از نخستین ثانیه‌های سال ۹۵ سنت حسنه وقف جاری شده و خیران با نیات مختلف از جمله کمک به مستمندان، فقرا، تأمین هزینه‌های تحصیلی، هیآت مذهبی و ساخت مراکز فرهنگی و مذهبی به ثبت رساندند که در میان آنها پدر شهیدی قطعه زمین یک میلیارد تومانی را وقف کرد.

از وقف باغ انگور و سمند تا وقف یک میلیاردی پدر شهید

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، سنت حسنه وقف از لحظه سال تحویل و ثانیه‌های ابتدایی سال 95 نیز توسط مردم دنبال شد و در پی آن موقوفات مختلفی از جمله باغ انگور، زمین و ... توسط مردم خیر به وقف رسید.
از جمله این موقوفات می‌توان به وقف یک قطعه زمین در آذربایجان شرقی و به ارزش 40 میلیون تومان جهت ساخت مسجد، یک دستگاه خودرو سمند در آذربایجان غربی برای زیارتگاه حضرت عباس(ع) میاندوآب  اشاره کرد.
همچنین یک قطعه زمین در ارومیه زمینی به مساحت 60 مترمربع به ارزش یک میلیارد ریال  است که برای ساخت مسجد، زمین 300 متری با کاربری مسکونی در راستای تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع)، وقف یک باب آپارتمان مسکونی با زیربنای 80 مترمربع جهت تبلیغ فرهنگ قرآن و کمک به مستمندان شهرستان نقده، دو قطعه زمین در شاهین دژ برای تعزیه داری حضرت زهرا (س) و یک قطعه زمین به متراژ 400 مترمربع جهت ساخت حسینیه در روستای باخ جاجیک سلماس را از دیگر موقوفات ثبت شده در آذربایجان غربی عنوان کرد.
در اردبیل نیز واقف خیراندیش منزل مسکونی به همراه دو باب مغازه خود را با مساحت بیش از سیصد مترمربع وقف کرد که ارزش تقریبی این منزل مسکونی و واحدهای تجاری آن بیش از هشتصد میلیون تومان برآورد شده است. نیت این نیکوکار از این کار خداپسندانه، انجام فعالیت‌های قرآنی و ترویج معارف قرآن کریم، نشر معارف اسلامی، مدیریت اموال پس از مرگ و باقی نگه داشتن نام خود در طول تاریخ عنوان شده است.
همچنین بانوی خیر اردبیلی نیز منزل مسکونی 90 متری خود به ارزش 100 میلیون تومان را وقف کمک و مساعدت به مستمندان کرد. 
در استان البرز نیز 1580 متر مربع زمین به ارزش 5 میلیارد ریال در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز با نیت کمک به ایتام و مباحث قرآنی طی ایام نوروز وقف شد و در لرستان نیز واقف خیر اندیش ١٠٠ متر زمین به ارزش 70 میلیون ریال را وقف محوطه امامزاده عبدالباقی(ع) کل گچی کرد.
8 وقف جدید نیز در استان خراسان رضوی رضوی انجام شده که از جمله آنها می‌توان به وقف یک قطعه زمین به مساحت 102مترمربع به ارزش300 میلیون ریال واقع در روستای راه چمن شهرستان جغتای جهت ساخت مجتمع تجاری، فرهنگی و مذهبی، سهم الارث یک خیر شامل یک قطعه زمین واقع در روستای گوری شهرستان جغتای به مساحت 102 مترمربع به ارزش 10 میلیون ریال جهت ساخت مجتمع فرهنگی، مذهبی، ورزشی، یک قطعه زمین به مساحت550 متر مربع به ارزش  220 میلیون ریال اشاره کرد.
یک زوج نیکوکار نیز منزل مسکونی خود با تمام وسایل داخل آن به ارزش 60 میلیون تومان را وقف هیئت حضرت علی اصغر(ع) در روستای منیدر شهرستان جغتای کردند.
در خراسان شمالی نیز یکی از بانوان شهرستان شیروان، یک قطعه زمین به مساحت هزار و 48 متر مربع و ارزش 200 میلیون ریال را برای احداث مسجد در شهر زیارت وقف کرد. و یک قطعه باغ انگور به مساحت 600 متر مربع نیز به نیت عمران و آبادانی امام زاده روستای پیرشهید از توابع بخش مرکزی شهرستان شیروان وقف شد.
در استان زنجان نیز یک قطعه زمین 238 متر مربعی با ارزش ریالی 300 میلیون ریال با نیت ساخت و توسعه مسجد توسط واقف خیراندیش عوضعلی گچ‌لو به ثبت رسید و در سیستان و بلوچستان نیز 500 متر زمین در روستای سروگه، 400 متر مربع زمین در دایی آباد زاهدان، 144 متر مربع زمین در بخش لادیز، 1500 متر مربع زمین در میرجاوه،340 متر مربع در بم پشت سراوان،500 متر مربع در نوک آباد خاش، 250 متر مربع زمین در همت آباد زاهدان، 1000 متر زمین در میرجاوه  و 318 متر مربع زمین در زاهدان با نیات خیریه و عام المنفعه به وقف رسید.
3 قطعه زمین به مساحت 470 متر مربع و ارزش یک و نیم میلیارد ریال توسط دو قاف در استان فارس به ثبت رسید و در استان گیلان نیز یک قطعه زمین مزروعی به مساحت 3000 مترمربع و با نیت برگزاری مراسم عزاداری حضرت سیدالشهداء (ع) و نشر معارف اسلامی در آستان مقدس امامزاده قاسم (ع) پیل محله شهرستان لنگرود و یک قطعه زمین مزروعی به مساحت 200 مترمربع و به نیت توسعه مسجد جامع روستای کهلبون شهرستان لنگرود وقف شد.
در استان گلستان و شهرستان آزادشهر نیز یک زمین کشاورزی به مساحت حدود 5 هزار متر مربع وقف صرف هزینه‌های جاری مسجد جامع خاندور سادات شد و یک باب مغازه به ارزش حدود یک میلیارد ریال نیز دیگر وقف صورت گرفته در این شهرستان بود.
در  مازندران نیز زمینی به مساحت  275 متر مربع جهت افزودن به بنای مسجد امام رضا(ع) روستای کوهستان بهشهر وقف شد و 207 متر مربع زمین در شهرستان ساری نیز جهت گسترش محوطه امامزاده یعقوب (ع) به وقف رسید.
همچنین یک بانو نیز یک قطعه زمین به مساحت 207 مترمربع و ارزش 250 میلیون ریال را جهت گسترش محوطه امامزاده یعقوب (ع) ساری  وقف کرد.
در استان مرکزی نیز پدر شهید دوران هشت سال دفاع مقدس، قطعه زمینی به مساحت 1520 متر مربع را با نیت ساخت مغازه‌های تجاری و حسینیه و مسجد وقف کرد و هیات امناء آستان مقدس امامزاده هدیه خاتون (س) نیز یک باب واحد مسکونی  به مساحت 250 متر مربع در روستای فیجان شهرستان اراک را وقف کردند. در شهرستان زرندیه این استان نیز یک قطعه زمین توسط با نیت ساخت مسجد وقف شد.
در استان یزد دو واقف سه دانگ از باغ خود را به نیت روضه خوانی حضرت ابا عبد الله (ع) و طبخ آش در روز شهادت امام حسن مجتبی (ع) وقف نمودند که ارزش آن 3 میلیارد ریال برآورد شده استدر استان همدان و شهرستان نهاوند نیز وقف یک قطعه زمین به مساحت چهارصد متر مربع سه دانگ یک عمارت مسکونی به مساحت 250 متر به ارزش یک میلیارد ریال، یک قطعه زمین به مساحت 400 متر و یک قطعه زمین به مساحت 350 متر به ارزش یکصد میلیون ریال به ثبت رسیده است.
در استان کردستان نیز 500 متر زمین از محدوده شهر موچش شهرستان کامیاران وقف احداث مسجد حضرت علی (ع) این شهر شد و یک باب ساختمان مسکونی به ارزش 50 میلیون تومان در روستای حسن آباد سنندج نیز وقف هزینه‌های ضروری و مایحتاج مسجد حسن آباد این روستا شد.
در شهرستان سقز نیز زمینی با ارزش تجاری و مسکونی جهت هزینه‌های ضروری، طلاب، امام جماعت مسجد حاج جلیل صالحی به ثبت رسید و در مریوان هم یک باب منزل مسکونی به مساحت 100 متر را وقف مسجد روستای سیف علیای این شهر شد.
در استان هرمزگان نیز شش دانگ یک قطعه زمین واقع در شهرستان بندرعباس روستای خورگو به مساحت 700 مترمربع وقف احداث مسجد شد و شش دانگ یک قطعه زمین به مساحت 610 متر مربع واقع در شهرستان رودان وقف ساخت بناهای مذهبی، تجاری، کمک به فقرا و مستمندان، هزینه تحصیل و ازدواج جوانان شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.