرود، بلکه هدف این است که بعد از مدتی در طول سال یک تعادل ایجاد شود.
شایان ذکر است؛ برنامه "گفت‌وگوی اجتماعی" هر شنبه تا چهارشنبه ساعت 13:30 از شبکه رادیویی گفت‌وگو پخش  می شود و فایل صوتی آن در شبکه موجود است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.