سیاست‌هایی که عربستان سعودی در قبال لبنان اتخاذ کرده، این سوال بسیار مهم را مطرح می‌کند که آیا هدف ریاض برافروختن آتش جنگ داخلی دیگر در لبنان است؟

تقابل ریاض‌ با بیروت، لبنان را به مرز انفجار داخلی سوق داده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیروت، پس از اقدام عربستان در واداشتن اتحادیه عرب به درج حزب الله در فهرست گروه‌های تروریستی محافل سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی سرمست از این اقدام شده و آن را پیروزی بزرگی برای این رژیم عنوان کردند.

این اولین اقدام علیه لبنان شمرده نمی‌شد، چون پیش از آن عربستانی‌ها اقدام به لغو کمک مالی خویش به ارتش لبنان کردند و هنگامی‌که جمهوری اسلامی ایران کمک خود را بر ارتش لبنان عرضه کرد، گروه 14 مارس آن را رد و با آن مخالفت کردند.

به نظر می‌رسد، اکنون بیش از هر زمان دیگری لبنان از سوی عربستان مورد تهدید است، چون تحولات داخلی در این کشور نشان از آن دارد که لبنان در آستانه انفجاری بزرگ است.

نشریه آمریکایی «لوپس» در گزارشی تحت عنوان «چه کسی خواهان غلبه بر لبنان است» نوشت: لبنان می‌رود تا در سایه معادلات و موازنه‌های طایفه‌ای و سیاسی سست و متزلزل بار دیگر به عرصه تنش و بحران تبدیل شود.

به اعتقاد این نشریه ضربه را عربستان به این کشور وارد کرد و برای رویارویی با رقیب بزرگ منطقه‌ای خود، ایران، این بار لبنان را برگزید تا در افق این کشور بار دیگر بحران تنش و چه بسا جنگ داخلی نمایان شود.

لوپس در ادامه می‌افزاید: ریاض نمی‌تواند، توافق هسته‌ای غرب با ایران را بپذیرد، به همین منظور واکنش خود را با درج حزب الله در فهرست تروریسم نمایان ساخت و آتش خشم عربستان زمانی دامان لبنان را فراگرفت که بیروت ترجیح داد، در قبال تنش ایجاد شده بین تهران و ریاض بی‌طرف باقی بماند.

سوال این است که انفجار داخلی لبنان به چه شکل و صورتی خواهد بود، آیا آن را به صورت حمایت بی‌شائبه عربستان از گروه‌های تروریستی تندرو در شمال لبنان به ویژه در طرابلس خواهیم دید یا اینکه ریاض به بحران‌زایی و تنش‌زایی در لبنان با هدف گرفتن شخصیت‌های سیاسی این کشور روی خواهد آورد؟

عربستان به هر راهبردی در لبنان روی آورد، بی‌تردید موجب انفجاری در لبنان خواهد شد که شرایط کنونی این کشور ظرفیت پذیرش آن را ندارد و می‌تواند به جرقه شروع جنگ‌ داخلی با هدف مشغول کردن حزب الله به خود و دور کردن آن از میدان سوریه تبدیل شود.

در این صورت بهانه لازم به دست ترکیه و عربستان دست خواهد داد تا به مجوز بین المللی و در چارچوب مبارزه با حزب الله به عنوان گروهی تروریستی به لبنان لشکرکشی کنند و این دستاویز لازم برای تجاوز مجدد رژیم صهیونیستی را فراهم خواهد کرد، اما این بار شیوخ عرب ابزار تل‌آویو خواهند بود.

این سناریوهایی است که درحال حاضر پیش روی لبنان قرار دارد و پیاده شدن یا نشدن آنها به سیاست‌های ریاض و التقای منافع عربستان و اسرائیل مرتبط است که در دشمنی با سوریه و مقاومت حزب الله و جمهوری اسلامی ایران نمود پیدا می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۲
    0 0
    اگر انفعال دولت یازدهم نبود اگر اینها ملت ایران را تو سری خور در دنیا جلوه نمیدانند عربستان جرات چنین گستاخیهایی را نداشت الآن هم یمنیها صراحتاً اعلام کردند که پشتیبانی از ایران نمیبینند و اقای ظریف هم رسماً اعلام کرد که از هیچ گروهی دفاع نمی کند که البته این خلاف قانون اساسی جمهوری اسلامی هم میباشد چون انقلاب ما دفاع از مظلومان جهان است و اگر دولت یازدهم به دور بعدی هم برسد تا پایان آن دوره دیگر هیچ الگوی پذیری از ملت ایران در دنیا نخواهد بود، امید وارم که این نظر درج شود متشکرم.