قدس آنلاین: ما نیاز به مرکزی در کشور داریم که آسیب های هر موضوعی را به صورت کارشناسانه بررسی کند؛ چراکه هر فناوری به طور طبیعی ممکن است آسیب هایی داشته باشد؛ به ویژه اگر این فناوری از سوی دشمنان نظام و انقلاب اسلامی عرضه شده باشد،

فلسفه دست و دلبازی خالقان تلگرام و واتس آپ در استفاده رایگان کاربران!

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام مرتضی رضائیان، کارشناس و فعال در عرصه فضای مجازی به موضوع ابزارهای ارتباطی مدرن و پیشرفته در ایران اسلامی پرداخت و گفت: کشور ما همانند دیگر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه جهان به سرعت به سوی استفاده از ابزارهای ارتباطی مدرن و پیشرفته در حال حرکت است و حوزه علمیه در این راستا وظائف بسیاری دارد که غفلت از آن گاهی ضربات جبران ناپذیر فرهنگی و غیرفرهنگی به جامعه و نظام اسلامی وارد خواهد ساخت.

 

*موضوع و مصداق شناسی؛ نیازهای مهم امروز حوزه های علمیه

وی یکی از نیازهای مهم امروز حوزه های علمیه را «موضوع شناسی» و «مصداق شناسی» دانست و اظهار داشت: این دو نیاز به عنوان یکی از دو رکن اجتهاد و فتوا به حساب می آید و شهید صدر (ره) درباره موضوع شناسی می فرماید: «موضوع به منزله علت برای حکم است و اگر موضوع شناسی صورت نگیرد، حکم صحیح و دقیق استنباط نخواهد شد».

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: همچنین آیت الله العظمی مکارم شیرازی نیز ابراز داشتند: «فتوا دادن بدون شناخت موضوع، منجر به فتوایی خام و نارسا می شود».

حجت الاسلام رضائیان خاطرنشان ساخت: اکثر موضوعات مستحدثه، پیچیده و تخصصی است و بدون رجوع به اهل فن و بدون موضوع شناسی، ارائه نظر و صدور فتوا نسبت به آن بسیار مشگل و گاهی غیر ممکن است.

وی افزود: همچنین در بسیاری از اوقات نمی توان از خود مقلد درباره آن موضوع تحقیق کرد؛ چراکه شاید خود او جاهل، خاطی یا حتی مغرض باشد؛ مثل اینکه ما از رئیس یک شرکت هرمی درباره گلدکوئیست سوال کنیم و توضیحی بخواهیم.

*آسیب شناسی، یکی از خلأهای موجود در کشور است

این کارشناس فضای مجازی یکی از خلأهای موجود در کشور و حوزه های علمیه را «آسیب شناسی» عنوان کرد و گفت: ما نیاز به مرکزی در کشور داریم که آسیب های هر موضوعی را به صورت کارشناسانه بررسی نماید؛ چراکه هر فناوری به طور طبیعی ممکن است آسیب هایی داشته باشد؛ به ویژه اگر این فناوری از سوی دشمنان نظام و انقلاب اسلامی عرضه شده باشد، خطرات و تهدیدهای آن به اوج خود خواهد رسید؛ همانند ماهواره که یقینا خطرات آن بیشتر از فرصت برای جامعه ماست.

*پیشنهاد تأسیس مرکز آسیب شناسی کشور

حجت الاسلام رضائیان یادآور شد: بنده سال های پیش طرح تأسیس «مرکز آسیب شناسی کشور» را نزد برخی از نمایندگان مجلس، رؤسای سازمان ها و نهادهای رسمی کشور ارائه کردم.

وی در ادامه به موضوع فضای مجازی اشاره و تصریح کرد: فضای مجازی دنیایی بزرگ است که هر آنچه ما در دنیای واقعی مشاهده می کنیم، در این فضا نیز شبیه سازی شده است؛ به عنوان مثال دانشگاه مجازی، کتابخانه مجازی، فروشگاه مجازی و در سال های اخیر اجتماع های مجازی تحت عنوان شبکه های مجازی نیز به آن اضافه شده است.

*مزایا و فوائد فضای مجازیحجت الاسلام مرتضی رضائیان کارشناس و فعال در عرصه فضای مجازی_شبکه های اجتماعی

این کارشناس فضای مجازی بیان داشت: از مزایا و فوائد فضای مجازی می توان به آموزش الکترونیک، تجارت الکترونیک، بانکداری الکترونیک و مهمتر از همه، دولت الکترونیک اشاره کرد که دولتی کوچک، چالاک، پرسود و کم هزینه می باشد.

حجت الاسلام رضائیان با اشاره به اینکه فضای مجازی پدیده ای فرازمانی و فرامکانی است، اظهار داشت: در این فضا، فعالیت ها سریع تر، آسان تر و با هزینه کمتری انجام می پذیرد؛ از این رو جامعه به سرعت به سمت این تکنولوژی در حال حرکت می باشد.

*وظیفه حوزه در برابر گرایش روزافزون نسبت به فضای مجازی

وی ابراز داشت: گرایش روزافزون جامعه نسبت به فضای مجازی و اقبال فوق العاده به سوی شبکه های اجتماعی با آمار میلیونی در مورد کاربران ایرانی این شبکه های اکثرا غربی و بعضا صهیونیستی، وظیفه حوزه های علمیه را در برابر این پدیده سنگین تر می کند.

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: علاوه بر فرازمانی و فرامکانی بودن فضای مجازی، این پدیده، فرامرزی نیز هست که هم می تواند فرصت باشد؛ هم تهدید؛ به این معنا که فرصتی بزرگ و بی بدیل برای خدمت رسانی دولت به مردم و تهدیدی برای فرهنگ و اخلاق جامعه اسلامی است.

*مهمترین آسیب های شبکه های اجتماعی

حجت الاسلام رضائیان با اشاره به مهمترین آسیب های شبکه های اجتماعی، خاطرنشان ساخت: «نفوذ سبک زندگی غربی»، «ارتباط های مدیریت نشده کودکان و نوجوانان به دور از نظارت والدین»، «ارتباطات غیر اخلاقی»، «انزوا و دوری از فعالیت های اجتماعی»، «نشر شایعات»، «افشای اطلاعات فردی، سازمانی و اجتماعی کشور»، «امکان هک شدن کابران توسط هکرها»، «پدیدآمدن معضلات گوناگون اخلاقی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی و ...»، «چت گروهی بدون محدودیت»، «اشاعه کلیپ ها و تصاویر مستهجن»، «اتلاف وقت و بی توجهی به اعضای خانواده»، «تهییج افراد در فتنه و مخالفت های مدنی»، «تشویش اذهان عمومی»، «نشر اکاذیب»، «تبلیغ مواد مخدر»، «تشکیل گروه های بزه کاری»، «خروج بی مورد ارز از کشور به خاطر خرید پهنای باند بین المللی» و ... از جمله مهمترین آسیب های شبکه های اجتماعی می باشد.

*چرا دشمنان به ایران شبکه های اجتماعی ارائه می کنند؟

وی در ادامه به اهداف دشمن از ارائه شبکه های اجتماعی و اینترنت به ایران اسلامی اشاره و تصریح کرد: دشمنان انقلاب با ارائه شبکه های اجتماعی و اینترنت، در صدد تهاجم فرهنگی و اشراف اطلاعاتی بر جامعه ما می باشند که این مشکل بزرگ فقط با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات (اینترنت ملی) حل خواهد شد.

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: شبکه های اجتماعی مجهزترین و جامع ترین ابزار جاسوسی دشمن از اطلاعات فردی، سازمانی و اجتماعی کشور ماست و سخت افزار و سیستم عامل گوشی های هوشمند؛ به ویژه اندروید برای جاسوسی از اطلاعات کاربران طراحی شده اند؛ مخصوصا هنگامی که شبکه های اجتماعی بر روی آنان نصب شود.

حجت الاسلام رضائیان اظهار داشت: National Security Agency با نام مختصر (NSA) آژانس امنیت ملی آمریکاست که اطلاعات ما را در اینترنت رصد و برای پرونده سازی ذخیره می کند؛ همچنین «گوگل» به عنوان موتور جستجوی اصلی کاربران ایرانی، ابزاری جاسوسی، مدرن و مجهز برای رصد و جمع آوری اطلاعات کاربران است که در اختیار ما قرار داده شده است.

وی در ادامه با اشاره به برخی از شبکه های اجتماعی مرسوم در ایران، ابراز داشت: تلگرام، واتساپ، وایبر، فیسبوک و ... ابزارهایی صهیونیستی است که در تلگرام به دلیل امکانات و اختیارات بیشتر کاربران و پخش کلیپ ها و کانال های مستهجن، معضلات فرهنگی و بی اخلاقی افزایش می یابد.

*صاحب تلگرام، سرمایه دار صهیونیستی و رئیس کنگره یهودیان روسیه است

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: شبکه اجتماعی تلگرام متعلق به «مایکل میری لاشویلی» سرمایه دار صهیونیست و رئیس کنگره یهودیان روسیه است که جزو فرماندهان ارتش اسرائیل نیز بوده و به اشتباه به شبکه اجتماعی ایرانی شهرت یافته است.

*دو سفره رنگین صهیونیست ها برای ایرانیان

حجت الاسلام رضائیان با اشاره به اینکه «ماهواره» و «شبکه های اجتماعی»، دو سفره رنگین صهیونیست هاست که با هزینه های میلیارد دلاری به صورت رایگان در جامعه ایرانی پهن شده است، خاطرنشان ساخت: مارک زاکربیک، صهیونیست مؤسس فیسبوک، واتساپ را به مبلغ 19 میلیارد دلار خریداری کرده و به جامعه ایرانی به صورت رایگان سرویس دهی می کند که نشان دهنده وجود اهداف شوم آنان برای ما می باشد.

*سود شرکت های غربی ارائه کننده شبکه های اجتماعی از کجاست؟

وی تصریح کرد: شرکت های غربی ارائه کننده شبکه های اجتماعی، مستقیما از ما هزینه ای دریافت نمی کنند؛ بلکه در قبال سرویس های خود با اطلاعات جامعه ما تجارت کرده و سود سرشار آنان از طریق فروش اطلاعات فردی، سازمانی و اجتماعی جامعه هدف به سازمان های جاسوسی از جمله «موساد» و «سیا» حاصل می گردد.

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به سخنان وزیر اقتصاد رژیم غاصب صهیونیستی، بیان داشت: او می گوید: وایبر به یکی از پنج بِرند برتر تجاری اسرائیل تبدیل شده و توانسته علاوه بر ایجاد شبکه اقتصادی قوی، بانک اطلاعاتی قدرتمند جهانی برای ما ایجاد کرده و پاسخی به طرح تحریم اقتصادی اسرائیل باشد.

حجت الاسلام رضائیان اظهار داشت: در واقع شبکه های اجتماعی نرم افزارهایی تعاملی هستند؛ نه شبکه ای اجتماعی؛ چراکه در مهد تأسیس آن یعنی اروپا، به شبکه های دوست یابی معروفند که حریم محرم و نامحرم در آنان رعایت نشده و منجر به ایجاد ارتباطات نامحدود بی حد و حصر و به دور از نظارت والدین و مراجع ذی صلاح مانند پلیس فتا و ستاد امر به معروف و نهی از منکر می شود.

وی ابراز داشت: خارج بودن سرویس دهی این شبکه ها از سیستم مخابرات کشور، امکان استفاده مجرمانه از آنها را دوچندان و مضاعف می کند.

این کارشناس فضای مجازی با تأکید بر استفاده از شبکه های اجتماعی ایرانی، خاطرنشان ساخت: با استفاده از این شبکه ها، مشکلات امنیتی آن تقریبا حل می شود؛ اما مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی به قوت خود باقی خواهد ماند؛ چراکه در این شبکه ها تفکیک سنی و جنسیتی وجود نداشته؛ ساختار شبکه های اجتماعی با فرهنگ اسلامی سازگار نبوده و با برخی از ارزش های اسلامی همانند محجوب بودن بانوان و محدودیت ارتباط با نامحرم تضاد و منافات دارد.

حجت الاسلام رضائیان با اشاره به اینکه شبکه های اجتماعی فساد را مخفی و غیرقابل کنترل می کند، تصریح کرد: در این شبکه ها فشار اجتماعی وجود نداشته و همین ویژگی، زمینه ساز مشکلات فرهنگی و اجتماعی متعدد است.

*فناوری حریم شکن؛ لقبی مناسب برای شبکه های اجتماعیشبکه های اجتماعی

وی با اشاره به اینکه «فناوری حریم شکن»، لقبی مناسب برای شبکه های اجتماعی است، اظهار داشت: امروز شبکه های اجتماعی ابزاری جاسوسی، مدرن و مجهز هستند که غالبا از سوی هکرهای صهیونیستی ایجاد شده اند.

*کشور نیازمند راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به راهکار و راهبرد اصلی حل مشکلات و معضلات فضای مجازی در کشور، ابراز داشت: راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، راهبردی ترین راه حل برای حل مشکلات امروز فضای مجازی ایران است؛ چراکه اینترنتی سالم، سریع، أمن و ارزان در اختیار عموم جامعه قرار گرفته و در صورت راه اندازی آن، فیلترینگ اخلاق و امنیتی به صورت خودکار و بدون صرف هیچ گونه هزینه ای ایجاد خواهد شد.

حجت الاسلام رضائیان یادآور شد: ارزبری بالا و خروج بی مورد ارز از کشور به دلیل استفاده از اینترنت خارجی و پهنای باند وارداتی از مضرات اقتصادی عدم راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است.

وی خاطرنشان ساخت: استفاده از شبکه های اجتماعی داخلی همچون أفسران، فیس نما در اینترنت و بیسفون، سلام، شمسا، فانوس، أبرک و ساینا در موبایل از افشای اطلاعات جامعه جلوگیری خواهد کرد.

*روشنگری فضای مجازی

این کارشناس فضای مجازی در بخش دیگر از این مصاحبه به تشریح فعالیت های خود در حوزه فضای مجازی پرداخت و گفت: امروز مباحث فقهی متولی بسیاری دارد و فعالیت های بسیاری برای آن انجام می شود؛ اما مباحث فرهنگی مظلوم واقع شده و دشمن نیز برای آن برنامه ریزی کرده و همت گذاشته است.

حجت الاسلام رضائیان تصریح کرد: در راستای مظلومیت زدایی از موضوع فرهنگ به سهم خود، اقدام به شرکت در دوره های تخصصی و نشست با کارشناسان أمر کرده تا بتوانم در این زمینه گام برداشته و به اندازه خود قدمی بردارم.

*امروز تهاجم فرهنگی به کف دست جوانان رسیده است

وی بیان داشت: با آمدن ماهواره، تهاجم فرهنگی به پشت بام خانه ها رسید و امروز با فراگیری فضای مجازی، این تهاجم به کف دست جوانان رسیده و حریم های خصوصی را نقض کرده است؛ پس باید با فعالیت جهادی در این راه کار کرد تا بتوان از اثرات این تهاجمات کاست.

این کارشناس فضای مجازی اظهار داشت: در راستای آگاهی بخشی درباره موضوع فضای مجازی، به سراغ کارشناسان فرهنگی کشور رفته و بسته های تهیه شده را به آنان اهدا می کنیم تا با اطلاعاتی بیشتر بتوانند در برنامه های خود اثرگذار باشند.

حجت الاسلام رضائیان با اشاره به محتویات این بسته تبلیغی و فرهنگی، ابراز داشت: مقالات مکتوب، سی دی، دی وی دی، متن پیامک های فرهنگی، آدرس سایت ها و وبلاگ ها و ... محتویات این بسته تبلیغی می باشد.

وی خاطرنشان ساخت: سازمان صدا و سیمای کشور، بیت رهبر معظم انقلاب در تهران و قم، معاونت های فرهنگی نهاد ولی فقیه در دانشگاه های کشور، تمام دانشگاه های قم، صدا و سیمای مراکز استانی و بسیاری از نهادها و تشکل های فرهنگی از جمله مکان هایی بوده که برای تبلیغ و اهدای این بسته فرهنگی به آنجا سفر کرده ام.

*انجام تبلیغ سنتی برای تأمین هزینه فعالیت های فرهنگی

این کارشناس فضای مجازی در پاسخ به این سوال که آیا از نهاد خاصی تزریق مالی می شوید، گفت: تمام هزینه های این بسته های فرهنگی را از تبلیغ سنتی در ایام ماه مبارک رمضان، فاطمیه، محرم و ... کسب کرده و در این راه خرج می کنم.

حجت الاسلام رضائیان با اشاره به ثمرات این بسته های فرهنگی، تصریح کرد: افزایش اطلاعات کارشناسان مدیریت های فرهنگی ادارات، در اختیار بودن ابزارهای فرهنگی، اقدام مناسب در مقابل توطئه های دشمنان و ... از جمله ثمرات این بسته های تبلیغی و فرهنگی می باشد.

*طلاب ورودی تخصصی به موضوع فضای مجازی داشته باشند

وی حضور طلاب در این موضوعات را بسیار ضروری دانست و اظهار داشت: امروز جامعه به سمت شبکه های اجتماعی غربی و تقلید از آنان در حال حرکت است که بسیار نگران کننده می باشد؛ پس طلاب باید با ورود و کسب تخصص در این زمینه ها، فعالیت های مناسبی داشته باشند تا بتوانند در مقابل این تهاجمات ایستادگی نمایند.

این کارشناس فضای مجازی در پایان ابراز داشت: حوزویان از مسائل مستحدثه و علوم و فنون جدید همچون فضای مجازی، مدیریت، روانشناسی، جامعه شناسی، مدیریت فرهنگی و ... نباید غافل باشند؛ چراکه به میزانی که حوزه خود را از این مباحث کنار بکشد، به همان میزان از تأثیرگذاری او در جامعه کم شده و افرادی پیگیر و متولی آن می شوند که صلاحیت و شایستگی کافی ندارند.

حوزه

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.