عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، حمايت هاي رهبر معظم انقلاب اسلامي را نسبت به بومي شدن دانش هسته اي بسيار موثر ذكر كرد و گفت:آنچه در مرحله اول نقش بسيار مهمي در موفقيت هسته اي جمهوري اسلامي ايران ايفا كرده، انگيزه كارشناسان، دانشمندان هسته اي و فناوران علمي ما بود.

حمايتهاي رهبر معظم انقلاب در بومي سازي دانش هسته اي بسيار موثر بود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، آيت الله سيد محمد غروي  به مناسبت 20 فروردين ماه روز ملي فناوري هسته اي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا خاطرنشان كرد: با توجه به تحقيقاتي كه ابتدا دانشمندان ما در ارتباط با فناوري هسته اي داشتند، فشارهاي زيادي از طرف دشمنان از طريق سرويس هاي جاسوسي وجود داشت تا ايران نتواند اين فناوري را از بيرون دريافت و به داخل منتقل كند.
وي خاطرنشان كرد: دانشمندان ما درابتدا در عين حال كه اندوخته علمي و فني خوبي داشتند ولي باز اطلاعات و تجارب آنها محدود بود و كشورهاي ديگر نيز به راحتي فناوري را در اختيار آنان قرار نمي دادند ولي آنها انگيزه داشتند.
غروي گفت: آنان تمام تلاش خود را به كار گرفتند تا كشور به فناوري هسته اي دست پيدا كند و اين بسيار ارزشمند و مهم است و همين تلاش ها نيز برخلاف خواسته دشمنان، به ثمر نشست.
وي افزود: دشمنان نمي خواستند اين فناوري و دانش علمي به ما منتقل شود و درصورت تحقق هزينه سنگيني را بپردازيم دراين شرايط وقتي جديت ما را در عمل مشاهده كردند كشور را در صحنه هاي بين المللي تحريم و مراقب بودند، فناوري هسته اي در ايران شكل نگيرد.
استاد حوزه علميه قم ادامه داد: در عرصه هسته اي درست است كه استارت كار قبل و ابتداي انقلاب در زمينه هايي زده شده بود ولي خيلي محدود و ناچيز بود ، اما رشدي كه در اين صنعت پيدا كرديم به خاطر انگيزه فناوران هسته اي بود.
غروي يادآورشد: بالاتر ازهمه، جايگاه فناوري هسته اي و نياز كشور به اين صنعت بود، در حقيقت دانش هسته اي براي كشور و ارتقاي آن در زمينه هاي پزشكي، غيرپزشكي و صنايع ديگر بسيار موثر است ودستيابي به اين دانش مي توانست سطح علمي و فناوري ما را دررتبه بالاي جهاني قرار داده و اين زمينه و انگيزه باعث شده كه دولتمردان ما كوتاه نيايند.
استاد حوزه علميه قم گفت: ما در جنگ آموخته بوديم كه بايد روي پاي خود بايستيم و نمي توان به ديگران اعتماد و تكيه كرد.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: جنگ تحميلي به ما نشان داد اگر در علم، دانش و فناوري هسته اي استقلال نداشته باشيم توفيقي نداريم و اگر تلاش شبانه روزي هم انجام ندهيم به راحتي به اين مهم دست پيدا نمي كنيم.
وي تصريح كرد: مجموعه دولت ها، فناوران و كارشناسان هسته اي، متخصصان، انگيزه قوي رهبر معظم انقلاب و درك جايگاه اين فناوري باعث شد كه فناوري هسته اي در كشور ما ملي شود.
غروي گفت: پيشرفت هاي كشور درعرصه هسته اي نيز باعث شده كه دشمنان به غلط، احساس خطر و مساله غير واقعي امكان دستيابي به سلاح هسته اي توسط ايران را مطرح كنند، اين درحالي بود كه رهبر معظم انقلاب فتوا داده بودند كه ما هرگز دنبال چنين برنامه و سلاح هايي نبوديم و نيستيم.
وي ادامه داد: استفاده و نگهداري سلاح هاي كشتارجمعي كار آساني نيست و مشكلات زيادي براي ملت ها دارد، ضمن اينكه كارايي هم ندارد ولي در مقاطع اي دشمنان حساس شده و به دنبال آن تحريم هاي آمريكا و شوراي امنيت شكل گرفت.
غروي با اشاره به پايان مذاكرات و توافقنامه هسته اي نيزگفت: نكته مهمي كه در برجام به نتيجه رسيد، تحقيقات هسته اي صلح آميز ايران قانوني شد و هيچ كس نمي تواند آن را از ما بگيرد.
وي با اشاره به اينكه پيشرفت هاي حاصل شده در بحث هسته اي از الطاف الهي بود ، اظهار داشت: همه دولتمردان ما در دوره هاي مختلف به اين صنعت علمي توجه خاصي داشته و با اختصاص بودجه لازم، از صنعت هسته اي حمايت مي كردند.
روز 20 فروردين به پاس قدرداني از تلاش هاي افتخارآميز دانشمندان جوان هسته اي كشورمان و تكميل چرخه سوخت هسته اي با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي به روز ملي فناوري هسته اي نامگذاري شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.