یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری در سالیان اخیر موضوع فرهنگ بوده است و ایشان بارها به مسئولان و دولتمردان توصیه کرده‌اند که مسئله‌ فرهنگ را خیلی جدی بگیرند. چراکه اگر در زمینه‌ کار فرهنگی عقب بمانیم، کشور لطمه خواهد دید و دشمنان ما یکی از چشمه‌های دشمنی‌شان کار اقتصادی است و یک چشمه‌ مهم دیگر، کار فرهنگی است.

انتظارات از نمایندگان مجلس جدید در حوزه فرهنگ

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، در زمینه ضرورت پرداختن به موضوع فرهنگ و انتظاراتی که مخصوصا از نمایندگان مجلس دهم بعنوان قانونگذاران می‌رود، با تعدادی از کارشناسان و فعالان دینی و مذهبی گفت‌وگو کرده که مشروح این گفت‌وگوها در زیر می‌آید.

فرهنگ سنگ بنای پیشرفت هر کشوری است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم سراج مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد رودهن در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که «انتظارات از مجلس آینده در مسائل فرهنگی بسیار زیاد است» اظهار کرد: فرهنگ سنگ بنای پیشرفت هر کشوری است و در کشور ما با توجه به حاکمیت نظام اسلامی و غنی بودن فرهنگ اسلام توقع می‌رود که مسئولان توجه بیشتری نسبت به این موضوع نشان بدهند.

وی ادامه داد: اگر یک نماینده مجلس دغدغه این را دارد که معیشت و اقتصاد یک جامعه را درست کند و می‌خواهد در حوزه مسائل سیاسی و خارجی مسائل به خوبی پیش برود، لازمه آن تقویت مسائل فرهنگی است؛ چرا که اگر مبانی فرهنگی جامعه آسیب ببیند و یا تقویت نشود، در آینده کسانی که می‌خواهند مملکت را بسازند افرادی هستند که خودشان از لحاظ فرهنگی ضعیف هستند.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد رودهن در ادامه با بیان این‌که «تمام پیشرفت‌های جامعه ما به حوزه فرهنگ مربوط می‌شود» گفت: مقام معظم رهبری در دیدارهای اخیر خود توصیه‌های فرهنگی زیادی داشته‌اند که در آن به سه اصل اساسی توجه فرموده‌اند. اصل اول اقتصاد مقاومتی، دوم شتاب بخشی در پیشرفت علم و سوم استحکام بخشیدن در حوزه مسائل فرهنگی است. می‌بینیم که رهبری در عرصه علم به پیشرفت پرداخته‌اند، اما در عرصه فرهنگ به استحکام آن اشاره کرده‌اند.

سراج ادامه داد: دلیل آن این است که ما در حوزه فرهنگ زیربناها و مبانی اصلی را داریم و باید آن‌ها را تحکیم کنیم. باید بودجه به قدر کافی باشد و پس از آنکه به حوزه فرهنگ بودجه کافی تخصیص داده شد نظارت و پیگیری‌های مجلس هم در این عرصه بسیار مهم است و باید در حوزه فرهنگ حساسیت‌های خاصی داشته باشند و تلاش کنند که کشور به این سمت حرکت کند که فرهنگ ما مورد رضای خدا و امام زمان (عج) باشد.

وی تاکید کرد: اگر مشکلات حوزه فرهنگ حل شود تمام مشکلات کشور در عرصه‌های مختلف حل می‌شود.

این مدرس دانشگاه گفت:‌ اگر اهداف فرهنگی ما خداپسندانه باشد و به سمت دیگری نرود ان‌شاءالله شاهد این هستیم که در آینده مسائل فرهنگی جامعه ما رونق و پیشرفت بیشتری پیدا می‌کند و به تبع آن مشکلات و معضلات فرهنگی در جامعه کاهش پیدا می‌کند.

نهادهای فرهنگی و دینی مورد توجه تمام دولتمردان و مسئولان باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین کلباسی قائم مقام پیشین ستاد اقامه نماز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که «مساله فرهنگ هیچ‌گاه از اقتصاد، سیاست و سایر امور جامعه جداشدنی نیست» اظهار کرد: تمام خدمتگزاران کشور از قوای قضائیه، مجریه و مقننه گرفته تا سایر دستگاه‌ها همه باید نسبت به موضوع فرهنگ دینی در جامعه حساس باشند.

وی گفت: نمایندگان مجلس باید موضوع فرهنگ را مسأله اصلی خود بدانند. فرهنگ گاهی از کانال اقتصاد و گاهی از سایر کانال‌ها می‌گذرد اما اصل این است که باید به رشد و تعالی فرهنگ دینی در جامعه برسیم.

او گفت: ما باید در سایر کارها مثل مساله اقتصاد به این فکر کنیم که در پایان یک اقتصاد خوب می‌خواهیم به چه چیزی برسیم و چه هدفی را دنبال می‌کنیم. آیا اقتصاد برای اقتصاد است؟ یا اقتصاد برای هدفی بالاتر است. ما نان را برای کمال و رشد می‌خواهیم و به هیچ وجه رشد اقتصادی بدون رشد فرهنگی میسر و معقول نیست. چه بسا اگر به مسائل فرهنگی در هر برنامه و طرحی توجه نشود گاهی نتیجه‌های معکوسی از آن طرح و برنامه می‌گیریم.

قائم مقام پیشین ستاد اقامه نماز عنوان کرد: گرچه که در ساختارهای اجرایی تفکیک‌هایی مثل اقتصاد، فرهنگ و سیاست صورت گرفته است، ولی در واقعیت باید بگوییم که فرهنگ در تمام این مسائل حرف اول را می‌زند. مسوولیت نمایندگان بر حسب قانون و سوگندنامه‌ها و عقل و خرد این است که به این مساله توجه ویژه‌ای داشته باشند.

کلباسی تصریح کرد: اگر در همه مسائل تلاش و پشتکار داشته باشیم اما فرهنگ در حاشیه باشد، به جایی نمی‌رسیم. ولی اگر فرهنگ در رتبه اول باشد سایر مشکلات کشور نیز از جمله مشکلات اقتصادی و اجتماعی نیز حل می‌شود. حتی ما اگر معضل اقتصادی را در جامعه حل کنیم اما فرهنگ در جامعه ما رشد و شکوفایی نداشته باشد در پایان از خود می‌پرسیم که ما برای چه این کار را انجام داده‌ایم، لذا مسائل فرهنگی جزء مسائل اساسی و محوری جامعه است.

وی تاکید کرد: ما در هر جایگاهی که قرار بگیریم باید به وضعیت اخلاق و فرهنگ توجه ویژه‌ای داشته باشیم. باید نهادهای فرهنگی و دینی مورد توجه تمام دولتمردان و مسوولان باشد. اگر به مسائل فرهنگی توجه نشود حتی در سایر مسائل نیز به نتیجه چندانی نمی‌رسیم.

قائم مقام پیشین ستاد اقامه نماز گفت: امیدواریم که خداوند به ما و همه نمایندگان این توفیق را بدهد که در مسائل فرهنگی گام‌های مثمرثمری برداریم.

در عرصه مسائل فرهنگی، شعاری رفتار نشود

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصابر جعفری قائم مقام بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که «فرهنگ در تمام کشورها جزء ضرورت‌های زندگی محسوب می‌شود» اظهار کرد: فرهنگ در هر جامعه‌ای شاخص‌ها و معیارهای خاص خود را دارد. حفظ فرهنگ و دین برای هر جامعه‌ای در اولویت قرار دارد و این یک امر طبیعی است که تمام افراد تاثیرگذار باید برای حفظ فرهنگ برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند.

وی گفت: در عرصه مسائل فرهنگی فقط نباید شعاری رفتار کرد، بلکه باید به گونه‌ای عمل کنیم که سبک زندگی ما برگرفته از فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی باشد.

قائم مقام بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) درباره انتظارات از مجلس آینده در موضوع فرهنگ جامعه ایران اسلامی یادآور شد: در عرصه فرهنگ سوالی که پیش می‌آید این است که مسوولان فرهنگی ما چقدر می‌خواهند که موضوع فرهنگ در جامعه جزء ارکان اصلی باشد؟ در عرصه مسائل فرهنگی صرفا کمیسیون فرهنگی مجلس کافی نیست بلکه همه تصمیم گیرندگان باید برنامه‌هایی ارائه بدهند که فرهنگ ایرانی،‌ سنتی و دینی در کشور حفظ شود. آیا ما واقعا در این عرصه فکر کرده‌ایم؟ یا این که نه فقط به عنوان یک گیرنده سایر فرهنگ‌ها را دریافت می‌کنیم و در کشور به اجرا در می‌آوریم.

جعفری در ادامه گفت:‌ توقع این است که در عرصه فرهنگ آن هم در فرهنگ دینی برنامه‌ریزی‌های اساسی صورت بگیرد. گاهی اوقات فکر می‌کنیم که دولتمردان در دوره‌های مختلف برای همه چیز وقت گذاشته‌اند غیر از فرهنگ.

او در ادامه با بیان این‌که «برنامه‌ریزی‌های فرهنگی ما نه تنها برای داخل، بلکه برای خارج و نسل آینده بشر نیز باید راهگشا باشد» عنوان کرد: آیا کشور ما جامعیت فکری در عرصه فرهنگ دارد؟ صدا و سیما، فرهیختگان و یا هنرمندان ما چقدر به موضوع فرهنگ توجه جدی می‌کنند؟ آیا مجلس و دولت ما در این عرصه، فکری دارند و یا این که یک میزبانی هستند برای سایر فرهنگ‌ها و هر چه آمد دریافت می‌کنند و در نهایت وقتی هر چیزی از حد خود گذشت دست به دامن نیروی انتظامی می‌شوند که از این کار جلوگیری کنند.

جعفری ادامه داد: قوای قهریه تا جایی جواب می‌دهد. اما این که بخواهیم همه چیز را به آن ختم کنیم و فرهنگ‌سازی لازم را نداشته باشیم راهگشا نیست. آیا در جامعه همان قدر که دغدغه سیاسی داریم که کدام جناح، کدام حزب و اقلیت و اکثریت رأی آورد به همین میزان هم بر روی مسأله فرهنگ دقت داریم. ما نباید در عرصه فرهنگ میزبانی باشیم که هر مهمانی بدون اجازه گرفتن بر سر سفره ما بنشیند. باید در این عرصه فکر خود را تغییر بدهیم.

وی عنوان کرد: امام حسین (ع) می‌فرمایند "اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید". نمایندگانی که رأی آوردند اگر دلشان برای جامعه و مملکت و قانون هم نسوزد حداقل این است که آن‌ها باید بدانند که ایران یک هویتی دارد و باید از آن هویت که جزئی از آن فرهنگ است حمایت کنند. استقلال صرفا استقلال سیاسی نیست بلکه استقلال فرهنگی نیز در کشور بسیار مهم است و ما در عرصه فرهنگ نباید بر سر هر سفره‌ای بنشینیم.

مجلس جدید انتظارات جامعه مذهبی را برآورده کند

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا سروستانی مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهردر گفت‌وگو با ایسنا، درباره انتظارات از مجلس دهم اظهار کرد: امیدواریم این مجلس بتواند در ابعاد مختلف بر اساس سیاست‌ها و راهبردهایی که نظام دارد فعالیت کند و یکی از اهداف انقلاب و نظام رسیدگی به مساله فرهنگ است.

او با بیان این‌که «متاسفانه در حوزه فرهنگ مشکلاتی وجود دارد» یکی از این مشکلات را تخصیص اعتبارات فرهنگی ذکر کرد و گفت: تخصیص اعتبارات برای بخش فرهنگ همیشه در اولویت‌های آخر قرار دارد.

وی ادامه داد: انتظار ما از نمایندگان دوره جدید مجلس این است که نگاه ویژه‌ای به عرصه فرهنگ داشته باشند و به ویژه از فرهنگ دینی حمایت‌های لازم داشته باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر تاکید کرد: جامعه مذهبی ما یک انتظاری از مجلس دارند که به‌جا و حق است و ان‌شاءالله با عنایت‌های ویژه نمایندگان و با طرح‌ها و لوایح و دفاع از دستگاه‌های حامی فرهنگ بتوانند این انتظار را برآورده کنند.

سروستانی ادامه داد: درست است که کارکردن در بخش فرهنگ بر عهده خود مردم است، اما در بخش‌های کلان نیازمند حمایت دولت و مجلس هستیم. امروز یکی از دغدغه‌های ما با توجه به تهاجمات فرهنگی که در جامعه وجود دارد فعالیت و حمایت از حوزه‌های دینی است.

وی گفت: توسعه موسسات و مراکز دینی و به ویژه موسسات قرآنی، تبلیغی و ترویجی و بیش‌تر شدن برنامه‌های دینی مساله‌ای است که نمایندگان باید به آن توجه و اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر در ادامه با بیان این‌که «مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی‌ها و توصیه‌های مکرر خود به اهمیت فرهنگ و آن هم فرهنگ دینی توجه ویژه‌ای داشته‌اند» یادآور شد: مضمون و تفسیر یکی از سخنان ارزشمند رهبری این است که ایشان می‌فرمایند "فرهنگ به قدری برایم اهمیت دارد که حاضرم جانم را برایش بدهم". امیدواریم که نمایندگان ما نیز یک نگاه ویژه به این عرصه داشته باشند و بتوانیم با همین نگاه مثبت شاهد پیشرفت‌ مسائل فرهنگی در سطح زندگی مردم و کشور باشیم.

وی تاکید کرد: اگر به مساله فرهنگ در جامعه توجه ویژه‌ای شود، بسیاری از مشکلات اقتصادی، سیاسی و حتی اجتماعی رفع می‌شود.

نمایندگان مجلس جدید، فرهنگ را از چنگال جریان‌های سیاسی نجات دهند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی‌مقدم؛ رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایسنا گفت: برای حل مشکلات فرهنگی جامعه باید به صورت عمیق کارهای اساسی و زیربنایی انجام شود.

وی با بیان این‌که «امیدوارم خدای متعال به نمایندگان مجلس در دوره جدید کمک کند و توفیق بدهد که در جهت رضای خداوند متعال قدم بردارند» اظهار کرد: امیدواریم نمایندگان مجلس به نیازمندی‌ها و مشکلات کشور رسیدگی کنند و قدم‌های موثری برای توسعه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جامعه بردارند.

وی یادآور شد: اگر قرار باشد که دولت به طور قانونمند حرکت کند و در یک مسیر منطقی و قانونی و در عین حال در چارچوب ضوابط باشد آن مسیر قانونی را مجلس برای دولت فراهم می‌کند. بنابراین دولت وقتی در تمام عرصه‌ها موفق می‌شود که مجلس به طور جدی برای هموار کردن راه‌های قانونی اقدامات موثری انجام دهد.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی قم با بیان این‌که «من و همه کسانی که در عرصه فرهنگ و معارف دینی قدم برمی‌داریم انتظاراتی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی داریم» خاطرنشان کرد: امیدواریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ابعاد فرهنگی گام‌های موثری بردارند و به مسائلی بپردازند که عمقی باشد نه اینکه صرفا یک سری کارهایی در ظاهر انجام بدهند. مساله فرهنگ باید به طور عمیق و بنیادین در کشور ما رونق بگیرد.

یوسفی‌مقدم با تاکید بر این‌که «نمایندگان مجلس باید مسیرهای قانونی را برای حرکت فرهنگی فراهم کنند» تصریح کرد: مساله پژوهش و تحقیق نیز یکی از موضوعات بسیار مهمی است که مجلس باید به آن بپردازد و باید پراکندگی که در عرصه پژوهش وجود دارد از بین برود چرا که این برای جامعه ما یک معضل است.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی باید ماموریت‌های پژوهشی را برای افراد تعیین کند و ببیند که اکنون در کشور در چه عرصه‌هایی نیازمند تحقیق و پژوهش هستیم و در این عرصه‌ها ورود پیدا کنند و به نوعی روابط ماموریت‌گرا تصویب کنند و مراکزی را برای اینکه در مقابل دولت در عرصه پژوهش پاسخگو باشند در نظر بگیرند. نمایندگان مجلس باید به پژوهش‌های دینی و فرهنگی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این‌که «یکی دیگر از مشکلات فرهنگی که در جامعه ما وجود دارد در عرصه آموزش خلاصه می‌شود» گفت: چقدر به مساله آموزش در کشور ما اهمیت داده می‌شود و چقدر این مساله همسو با اهداف و بنیادهای جامعه است؟ به نظر من در دانشگاه‌های ما خیلی به نیازها توجه نمی‌شود یعنی هر دانشگاهی برابر نیاز خود رفتار می‌کند نه نیازهایی که در جامعه ما وجود دارد. چقدر لیسانس و فوق لیسانس و دکترا در عرصه‌های مختلف داریم که شاید خیلی مطابق با نیاز جامعه ما نباشند.

وی گفت: مجلس شورای اسلامی باید به آموزش و دانشگاه‌ها اهمیت ویژه‌ای بدهد که مطالبی که ارائه می‌شود مطابق با نیاز جامعه باشد. آموزش مساله محور و نیازمحور باید در عرصه فرهنگی مورد توجه قرار گیرد و اگر می‌خواهیم این کار در جامعه ترویج پیدا کند میسر نمی‌شود مگر اینکه مجلس شورای اسلامی قوانینی را در نظر بگیرد که به نفع این عرصه باشد.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تاکید کرد: نمایندگان مجلس باید فرهنگ و اجتماع را از چنگال جریان‌های سیاسی نجات بدهند. نباید به مساله فرهنگ و اجتماع نگاهی جناحی صورت بگیرد. مثلا مساله حجاب یک موضوعی است که مربوط به جناح خاصی نیست یک مساله ملی و جریان ملی در کشور است که اگر در این عرصه مشکلی وجود دارد باید با توافق و همدلی برطرف شود و جناح‌های سیاسی باید به آن به عنوان مساله ملی فکر کنند.

یوسفی‌مقدم با بیان این‌که «به مسائل فرهنگی و ملی هرگز نباید باندی، گروهی و جناحی نگاه شود» گفت: نمایندگان هرگز نباید از مسائل ملی، بهره برداری جناحی کنند. فرهنگ دینی باید در کل جامعه حاکم باشد و این وظیفه همگان است که به عنوان یک مسلمان به موضوع فرهنگ دینی توجه کنند و امیدوارم نمایندگان مجلس جدید بتوانند در عرصه فرهنگ دینی گام‌های موثر و ارزشمندی بردارند.

خط مشی فرهنگی کشور به فراموشی سپرده شده است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل کارشناس مسائل مهدویت در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: ما در کشور خط مشی فرهنگی داریم، اما متاسفانه آن را فراموش کرده‌ایم و یکی از معضلات اصلی در عرصه فرهنگ این است که سازمان‌ها با یکدیگر همگونی ندارند و موازی‌کاری در عرصه‌ مسائل فرهنگی زیاد است.

وی درباره انتظارات از مجلس دهم در حوزه فرهنگ اظهار کرد: مقام معظم رهبری همواره سیر فرهنگی را در جامعه مشخص کرده‌اند. اگر مجلس دغدغه‌اش اجرای برنامه‌های رهبری در عرصه‌ فرهنگی باشد دیگر دچار مشکل نمی‌شویم و برای اجرایی شدن دستورات فرهنگی باید برنامه‌ریزی شود تا مشکلات حل شود.

وی افزود: باید در جامعه افق فرهنگی تعریف شود، این که ما کجا هستیم و می‌خواهیم به کجا برویم. باید بحران‌های فرهنگی را بشناسیم و بدانیم فرهنگ اسلامی چه تعریفی دارد. ما در کشور یک مشکل اساسی که داریم این است که فکر می‌کنیم محور کشور اقتصاد است و برای رشد کشور به مسائل اقتصادی می‌پردازیم. در حالی که رشد اقتصادی کشور منوط به رشد فرهنگی است و این دو از هم جدا نیستند.

کفیل ادامه داد:‌ ما اگر می‌خواهیم در مسائل امنیتی، اقتصادی و سایر امور و تمام مسائل زندگی سالم باشیم باید مسائل فرهنگی را توسعه و ترویج بدهیم. سلامت فرهنگی مهمتر از سلامت اقتصادی و سایر امور است. یعنی اگر برای مباحث فرهنگی واقعا برنامه ریزی کنیم در سایر امور به نتیجه بهتری می‌رسیم.

این کارشناس مسائل مهدویت گفت: گاهی در موضوع فرهنگ فقط شاخه‌ها را می‌بینیم ولی اصل و باطن را فراموش می‌کنیم. ما یک حرکت دقیق فرهنگی نداریم و فرهنگ را خلاصه می‌کنیم در برخی از موضوعات دینی، ولی باز هم به عمق آن موضوع نمی‌پردازیم.

وی با تاکید بر این‌که «در عرصه‌ مسائل فرهنگی باید به دو موضوع مهم توجه ویژه‌ای داشت» خاطرنشان کرد: خانواده در مقوله‌ فرهنگ بسیار تاثیرگذار و ارزشمند است. پس از انقلاب خانواده‌ها رشد و برکت زیادی داشته است. ولی ما از آن پیوند خانوادگی و پیوندی که باید بین تک تک اعضای خانواده از جمله زن و مرد و پدر و مادر و فرزند باشد، دور شده‌ایم و یک سازمان مرکزی می‌خواهیم که نظام خانواده را ساماندهی کند.

این کارشناس مسائل مهدویت ادامه داد:‌ آمار طلاق هر روز بالاتر می‌رود و با هم بودن زن و شوهر فراموش شده است. تمام سازمان‌های فرهنگی باید به خانواده‌ها خط بدهند و کمیسیون فرهنگی در مجلس باید برای این اصل برپا شود. ما اگر در آموزش و پرورش مشکلی داریم به دلیل این است که این مشکل از خانواده‌ها نشأت می‌گیرد، ولی ما برای آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات داریم ولی برای خانواده که پایه فرهنگی است قانون و برنامه‌ریزی فرهنگی نداریم.

کفیل با تاکید بر پرداختن به موضوع مساجد به عنوان دیگر محور مهم در عرصه مسائل فرهنگی گفت: ما یک کشور اسلامی هستیم و پایه و اساس اسلام مسجد است. کار فرهنگی از مساجد شروع می‌شود. دارالاماره امامان مسجد بوده است ولی متاسفانه ما مسجدها را به فراموشی سپرده‌ایم. ما نمی‌گوییم که مساجد دولتی شود ولی چه اشکال دارد که دولت کمک کار این عرصه باشد.

وی ادامه داد: در مجلس گاهی نمایندگان سرگرم شاخه‌ها می‌شوند و معضلات فرهنگی را می‌بینند اما ریشه آن را نمی‌بینند. اگر در عفاف و حجاب مشکل داریم چون خانواده و مسجد را درست نکرده‌ایم اگر این مشکل حل شود نیمی از امور ما راحت‌تر می‌شود.

وی یادآور شد: خروجی کمیسیون فرهنگی مجلس در این چند سال اخیر چه بوده است؟ چطور وقتی قیمت نفت بالا و پایین می‌شود همه به تکاپو می‌افتند اما از وزیر ارشاد سوالی در رابطه با امور فرهنگی پرسیده نمی‌شود. افتخار وزارت‌خانه این است که نمایشگاه قرآن دارد. آیا کشور خلاء نمایشگاه دارد؟ آیا با این نمایشگاه قرآن اتفاق قرآنی در کشور رخ می‌دهد؟ کار فرهنگی در وزارت ارشاد تعریف نشده است.

این کارشناس مسائل مهدویت در ادامه تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر یکی از شاخه‌های مسائل فرهنگی و اجتماعی است. موضوعی مثل حجاب یک معضل در کشور است، اما ما اصل را رها کرده‌ایم و همه نگرانی و سر و صداها را فقط بر روی یک شاخه گذاشته‌ایم.

کفیل عنوان کرد: بعد از 37 سال که از انقلاب می‌گذرد ما حتی از یک درصد از قابلیت‌های مساجد در عرصه‌ فرهنگی استفاده‌ای نکرده‌ایم در حالی که تمام دغدغه‌های پیامبر خاتم (ص) استفاده از قابلیت‌های مسجد بود و برای قانون‌گذاری، رشد و برنامه ریزی از مسجد بهره می‌بردند ما در کشور گاهی به امور فرهنگی می‌پردازیم اما سرگرم شاخه‌ها هستیم و به ریشه‌ها نپرداخته‌ایم.

نمایندگان مجلس ریل‌گذاری مسائل فرهنگی را جدی بگیرند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری؛ معاون مرکز تخصصی مهدویت در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در مسائل فرهنگی باید به تعابیر مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای داشت و ریل‌گذاری مسائل فرهنگی برعهده مجلس است.

وی درباره انتظارات از مجلس دهم در عرصه مسائل فرهنگی با بیان این‌که «انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بوده است» اظهار کرد: اساس حرکت انقلاب این بود که با بی‌عدالتی، ظلم و تباهی، بدی و زشتی، فساد و فحشا و فقر مبارزه کنیم، چراکه از بین بردن تمام این‌ها جزئی از فرهنگ ایرانی و اسلامی محسوب می‌شود که الحمدالله در این چند سال اخیر حرکت‌هایی هم در این عرصه صورت گرفته است و شاید گاهی با فراز و نشیب‌هایی هم همراه بوده است.

وی گفت: هرگاه که پشت مسائل فرهنگی ما یک اندیشه ناب براساس معیارهای اسلام و عترت باشد در آن زمان به رشد فرهنگی می‌رسیم. برای تعالی فرهنگ هر کدام از دولتمردان زحمات زیادی کشیده‌اند، ولی به نظر بنده هنوز تعریفی از مسائل فرهنگ ایرانی و اسلامی ارائه نشده است و معمولا برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این مسئله یک نگاه ذوقی و سلیقه‌ای دارند.

معاون مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: در مسائل فرهنگی باید به تعابیر مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای داشت و ریل‌گذاری مسائل فرهنگی برعهده مجلس است. یعنی در این عرصه نمی‌توانیم خیلی به دولتمردان خرده بگیریم. در مجلس هم فقط کمیسیون فرهنگی مسئول مسائل فرهنگی نیست، بلکه سایر کمیسیون‌ها هم باید به این موضوع مهم بپردازند و متولی فرهنگ باشند و برنامه‌هایی براساس فضیلت، اخلاق، خدامحوری و کرامت‌محوری به جامعه ارائه بدهند.

نصوری عنوان کرد: فرهنگ ایرانی و اسلامی ما یک فرهنگ نجیبی است که اگر در راستای آن حرکت کنیم به سمت خدا حرکت کرده‌ایم. با نگاه و اندیشه پاک امام راحل بود که اکنون تمام کشورهای دنیا به ایران یک نگاه فرهنگی دارند. کسی به ایران نگاه اقتصادی و سیاسی نمی‌کند تمام نگاه‌ها به کشور ما یک نگاه فرهنگی است، حتی دشمنان هم وقتی می‌خواهند با ما مقابله کنند از طریق مسائل فرهنگی وارد می‌شوند. پس در اینجاست که می‌طلبد نمایندگان مجلس شورای اسلامی ریل‌گذاری مسائل فرهنگی را جدی بگیرند و به این موضوع نگاه حزبی و جناحی نداشته باشند.

وی تاکید کرد: نمایندگان در رابطه با مسائل فرهنگی و امور اجرایی باید بر دولت نیز نظارت‌هایی داشته باشند تا کار فرهنگ به درستی پیش برود.

وی افزود: اگر می‌خواهیم اندیشه فرهنگی داشته باشیم باید در این عرصه با اندیشمندان فعال فرهنگی همراه شویم و با مراکز تخصصی، علما، مراجع و بزرگان قبل از تصویب قوانین و اجرای برنامه‌ها مشورت داشته باشیم و با یک نگاه وسیع باید راهبردهای فرهنگ ایرانی و اسلامی را در جامعه ترویج دهیم.

معاون مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: در این صورت می‌توان خود را به جامعه آرمانی امام زمان (عج) نزدیک کرد. نمی‌توان جامعه آرمانی امام زمان (عج) را ساخت، چون فقط در زمان ظهور امام زمان(عج) علم، حکمت، فضیلت و اخلاق‌محوری همه رشد پیدا می‌کنند و عدالت و امنیت در جامعه فراگیر می‌شود و جامعه یک جامعه‌ زیبایی می‌شود، ولی در حال حاضر هم باید حداقل‌ها را به عنوان یک جامعه منتظر در کشور اجرا کنیم و این امر می‌طلبد که نمایندگانی که وارد مجلس شورای اسلامی می‌شوند برای دولت به عنوان مجری قانون در کشور ریل‌گذاری فرهنگی با نگاه آرمانی جامعه مهدوی را داشته باشند.

نصوری گفت: همچنین نمایندگان بعد از چهار سال باید برنامه‌های خود را بررسی کنند و ببینند که چقدر در عرصه فقرزدایی، گسترش عدالت، کم شدن ربا و امثال این‌ها برنامه‌هایی مفید و قابل اجرا داشته‌اند. اگر در عرصه فرهنگ نگاه الهی و خدایی داشته باشیم آن زمان است که ان‌شاءالله می‌توانیم گام‌های جدیدی در زمینه ترویج فرهنگ ظهور مهدویت برداریم.

برای تخصیص بودجه به حوزه فرهنگ فکری اساسی شود

حجت‌الاسلام والمسلمین بهرام دلیر؛ مدرس فلسفه عالی و عرفان حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایسنا گفت: مردم در فرهنگ از صاحبان قدرتشان بهره می‌برند، بنابراین رفتار مردم در گرو رفتار صاحبان قدرت سیاسی است.

وی با بیان این‌که «از مجلس آینده با توجه به مشارکت فعالانه مردم در این دوره از انتخابات انتظار می‌رود که در عرصه مسائل فرهنگی گام‌های ارزشمندی بردارد» اظهار کرد: در حوزه فرهنگ چه بخواهیم چه نخواهیم با گره‌ها، هنجارها و ناهنجارهایی روبرو هستیم. صاحبان قدرت و به‌خصوص نمایندگان باید توجه به اخلاق را در مرحله اول کار خود قرار بدهند.

این مدرس خارج فقه و اصول تاکید کرد: برخی صاحبان قدرت و نمایندگان مجلس قبل از اینکه از قانون حرف بزنند باید رفتار و فرهنگ خود را تغییر بدهند. در احادیث دینی بارها شنیده‌ایم که «الناس علی دین ملوکهم» یعنی مردمان در فرهنگ از صاحبان قدرتشان بهره می‌برند و رفتار مردم در گرو رفتار صاحبان قدرت سیاسی است و هرچه آنها زیباتر و بهتر رفتار کنند خواه ناخواه ملت هم به سمت آنها کشیده می‌شوند.

وی گفت: گاهی در بحث‌ها و نزاع‌های سیاسی، چوب حراج به فرهنگ زده می‌شود. اینگونه رفتارها عقلانی نیست. فرهنگ در گرو عقلانیت و خردمندی است که اگر آن را از دست بدهیم دیگر نباید از مردم هیچ انتظاری داشته باشیم.

این کارشناس اخلاق و عرفان ادامه داد: برای اخلاق و فرهنگ باید فکری شود تا تمدن ایرانی و فرهنگ اسلامی در جامعه نهادینه و قانونی شود. یکی از راه‌های نهادینه کردن فرهنگ، پاسخگو بودن صاحبان قدرت است.

دلیر افزود: فرهنگ را باید به صاحبان فرهنگ و کارشناسان امور سپرد و از کمیسیون‌ فرهنگی مجلس انتظار می‌رود که از کارشناسان بزرگ جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و دین‌شناسان بزرگ دعوت کنند تا از نظرات آنها نهایت استفاده را ببرند. در بحث‌های قانونی نیز باید از حقوقدانان بزرگ دعوت کنند تا قوانینی پخته استخراج شود.

وی تاکید کرد: در بحث‌های پژوهشی و تحقیقی در حوزه فرهنگ باید کارهای ارزشمندی صورت بگیرد. ما شاید به پروژه‌های عمرانی اهمیت بدهیم ولی باید بدانیم که بحث‌های پژوهشی فوندانسیون فرهنگ ماست. اما در مصوبات چندان نمودی ندارند و در تخصیص بودجه به حوزه فرهنگ باید فکر اساسی صورت بگیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.