مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان از وجود برخی مشکلات در تامین آب همدان از سد تالوار زنجان ابراز نگرانی کرد و گفت: حجم فعلی سد تالوار زنجان پاسخگوی سهمیه همدان نیست.

حجم فعلی سد تالوار زنجان پاسخگوی سهمیه همدان نیست

به گزارش قدس آنلاین،مرتضی عزالدین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، پروژه آبرسانی از سد تالوار به همدان را یکی از پروژه‌های مهم حوزه آب غرب کشور اعلام و اظهار داشت: تاکنون 115 کیلومتر از خط انتقال آب اجرا شده و در حال حاضر نیز این پروژه ادامه دارد ولی به دنبال این هستیم اگر منبع قابل اطمینان‌تری برای تامین آب شرب همدان پیدا شود، منبع تامین آب همدان را دو گزینه‌ای کنیم.
وی با اعلام اینکه این پروژه در مجموع 54 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، افزود: در حال حاضر تصفیه خانه پروژه آبرسانی از سد تالوار به همدان 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه برای این پروژه 260 میلیارد تومان هزینه شده است، عنوان کرد: پروژه آبرسانی از سد تالوار به همدان سال گذشته 32 میلیارد تومان اعتبار مصوب داشته که 50 درصد تخصیص یافته است.
وی با اشاره به اینکه 31 میلیارد تومان اوراق مشارکت نیز به این پروژه تخصیص داده شده است، اظهار داشت: پروژه از نظر طراحی و اجرا مشکلی ندارد و تمام خطی که طراحی و اجرا شده در راستای اهداف پروژه است.
عزالدین با اعلام اینکه نگران تامین سهمیه 63 میلیون مترمکعبی همدان از سد تالوار زنجان هستیم، تصریح کرد: سد تالوار زنجان ظرفیت ذخیره‌سازی 500 میلیون مترمکعب آب را دارد که پیش‌بینی آورد 222 میلیون مترمکعب در سال شده ولی در چند سال اخیر آورده مناسبی نداشته است.
وی با اعلام اینکه به دنبال گزینه جدیدی برای تلفیق آب تالوار با یک منبع آبی دیگر هستیم، اظهار داشت: سد تالوار آورد و ذخیره مورد قبول وزارت نیرو را نداشته و همین امر نگرانیهایی را در زمینه تامین آب مورد نیاز همدان ایجاد کرده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اعلام اینکه تامین آب شرب مهمترین اولویت وزارت نیرو محسوب می‌شود، عنوان کرد: تا زمانی که شرب مردم تامین نشود نمی‌توان منابع آبی را به کشاورزی تخصیص داد.
به گزارش تسنیم؛ پروژه آبرسانی از سد تالوار به همدان یکی از پروژه‌های مصوب سفر مقام معظم رهبری به استان همدان در سال 83 است که با سه سال تاخیر در سال 86 عملیات اجرایی این پروژه با انتخاب پیمانکار آغاز شد.
در ابتدا قرار بود که این پروژه در مدت سه سال و در سال 89 به بهره‌برداری برسد که عدم تخصیص اعتبار و تامین منابع مالی سبب شد تا پروژه در مقطعی از سال‌های گذشته با تعطیلی و کُندی روند اجرایی مواجه شود. تا اواخر سال 91 پروژه آبرسانی از سد تالوار به همدان مشکلات عدیده‌ای از نظر اعتبار و معضلات تملک زمین داشت و همین عوامل سبب شده بود تا پروژه پیشرفت فیزیکی اندکی داشته باشد.
از ابتدای سال 92 پروژه آبرسانی از سد تالوار به همدان به تدریج جان دوباره‌ای گرفت و توانست با جذب اعتبارات بخشی از کار را اجرایی کند و هنوز در حد مطلوب کار سرعت نداشت.
در اواخر سال 92 و با سفر معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس جمهور به همدان قول تخصیص 100 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه گرفته شد که متاسفانه تاکنون این وعده آقای نوبخت عملیاتی نشده است.
اما سریال پیگیری‌های جذب اعتبار برای این پروژه به اینجا ختم نشد و شاهد جذب اعتباراتی از دفتر مقام معظم رهبری و محل خشکسالی برای این پروژه بودیم که سبب تسریع در روند اجرایی پروژه شده بود. اما با تمامی این اوصاف، پروژه آبرسانی از سد تالوار به همدان یکی از پروژه‌های مهم و بزرگ آبرسانی در کشور محسوب می‎شود که تخصیص اعتبارات آن نیز باید براساس اهمیت پروژه صورت گیرد که متاسفانه این امر هنوز اتفاق نیفتاده است.

این روزها بحثی از کمبود اعتبار وجود ندارد ولی نگرانی جدید عدم تخصیص سهمیه استان همدان از سد تالوار است چراکه این سد ذخیره برآورد شده را در سالهای اخیر نداشته است و همین امر سبب شده تا مدیران حوزه آب چاه‌هایی را در منطقه خالق وردی در نزدیکی خط انتقال تالوار حفر و نیاز شهر را از این محل تامین کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.