روز پایانی سال ۹۴ بهانه ای است که دوباره سری به اتفاقات امسال بزنیم و پدیده های سال را با هم مرور کنیم.

پدیده‌های سال ۹۴ چه کسانی بودند؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، مجله مهر نوشت: سال پر اتفاق و پرحاشیه ۹۴ نیز به روزهای پایانی خود نزدیک شد. سالی که اتفاقات زیادی در درعرصه سیاسی، فرهنگی و ورزشی کشور رخ داد تا پدیده هایی از آن بیرون بیایند. اگر شما هم هوس کردید دفتر خاطرات سال ۹۴ را یک بار دیگر ورق بزنید با این گزارش پدیده های امسال را بشناسید.

۱۷۵ شهید غواص

کشف پیکر ۱۷۵ شهید غواص و ورود آنها به کشور در اردیبهشت ماه به یکباره در صدر اخبار کشور قرار گرفت. پیدا شدن پیکر ۱۷۵ شهید غواص با دستان بسته و زنده به گور شده آنقدر افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داد که موج های مجازی زیادی در این باره به راه افتاد. به طوری که طرح های گرافیکی و پوسترهای زیادی در این باره ساخته شد و چهره های مختلف کشور در صفحات مجازی شان به این خبر واکنش نشان دادند. عبارت «پیامی آورده اند» بارها در رسانه ها به کار رفت و در نهایت این اتفاق با تشییع شهدا در پایتخت و بدرقه باشکوه مردم به اوج خود رسید به طوری که این مراسم تشییع ساعت ها به طول انجامید و تمامی خیابان های منتهی به میدان بهارستان و معراج شهدا واقع در خیابان بهشت کاملا مسدود شد.

شهدای مدافع حرم

با اوج گرفتن درگیری ها در منطقه، تعداد رزمندگان داوطلب ایرانی نیز برای دفاع از حریم اهل بیت (ع) بیشتر شد تا تعداد شهدای مدافع حرم نیز افزایش پیدا کند. تصاویر شهدای مدافع حرم در یکسال اخیر زینت بخش بسیاری از کوچه ها و خیابان های کشور شده است و هر روز شاهد دلتنگی ها و بیقراری های کودکان خردسالشان در رسانه ها بوده ایم. حتی بارها شنیده ایم که نوزاد یک شهید تنها چند روز بعد از شهادت پدرش به دنیا آمده است. رشادت ها و فداکاری های مدافعان حریم اهل بیت (ع) که با سن شناسنامه هایشان هیچ تناسبی نداشت آنها را به یکی از پدیده های امسال تبدیل کرد.

تلگرام

شبکه اجتماعی روسی با شروع سال ۹۴ آرام آرام در تلفن همراه کاربران ایرانی سردرآورد. سرعت مناسب این نرم افزار و امکانات بیشتر آن نسبت به نمونه های مشابه باعث شد در سال ۹۴ گوی سبقت را از سایر رقبا بدزدد و کاربران را از وایبر و واتس آپ مجبور به اسباب کشی کند. بعد از جا باز کردن این شبکه میان کاربران ایرانی، ربات ها نیز سردر آوردند و بعد از حضور ربات ها کانال های یک طرفه به راه افتاد. کانال های تلگرامی توانستند در مدت کوتاهی کلی مخاطب جمع کنند و حتی تبدیل به شغل تازه ای برای اینترنت بازها شوند. به طوریکه درآمدهای چند میلیونی مدیران کانال ها سوژه رسانه ها شد. تلگرام امسال در کشور ما بارها در صدر اخبار گرفتن و فیلتر شدن و یا نشدن آن بارها در رسانه ها مطرح شد.

استنداپ کمدی

مسابقه جدید خندوانه ای در شبکه نسیم با عنوان بهترین «خنداننده برتر» موجی از هیجان به راه انداخت. قرار شد در این مسابقه ۱۶ کمدین یک برنامه ۱۵ دقیقه ای برای خنداندن تماشاچی ها اجرا کنند و در نهایت با رای مردم بهترین خنداننده به صورت حذفی بالا برود. این مسابقه پرهیجان نام کلمه « استنداپ کمدی» را که پیش از این کمتر میان مردم شایع بود حسابی بر سر زبان ها انداخت و هیجان رقابت ها به حدی بالا رفت که در دقایق پایانی بارها جای برنده و بازنده عوض شد. اما همزمانی این مسابقه با حادثه منا از هیجان آن به شدت کاست و باعث شد روز آخر و به دلیل کمبود دوکمدین به عنوان برنده اعلام شود. این استنداپ کمدی چند چهره جدید را نیز معرفی کرد که بعد از آن حسابی پرطرفدار شدند.

دابسمش

این نرم افزار پرطرفدار حسابی بین ایرانی ها محبوب شد تا روی دیالوگ ها و سکانس فیلم هایی که دوست دارند را برای شوخی و خنده بازسازی کنند. حالا صفحات اینستاگرام و کانال های تلگرامی زیادی دابسمش های منتخب مردمی را برای سرگرم کردن مخاطبانشان قرار داده اند.  دیالوگ های کلاه قرمزی، پایتخت و برخی ترانه ها از پرطرفدارترین دابسمش های ایرانی بودند.

برجام

برجام در سال ۹۴ یکی از پر استفاده ترین کلمات در رسانه ها شد. این کلمه که مخفف «برنامه جامع اقدامات مشترک» است اولین توافق هسته ای بعد از 13 سال مذاکره و کشمکش به دست آمد.  در سال ۹۴ مردم از اول سال تا آخر سال درگیر اجرایی شدن برجام و اثرگذاری برجام در زندگی خود بودند. روزنامه ها نیز بارها با این کلمه در تیترهای خود بازی کردند. این کلمه درحالی امسال بارها از سوی سران کشور استفاده شد که برخی آن را افتخار ملی و برخی آن را یکی از اشتباهات دولت می دانند.

زهرا نعمتی

بانوی ورزشکار ایرانی توانست در سال جدید برای اولین بار در تاریخ ورزش ایران در رشته تیزاندازی علاوه بر کسب سهمیه پاراالمپیک، سهمیه المپیک را نیز کسب کند. این اتفاق نادر و بسیار خوشحال کننده باعث شد این بانوی ایرانی پرچمدار کاروان ورزشی ایران در المپیک ریو دوژانیرو برزیل در سال ۲۰۱۶ شود.

دید در شب

«دید در شب» با اجرای رضا رشیدپور امسال هر پنج شنبه در سایت آپارات قرار گرفت تا امسال جنجالی ترین برنامه گفتگو محور ایرانی به صورت اینترنتی پخش شود. مهمانان جنجالی و سوالات صریح و بی پرده آقای مجری از مهمانانش این برنامه تبدیل به یکی از پدیده های سال ۹۴ کرد. تاکنون، علی کفاشیان، محمداصفهانی، سحر قریشی، الهام چرخنده، شهرام جزایری، پوریا پورسرخ، سیروان خسروی، حمید رسایی، جعفر شجونی، شقایق دهقان و بهاره افشاری مهمانان این برنامه بوده اند.

سعید روستایی

سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر چند چهره جدید را به سینمای ایران معرفی کرد تا سینما به روزهای آینده خود امیدوارتر باشد. محمد همدانی کارگردان انیمیشن فهرست مقدس، محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم ایستاده در غبار، سعید روستایی فیلمنامه نویس و کارگردان فیلم ابدویک روز از چهره هایی بودند که در جشنواره فجر توانست سیمرغ جشنواره را از آن خود کنند. اما سعید روستایی در حالی یکی از پدیده های سال ۹۴ است که توانسته با ساخته در اولین تجربه فیلم بلند خود ۹ سیمرغ برای فیلمش به ارمغان بیاورد. خود روستایی نیز به تنهایی توانست در بخش بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی از نگاه نو سیمرغ کسب کند تا سال رویایی را برای خودش رقم بزند.

سریال شهرزاد

حسن فتحی امسال توانست با لیست بازیگران بلندبالایش در سریال شهرزاد سال خوبی را در شبکه نمایش خانگی سپری کند. این سریال که هر دوشنبه یک قسمت آن در سایت این مجموعه و مراکز فرهنگی منتشر می شود توانسته به ذائقه مخاطبان ایرانی بنشیند. این قدم روبه جلو و مثبت آقای فتحی با یک داستان عاشقانه و پرکشش می تواند گام بزرگی در پیشرفت شبکه نمایش خانگی باشد و بعد از این مخاطبان زیادی را به سمت خود بکشد.

تیم فوتسال بانوان ایران

در سالی که گذشت تیم فوتسال بانوان ایران سال پرحاشیه ای را گذراند. بعد از اختلاف نیلوفر اردلان و همسرش بر سر شرکت در این مسابقات و کشیدن شدن این اختلاف به رسانه ها،  تیم ملی فوتسال توانست در غیاب بازیکن توانمندش بعد از یک دوره نایب قهرمانی این بار برفراز قاره کهن بایستد. «فرشته کریمی» نیز توانست با درخشش در این دوره از رقابت ها بهترین بازیکن جام نام بگیرد تا نامش در میان ۱۰ بازیکن برتر جهان نیز قرار بگیرد. تیم ملی فوتسال بانوان این بار با قدم های استوارتری به سمت مسابقات جهانی خواهد رفت.

مسابقه تراکتورسازی تبریز و نفت تهران

چهاردهمین دور از مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران در حالی به ایستگاه پایانی خود نزدیک شده بود که سه مدعی قهرمانی داشت. نفت و تراکتورسازی در حالی در تبریز به مصاف هم رفتند که هردو مدعی قهرمانی بودند. این بازی در نهایت با تساوی به پایان رسید.مدعی سوم قهرمانی یعنی سپاهان نیز در اصفهان توانست تیم فوتبال سایپا را شکست دهد و به قهرمانی لیگ برسد. اما تصاویر تلویزیونی در یک لحظه شادی هردو تیم تبریزی و اصفهانی را نشان دادند. حقیقت ماجرا به این شکل بود که مسئولین ورزشگاه تبریز برای کنترل هیجان و جلوگیری از آسیب دیدن ورزشگاه از سوی تماشاگران نتیجه بازی سپاهان را به اشتباه منتقل کردند تا تماشاگران با فکر قهرمانی و شادی بعد از آن از ورزشگاه خارج شوند. اما بعد از خارج شدن از ورزشگاه متوجه شدند که نتیجه به نوع دیگری رقم خورده است. تا این مسئله تبدیل به یکی از شگفت انگیز ترین شیوه های مدیریت در فوتبال ایران تبدیل شود.

جناب خان

عروسک جدیدی با صداپیشگی «علی بحرانی» که در خندوانه ۹۴ توانست کلی طرفدار پیدا کند. به طوریکه بسیاری از مهمانان این برنامه وجود این عروسک را شرط حضور قرار دادند. لهجه جنوبی و شیرین این عروسک همراه با آهنگ های بندری در طول برنامه فضای شادی را برای خندوانه رقم زد تا صفحه مجازی جناب خان چندصدهزار طرفدار پروپاقرص داشته باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مفید بحرانی IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۹
    0 0
    جناب خان با صداپیشگی هنرمند محبوب آ.محمد بحرانی صحیح است .