۱۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۰
کد خبر: 365597

رئیس جمهور ترکیه روسیه را متهم به طرفداری از ارمنستان در مناقشه اخیر در منطقه ناگورنی قره باغ کرده است.

اتهام اردوغان به روسیه در مسئله قره باغ

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز چهارشنبه گفت: روسیه در مناقشه قره باغ از ارمنستان طرفداری کرده و این اقدام مانند دخالت های مسکو در اوکراین و سوریه است.

اظهارات اردوغان می تواند موجب تشدید تنش در روابط ترکیه و روسیه شود. سرنگونی یک فروند جنگنده روسی در ماه نوامبر در مرز سوریه توسط جنگنده های ترکیه، موجب تنش در روابط دو کشور شده است.

اردوغان همچنین ارمنستان را متهم به عدم پایبندی به آتش بس با آذربایجان کرده است.

جدایی‌طلبان ارمنی قره‌باغ که از حمایت کامل ایروان برخوردار هستند پس از جنگ اوایل دهه 1990 که منجر به مرگ 30 هزار نفر شد، کنترل منطقه قره‌باغ را در اختیار گرفتند.

دو طرف هیچگاه قرار داد صلح امضا نکرده‌اند و آتش‌بس سال 1994 نیز گاه و بیگاه با درگیری‌های پراکنده نقض شده است اما تنش‌های اخیر جدی‌ترین نبردها پس از آتش‌بس بوده است.

اردوغان افزود: امیدوارم اقدامات انجام شده از سوی آذربایجان منجر به درگیری ها از سوی ارمنستان شود ولی این مساله ای است که هنوز اتفاق نیفتاده است.

اردوغان پیش از این حمایت کامل خود از آذربایجان در مناقشه قره باغ را اعلام کرده و گفته بود که قره باغ سرانجام روزی به مالک اصلی آن باز خواهد گشت.

رئیس جمهور ترکیه اظهار داشت: روسیه می گوید، ترکیه طرفداری کرده است. اگر ما بخواهیم کسی را معرفی کنیم که طرفداری کرده است، آن کشور روسیه است. روسیه دوست دارد طرفداری کند، مسکو این کار را در اوکراین، گرجستان و امروز در سوریه انجام داده است.

اردوغان در ادامه افزود: شما می گویید به دعوت دمشق در سوریه هستید. شما مجبور نبودید این کار را انجام دهید. اگر می خواهید این کار را انجام بدهید، از مظلوم طرفداری کنید نه ظالم.

روسیه روابط نزدیک نظامی با ارمنستان دارد. یک پایگاه نظامی روسیه در ارمنستان واقع است. ترکیه و آذربایجان نیز یک اتحاد نظامی نزدیک دارند . همکاری های نظامی دو کشور در سال 2010 میلادی پس از امضای توافقنامه راهبردی گسترش یافته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.