مقام وزارت خارجه آمریکا در دوبی توضیحاتی درباره قوانین مبادله با ایران برای شرکت‌های غیرآمریکایی ارائه کرده است.

توضیح مقام وزارت خارجه آمریکا درباره مبادلات مالی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، «کریس بک‌مایر»، معاون امور هماهنگی سیاست‌های تحریمی در وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران درباره شرایط مبادلات مالی شرکت‌های غیرآمریکایی با مشتری‌های ایرانی، با توجه به تحریم‌های ضد ایرانی توضیح داد. 

روزنامه فایننشال‌تایمز که نشست «بک‌مایر» را پوشش داده می‌نویسد شرکت‌های بین‌المللی احتمالاً درماه‌های گذشته، بعد از رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران انتظار داشتند با هجوم مشتری‌ها و شریکان ایرانی رو به رو شوند. 

اما این امیدها، به دلیل پابرجا ماندن نگرانی‌های این شرکت‌ها برای نقض تحریم‌های رفع‌نشده علیه ایران و مواجه شدن با جرایم مالی سنگین، اکنون برباد رفته به نظر می‌رسند. 

مقام‌های آمریکا به نوشته روزنامه انگلیسی اکنون راهی نقاط مختلف جهان شده‌اند تا ضمن توضیح پیچ و خم‌های نظام تحریم‌های ضدایرانی برای شکرت‌های بین‌المللی آنها را با شرایط وضع جریمه به دلیل نقض این تحریم‌ها آشنا کنند.  

«کریس‌ بک‌مایر» در جمع خبرنگاراندر دوبی گفت: «ما به دنبال محدود کردن تجارت‌هایی که در توافق هسته‌ای مجاز دانسته شده‌اند، نیستیم.»

بانک‌های آسیایی و اروپایی می‌گویند محدودیت‌های قوانین آمریکا در زمینه استفاده از دلار در مبادلات ایران باعث شده تجارت با شرکت‌ها دشوار باشد.

علی‌رغم اصرار دولت اوباما مبنی بر اینکه امکان دسترسی ایران به نظام مالی آمریکا وجود نخواهد داشت، مقام‌های این کشور گفته‌اند به دنبال را‌ه‌هایی هستند که به بانک‌های غیرآمریکایی در یکی از مراحل مبادله با ایران، امکان استفاده از دلار را می‌دهد- البته مشروط بر آنکه معامله نهایی با دلار آمریکا انجام نشود و یا نیازی به تعامل با بانک‌های آمریکایی وجود نداشته باشد. علاوه بر این، واشنگتن، در حال بررسی راه‌‌هایی برای تشریح نوع مبادلات مجاز با ایران برای شرکت‌های بیمه غیرآمریکایی و فراهم آوردن اطمینان خاطر بیشتر برای آنها است.    

 جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با MSNBC گفت: «ایران، شایسته برخورداری از مزایای توافقی است که به ان دست یافته است.»

علی‌رغم این، نمایندگان کنگره آمریکا هر گونه ساز و کاری که به استفاده ایران از دلار آمریکا در مبادلات با ایران منجر شود را مورد انتقاد قرار داده‌اند.  

بک‌مایر، که خود یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با ایران بوده می‌گوید او همراه با تیمش در تلاش است نجوه انجام مبادلات توسط موسسات مالی غیرآمریکایی با مشتری‌های ایرانی را توضیح دهد. این مقام وزارت خارجه آمریکا بار دیگر یادآوری می‌کند برای بانک‌های غیرآمریکایی انجام تراکنش‌های مالی  تا زمانی که از نظام مالی آمریکا استفاده نکند، بلامانع است.  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.