عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: قدرت خرید مردم به خاطر سال‌های رکورد تضعیف شده و لذا تقاضا برای همه کالاها کاهش پیدا کرده که این کاهش واردات به جهت تقویت تولید نیست بلکه به جهت تضعیف قدرت خرید مردم است.

کاهش واردات به خاطر تضعیف قدرت خرید مردم است نه تقویت تولید/ عملکرد تجاری خارجی مثبت ارزیابی نمی‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس،حجت‌الله عبدالملکی عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، گفت: اخیرا خبری مطرح شد در رابطه با اینکه تراز تجاری کشور در سال 94 مثبت شده است که چند نکته رابطه با این خبر وجود دارد. اول اینکه فارغ از اتفاقاتی که در رابطه با تولید در کشور رخ داده امکان تحلیل تحولات بین‌المللی اقتصاد کشور وجود ندارد.

وی افزود: وقتی گفته می‌شود تراز تجاری مثبت است یعنی میزان صادرات از میزان واردات بیشتر باشد اما در مقایسه با تراز تجاری یک سال با سال دیگر باید توجه کرد که مقدار واردات و مقدار صادرات چگونه تغییر کرده و صرفا تفاضل صادرات و واردات نمی‌تواند معیار موفقیت باشد.

وی ادامه داد: ما در سال 94 نسبت به سال 93 تراز تجاری ما مثبت شد به جهت اینکه واردات ما کاهش پیدا کرد اما همزمان صادرات هم کاهش پیدا کرده است. یعنی مثبت بودن تراز تجاری سال 94 به جهت کاهش بیشتر وارات نسبت به صادرات است.

عبدالملکی تصریح کرد: تا مادامی که صادرات کاهش پیدا کند به معنای تضعیف تولید ملی است و خروجی اقتصاد در این سال هرگز نسبت به قبل مثبت ارزیابی نمی‌شود. افزایش تراز تجاری تنها در شرایطی مطلوب است که ما افزایش صادرات را داشته باشیم اگر صادرات کاهش پیدا کرده باشد این اتفاق به طور کلی مثبت ارزیابی نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ به جهت کاهش قدرت خرید مردم واردات ما در سال 94 نسبت به سال 93 کاهش پیدا کرده است، قدرت خرید مردم به خاطر سال‌های رکورد تضعیف شده و لذا تقاضا برای همه کالاها چه خارجی و چه داخلی کاهش پیدا کرده که این کاهش واردات به جهت تقویت تولید نیست بلکه به جهت تضعیف قدرت خرید مردم است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: از طرفی صادرات یا کاهش پیدا کرده که این مسئله به معنای تضعیف تولید ملی است. با توجه به اینکه صادرات ما کاهش پیدا کرده است عملکرد تجاری خارجی ما در مقایسه با سال 93 مثبت ارزیابی نمی‌شود ولو اینکه به لحاظ عدی تراز تجاری مثبت شده باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.