قدس آنلاین/ راضیه کشاورز : اشتغال و بیکاری، از جمله موضوع‌های اساسی اقتصاد هر کشور است، به گونه‌ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری، به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع تلقی می‌شود.

فصل گرم بیکاری !

نگاهی به آمارهای مرکز آمار نیز نشان‌دهنده این است که وضعیت بیکاری در کشور با وجود کاهش نسبت به ماه‌های گذشته هنوز هم در وضعیت بحران قرار داد.
برابر آخرین اطلاعات و آمار به دست آمده، ۳۰۰هزار بیکار در استان اصفهان وجود دارد و امسال نرخ بیکاری در حدود دو درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

 اصفهان در صنعت، اول؛در بیکاری، پیشتاز!
یکی از شاخص‌های مهم رشد اقتصادی یک جامعه آمار بیکاری است، آماری که همیشه دولت‌ها و مسؤولان سعی دارند، با پایین آوردن آن نشان دهند که اقدام های اقتصادی آن‌ها مثبت بوده است. آماری که اکنون در استان اصفهان 15درصد است. یعنی یک درصد بالاتر از متوسط نرخ بیکاری کل کشور و این مسأله برای اصفهان به هیچ عنوان پسندیده نیست.
طلاق، فساد اخلاقی واعتیاد و بسیاری از مشکلات ناشی از بیکاری است. از این رو از دولت انتظار می رود تا برای کاهش بیکاری برنامه ریزی جدی تری داشته باشد.
از این رو استاندار اصفهان تصمیم گرفته، شخصاً مسایل مربوط به اشتغال و سرمایه‌گذاری استان را پیگیری کند. رسول زرگرپور در گفت و گو با «قدس» بیان کرد: به نظر می‌رسد، با وجود سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در استان، دیگر نباید مشکل بیکاری در کشور داشته باشیم، اما اکنون نرخ بیکاری اصفهان از متوسط کشوری بیشتر است.
وی ادامه داد: شورای اشتغال نیز باید برنامه‌ریزی و پیگیری بیشتری برای رفع مشکل اشتغال داشته باشد و ما نیز در جلسات عالی شورای اشتغال در حال پیگیری این موضوع هستیم که به چه دلیل ۳۰ درصد واحدهای صنعتی با رکود روبه‌رو هستند.
وی با بیان اینکه نرخ بیکاری بالا و رشد سرمایه‌گذاری پایین در اصفهان سبب شده تا وضعیت اشتغال در استان مناسب نباشد، افزود: با انجام برنامه ریزی های کارشناسانه، باید نرخ اشتغال را حداقل به دو برابر وضعیت فعلی افزایش دهیم.

 15 هزار بیکار در فلاورجان
یکی از شهرستان های  استان اصفهان که در حال حاضر از بحران بیکاری جوانان خود رنج می برد، شهرستان فلاورجان است.
فرماندار فلاورجان در گفت و گو با «قدس» معضل بیکاری را چالش جدی این شهر دانست و اذعان کرد: نرخ بیکاری در فلاورجان بیش از میانگین استانی و کشوری و بین 16 تا ۱۸ درصد است که این آمار بسیار نگران کننده است. اصغر هدایت گفت: فلاورجان از لحاظ اقتصادی کاملاً به کشاورزی وابسته است و 60 درصد جمعیت آن کشاورز هستند، افزون بر کشاورزی چند واحد صنعتی بزرگ در این شهرستان بود که شرایط اقتصادی نامناسب حاکم بر کشور و از جمله استان اصفهان سبب تعدیل نیرو در این واحدها شد و بسیاری از جوانان شغل خود را از دست دادند.وی با بیان اینکه فلاورجان به دلیل نزدیکی به کلانشهر اصفهان و گذر رودخانه زاینده‌رود از دل آن و با توجه به وجود آثار باستانی فاخر و ارزشمندی که در این شهرستان وجود دارد، دارای فرصت اشتغالزایی از طریق گردشگری است، ادامه داد: می‌توانیم با زنده کردن صنعت گردشگری در این شهرستان، فلاورجان را از بحران بیکاری خارج سازیم. به گفته نماینده مردم شهرستان فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، در حال حاضر بیش از ۱۵هزار بیکار در سطح شهرستان فلاورجان وجود دارند.
حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی به خبرنگار «قدس» گفت: مسؤولان نباید برای پرکار نشان دادن خود در شهرستان فلاورجان آمار غلط به استان ارایه بدهند. وی افزود: سال گذشته اعلام شد که ۱۶۰هزار شغل در شهرستان ایجاد شده که طبق گفته مسؤولان استان سه هزار و ۹۹۵ شغل متعلق به فلاورجان است.
وی تصریح کرد: اعلام آمارهای اشتباه موجب می‌شود تا شهرستان از نظر امکانات در سطح بالایی ارزیابی شود و اعتبارات لازم برای عمران و آبادی شهرستان در نظر گرفته نشود.
وی تأکید کرد: مسؤولان باید هر چه سریع‌تر این مشکل را برطرف کنند، زیرا اکنون شمار جوانان بیکار از ۲۰درصد بسیار بیشتر است.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره بالا بودن آمار بیکاری در شهرستان فلاورجان، گفت: افزون بر کشاورزانی که به سبب خشکسالی بیکار شده‌اند، 25درصد جوانان این منطقه بیکارند و این در حالی است که آمار بیکاری فلاورجان دو برابر میانگین کشوری است.


 راهکار چیست؟
ایجاد اشتغال، نیازمند عزم جدی دولت و مجلس است. جوانان می گویند، آمارهایی که ارایه می شود، هیچ گِره ای از مشکلات بیکاری آن ها باز نمی‌کند و پایین آمدن قیمت نفت هم تنها یک توجیه است.
به هر حال از یکسو بیکاری راه را برای جرم، جنایت، بی‌اعتمادی و هزاران معضل اجتماعی هموار می‌کند و از سوی دیگر هرچند کاهش نرخ بیکاری نمی‌تواند، در قالب یک پروژه مستقل از سایر برنامه‌های کشور بویژه بدون ارتباط با رشد اقتصادی و کاهش نرخ تورم اتفاق بیفتد، اما انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید داخلی و خارجی، ایجاد رونق در بازارهای مختلف و تقویت فعالیت بنگاه‌های زودبازده موجود نیز راهکارهای روشنی است که می‌تواند، منجر به اشتغالزایی و رونق در بازار کار شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.