قدس آنلاین: مشهد طی سال گذشته در مجموع۴۷ روز هوای پاک، ۲۷۲ روز هوای سالم و ۴۶ روز هوای ناسالم را تجربه کرد.

 دومین کلانشهر ایران هنوز نفس می‌کشد

مدیر اجرایی مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهرداری مشهد با اعلام این مطلب گفت: به عبارتی 13 درصد روزهای سال گذشته  هوا پاک، 5/74 درصد هوا سالم و 5/12 درصد در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است که در مقایسه با سال 1393، از نظر تعداد روزهای پاک چهار روز افزایش و از لحاظ تعداد روزهای ناسالم (هشدار) هشت روز کاهش داشته است.

 فروردین رکورد دار هوای ناسالم
رضا اسماعیلی افزود: بهترین کیفیت هوا در سال گذشته با عدد شاخص 31 در روزهای 8 فروردین و 21بهمن ماه و آلوده ترین روز مشهد در 4 اسفند ماه با عدد137 ثبت شده است. بهمن ماه 1394 نیز با 10روز ناسالم برای گروه‌های حساس آلوده‌ترین ماه، و فروردین ماه با 6 روز هوای پاک رکورددار بیشترین تعداد روز هوای ناسالم و پاک بوده است.
وی خاطرنشان کرد: کار ثبت و اندازه‌گیری پنج آلاینده اصلی ( ذرات معلق کوچکتر از 5/2 و 10 میکرون، منواکسیدکربن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد و ازن) هوای مشهد به صورت پیوسته و لحظه‌ای توسط 23 ایستگاه سنجش کیفیت هوا که در سطح شهر مستقر شده‌اند، انجام شده است.
وی یاد آور شد: یکی از اقدام‌های اساسی طی سال گذشته در زمینه آلودگی هوا، توسعه شبکه پایش کیفیت هوا بوده است که 10 ایستگاه جدید توسط معاونت خدمات و محیط زیست شهرداری مشهد خریداری و به شبکه اضافه شده است که این مسأله سبب بهبود توزیع مکانی ایستگاه‌ها در سطح شهر و جمع آوری اطلاعات با دقت و کیفیت بالاتری شده است.

ساعت 9تا10 بیشترین حجم آلایندگی هوا
به گفته اسماعیلی، مهم‌ترین آلاینده اصلی هوای مشهد در سال گذشته ذرات معلق کوچکتر از 5/2 میکرون بوده است که تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده نشان می‌دهد، بیشترین غلظت این آلاینده خطرناک طی شبانه روز در دو بازه زمانی صبح بین ساعت 9 تا10و در شب بین ساعت 21 تا 22 اتفاق افتاده است.
وی افزود: کمترین آن نیز در ساعت 15 تا 17 ثبت شده است. مقایسه ایستگاه‌های سطح شهر از لحاظ این آلاینده نشان می‌دهد، بیشترین غلظت ذرات معلق کوچکتر از 5/2 میکرون از ایستگاه‌های واقع در شهید کریمی، رسالت، قلعه ساختمان و سمزقند می‌باشد و کمترین آن از ایستگاه‌های صدف، لشکر و ویلا گزارش شده است که این ایستگاه‌ها در غرب شهر مشهد واقع شده اند.
مدیر اجرایی مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهرداری مشهد گفت:از لحاظ منواکسید کربن مقادیر حداقل و حداکثر به ترتیب در ساعت 15و 23 ثبت شده است که روند تغییرات این آلاینده مشابه با ذرات معلق می‌باشد.
اسماعیلی افزود: مقادیر متوسط سالانه حاکی از آن است که بالاترین غلظت‌ها از ایستگاه‌های سجاد، صدف و خیام و کمترین آن مربوط به ایستگاه‌های مفتح، ویلا، سمزقند و سرافرازان می‌باشد. اطلاعات حاصل از دی اکسید نیتروژن نشان می‌دهد، کمترین غلظت این آلاینده طی شبانه روز در ساعت 16 تا 17و بیشترین آن در ساعت21 تا 22 اتفاق می‌افتد، در میان ایستگاه‌های سطح شهر بیشترین غلظت دی اکسید نیتروژن از ایستگاه‌های تازه تأسیس شهید کریمی و شهید آوینی و پس از آن ایستگاه سجاد گزارش شده است.
کمترین غلظت از ایستگاه ماشین ابزار گزارش شده است. کمترین مقدار ازن که یک آلاینده ثانویه است در ساعت 6 تا 7 و بیشترین آن در طی شبانه روز ساعت 17 ثبت شده است.
بر اساس مقادیر متوسط سالانه ایستگاه خیام دارای کمترین غلظت ازن و ایستگاه ماشین ابزار بالاترین غلظت را به خود اختصاص داده است.
به گفته وی، کمترین مقدار غلظت دی اکسید گوگرد در ساعت 6 و مقادیر حداکثر آن در ساعت 13 رخ می‌هد؛ زیرا مقایسه ایستگاه‌های سطح شهر از لحاظ این آلاینده در بازه زمانی ثبت اطلاعات حاکی از آن است که بالاترین غلظت از  ایستگاه‌های تازه تأسیس مفتح و سمزقند و کمترین آن از ایستگاه رسالت گزارش شده است.
وی افزود: به طور کلی می‌توان گفت، روند تغییرات آلاینده‌های اصلی هوا در طی شبانه روز حالت موجی دارد، به گونه‌ای که روند افزایشی آلاینده‌ها از ساعت 6 تا 7 با شروع ترددها و افزایش حمل و نقل در سطح شهر شروع و تا ساعت 10 تا 11 این حالت ادامه دارد و پس از آن شاهد کاهش غلظت آلاینده‌ها هستیم  که  بین ساعت 15 تا 17 به کمترین بار آلودگی هوا در سطح شهر می‌رسیم و دوباره از این ساعت به بعد با شروع موج دوم ترافیک‌های عصرگاهی شاهد افزایش غلظت آلاینده می‌باشیم که طی ساعات20 تا 22 به حداکثر غلظت خود می‌رسد و دوباره از نیمه‌های شب تا صبح روند کاهشی را شاهدیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.