عضو بازنشسته هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به تشریح راه‌حل‌هایی برای اقدامات عملی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت.

راه‌حل‌هایی برای اقدامات عملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا شیرانی در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه در نامگذاری امسال و فرمایشات نوروزی مقام معظم رهبری چند کلید واژه وجود دارد، اظهار کرد: برای تحقق "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" نیاز به تحقق هفت اقدام عملی است. اولین اقدام در این مسیر، انسجام، وحدت و یکپارچگی همه قوا و گروه‌های سیاسی و اندیشمندان است.
این کارشناس اقتصادی گفت: اگر چه اقتصاد مقاومتی به نظر ساده می‌آید ولی یک امر پیچیده است که بدون انسجام و وحدت همه گروه‌ها تحقق آن امکان‌پذیر نیست.
وی دومین اقدام را برنامه‌ریزی دقیق جامع تیم اقتصادی دولت با همکاری صاحبنظران و اساتید اقتصاد برشمرد و درباره سومین اقدام هم گفت: ریشه کردن مفاسد اقتصادی، رانتخواری و قاچاق و برخورد با علت‌ها به جای معلول‌ها سومین اقدام است زیرا تا زمانیکه قاچاق هست تولید داخلی حرکتی نخواهد کرد.
مدیرعامل اسبق بانک سپه تأمین مالی لازم و کافی و ارزان قیمت داخلی یا خارجی جهت راه‌اندازی چرخ‌های تولید را چهارمین اقدام عملی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد.

شیرانی افزود: عموما سرمایه‌گذاری 15 تا 20 درصد منابع را شامل و باقی از منابع مالی تأمین می شود. این منابع باید بلندمدت و ارزان قیمت باشند (حداکثر با نرخ 5 تا 8 درصد و در مدت زمانی 5 تا 10 سال ).

او تأکید کرد: با تسهیلات بالای 12 درصد نمی‌توان چرخ تولید را به حرکت درآورد.

عضو بازنشسته هیأت علمی علامه طباطبایی گفت: پنجمین اقدام عملی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی، از بین بردن همه موانع و بروکراسی‌های تولید است.

وی در اشاره به ششمین اقدام عملی از تقویت مدیریت در بنگاه‌های اقتصادی دولتی و شبه دولتی یاد کرد و تقویت بخش خصوصی  را هفتمین اقدام دانست.

شیرانی تأکید کرد: با راه‌اندازی تولید داخلی می‌توان رشد اقتصادی را افزایش و تورم و بیکاری را کاهش داد و به حل مسایل اخلاقی، فرهنگی و... پرداخت.

وی در تشریح دلایل نامگذاری امسال با عنوان «اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل» از سوی مقام معظم رهبری گفت: یکی از مهمترین معضلات ما، مسائل اقتصادی است. در شرایطی که رونق اقتصادی نداریم. واحدهای تولیدی در حال تعدیل نیرو هستند. بیکاری جوانان در سطح بالایی است و...، انتخاب امسال به این نام، از ضرورت توجه به اقتصاد و حل مشکلات اقتصادی در قالب اقتصاد مقاومتی حکایت دارد.

عضو بازنشسته هیأت علمی علامه طباطبایی گفت: اقتصاد مقاومتی و تحقق آن کمتر از مسایل و مشکلات برجام نیست.

وی افزود: همانطور که برای برجام همه نیروها متحد شدند، برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیز نیاز به اتحاد نیروهاست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.