قدس آنلاین/ تکتم بهاردوست: هر ساله فیلم‌هایی که در جشنواره‌ همان سال به نمایش درمی‌آیند چشم‌انداز سال جدید و یک سال سینمای ایران را ترسیم می‌کنند. چشم‌انداز امسال سینمای ایران در یک نگاه کلی خبر از سینمایی جوان با موضوعات و ژانرهای متنوعی را می‌دهد.

 سالی که نکوست از بهــارش پیداست

ظهور فیلمسازان جوانی که هر کدام با تولیدات قابل تأملشان توانستند پیش‌بینی‌های دست‌اندرکاران را بهم بریزند و سال جوانی را برای سینمای از نفس افتاده ترسیم کنند. اما آیا باز هم با وجود این و البته با ادامه مشکلات بسیار سینما از جمله افت مخاطب و تحلیل رفتن سینمای مستقل، می‌توان چشم‌انداز مثبتی را برای سینما ترسیم کرد؟
ابراهیم فروزش کارگردان سینما در پاسـخ به این پرســش می‌گویــد: ما زمانـی می‌توانیــم چشـم‌انداز خوبــی برای سینما ترسیم کنیم که بسترهای آن را آماده کرده باشیم و برای موانعی که همه از آن مطلع هستیم گامی‌ برداشته باشیم، ولی پر واضح است یکی از مسایل مهمی ‌که سینمای ما را به دردسر انداخته، بی‌توجهی دولت به اقتصاد سینماست که همه چیز آن به بخش خصوصی محول می‌شود و این بخش هم با افت و خیزهایی که دارد، آن‌طور که باید و شاید نتوانسته گرهی از سینمای ایران بگشاید.

 کمدی‌های سخیف و ذائقه مردم
این کارگردان با بیان اینکه مشکل عمده سینما عدم حمایت است، اضافه می‌کند: سینمای مستقل هم الان حمایت نمی‌شود، اگر دولت از فیلم‌های تولید شده استقبال می‌کرد سینما می‌توانست روی پای خودش بایستد، اما مسأله فقط این نیست و سینما با کلی مشکل مواجه است. مسایلی چون زمان نامناسب اکران فیلم‌ها، گرفتاری‌های مردم و مشکلات عجیب مالی که این روزها گریبان‌گیرمردم شده است که خود این موضوعات در عدم استقبال مخاطب از فیلم‌های روی پرده نقش بسزایی دارد. کمدی‌های سخیفی که دراین چندسال گذشته تولید شده است عملاً باعث تغییر ذائقه مخاطبان شده است و از آن جایی که مخاطبان سینما را توده مردم تشکیل می‌دهد اگر فیلمی‌ که صرفاً جنبه سرگرمی ‌نداشته اکران شده، با عدم استقبال مخاطبان مواجه شده است. وی می‌افزاید: سینما آینه زندگی مردم است و وقتی فیلم‌ها با محدودیت شدید مواجه می‌شوند و فیلمساز توان بیان حرفی را که خواست مخاطب است، ندارد و طبیعتاً سناریوی تکه   پاره‌ شده‌ای را جلوی دوربین می‌برد که اصلاً حرف مردم نیست.
فروزش در ادامه می‌افزاید: من امیدوارم در سال جدید دولت از سینما حمایت کند، البته حمایت نه به شکلی که دولت کمک کند که فیلم دولتی ساخته شود، نه! دولت  کمک کند تا به قهرمخاطب با سینما پایان دهیم.

 سال خوبی در پیش داریم
اگرچه فروزش نگاه مثبتی به آینده سینمـــای ایـــران در سال جدیــد ندارد امـا مهـرداد فرید کارگــردان سینمـا نظر دیگری دارد. او نسبت به آینده سینما خوش‌بین است و می‌گوید: ما در سال گذشته به لحاظ تکنولوژی در سینما با پیشرفت‌های قابل توجهی مواجه بودیم که این خود می‌تواند در آینده‌ای که سینما در پیش‌رو دارد و استقبال مخاطب، مؤثر باشد، چرا که با گسترش این فناوری‌ها در حال حاضر دیگر مردم ما خیلی راحت‌تر از گذشته می‌توانند به تماشای فیلم‌های مورد علاقه‌شان بنشینند و همین قضیه باعث رونق خوبی برای سینما شده است.
این کارگردان ادامه می‌دهد: به نظرم در سال94 و بخصوص در نیمه دوم سال، میزان فروش و درنتیجه استقبال تماشاگران نسبت به همین زمان در سال قبل از وضعیت بهتری بر خوردار بود و این نشان می‌دهد سینمای سال95 سالی پررونق در پیش دارد و فیلم‌هایی هم که در جشنواره به نمایش درآمد و موفقیت فیلمسازان جوان باعث امیدواری است و این ادعا را ثابت می‌کند.

  به یک برنامه دراز مدت نیاز داریم
علیرضا سبط احمدی تهیه کننده سینما هم با ابــراز نگرانی از آینـــده مبهـم سینما می‌گوید: همه می‌دانیم کــه سینما صنعت و هنر گرانی است، چیزی که روشن است این است که در حال حاضر فرهنگ و هنر ما بین یک سیاست چند گانه سیاسی گیر کرده است و بدبختانه الان همه در رابطه با فرهنگ و سینما نظر می‌دهند مگر آدم‌های فرهنگی. شما بگویید کدام یک از اهالی کمیسیون فرهنگی مجلس ما در امر فرهنگ صاحب‌نظرند؟ عموماً افرادی هستند که در امر سیاست صاحب اندیشه‌اند، هر چند علقه فرهنگی دارند.
این تهیه کننده سینما اضافه می‌کند: همه حرف این است که ما برای سینما به یک برنامه درازمدت و بهره گرفتن از مدیرانی که کاربلد باشند، نیازمندیم. به کسانی نیازنداریم که برای مدت کوتاهی بیایند و بروند. ما اگر بخواهیم قوانینی در جهت پیشبرد اهداف عالی فرهنگی و هنری کشور داشته باشیم یقیناً باید از صاحبنظران همین رشته استفاده کنیم.
این تهیه کننده ادامه می‌دهد: با این وضعیتی که الان سینمای ما دچار آن است متأسفانه من چیزی جز یک چشم‌انداز مبهم برایش نمی‌بینم. بعد این همه سال ما هنوز یک برنامه مدون برای سینما نداریم و نمی‌توانیم برای یک ماه آینده سینما برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم، چه برسد به یک سال سینما، حالا مطرح کردن سینمای ایران در خارج از کشور بماند.
وی با تأکید بر اهمیت نگاه بلندمدت در سینمای ایران می‌گوید: ما که نمی‌توانیم خودمان را فریب بدهیم، شاید در تولید کارهای خوبی داشته‌ایم ولی عملاً در اکران و نمایش فیلم‌ها هم در کشور خودمان هم در دنیا ناموفق بوده‌ایم، چرا که چشم‌انداز سینما فقط درباره اکران نیست. چشم‌انداز مدنظر من، چشم‌انداز بین‌المللی‏ است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.