۱۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۵
کد خبر: 365918

معاون دوم رئیس اجرایی افغانستان در همایش «سفره مشترک ایران و افغانستان» در دانشگاه باهنر کرمان گفت که این همایش تلاشی برای احترام گذاشتن به مشترکات فرهنگی و تاریخی دو ملت است.

«سفره مشترک ایران و افغانستان» + تصاویر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، جشنواره سفره مشترک ایران و افغانستان از سه روز پیش با مدیریت دانشجویان افغانستانی مقیم استان کرمان در محل دانشگاه شهید باهنر این شهر کار خود را آغاز کرد.

حضور «محمد محقق» معاون دوم ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی و «نصیر احمد نور» سفیر افغانستان در تهران از یک سو و مقامات کشوری و استانی کرمان از سوی دیگر در این جشنواره با شکوه نوید همدلی بیشتر میان دو ملت را می‌داد.

دیدارها و سخنان رد و بدل شده میان مقامات ایرانی و افغانستانی و مطالب عنوان شده در سخنرانی این افراد این نوید را می‌داد که همدلی میان دو ملت پا را فراتر گذاشته و این بار مقامات مسئول از هر دو طرف پای این همدلی و همزبانی نشسته‌اند.

محمد محقق معاون دوم رئیس اجرایی دولت افغانستان برای شرکت در همایش «سفره مشترک ایران و افغانستان» در دانشگاه باهنر کرمان شرکت کرد.

وی در مورد این همایش گفت: این همایش تلاشی برای احترام گذاشتن به مشترکات فرهنگی و تاریخی دو ملت ایران و افغانستان است.

دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و استاندار کرمان، حضور در نشست رؤسای دانشگاه‌های استان، دیدار با  بازرگانان و فعالان اقتصادی، دیدار با دانشجویان و مهاجران افغانستانی در کرمان، حضور در مراسم نماز جمعه و بازدید از برخی اماکن تاریخی این استان از جمله برنامه‌های معاون رئیس اجرایی دولت افغانستان اعلام شده است.

محقق بار دیگر از حمایتهای جمهوری اسلامی ایران از مهاجرین افغانستانی سخن گفت و اظهار داشت در نشستی با علی اکبر ولایتی مشاور عالی مقام معظم رهبری برخی مشکلات در حوزه مهاجرین را به وی خواهد گفت و تلاش خواهد کرد تا این مشکلات حل شوند.

«نصیر احمد نور» سفیر افغانستان در ایران، نیز معاون رئیس اجرایی دولت افغانستان  را در این سفر همراهی می‌کند. نور نیز این بار بیش از گذشته از همدلی سخن گفت و مشهد را دروازه ایران و افغانستان نامید.

«بسم الله خرمی» دبیر اجرایی دومین همایش سفره مشترک ایران و افغانستان، هدف از برگزاری این همایش را آشنایی دانشجویان و دیگر افراد جامعه با آداب و رسوم مشترک در ایران و افغانستان دانست.

خرمی افزود :‌ 12 هزار دانشجوی افغان در دانشگاه‌های ایران تحصیل می‌کنند که 500 نفر از آنها در استان کرمان و 50 نفر در دانشگاه شهید باهنر مشغول تحصیل هستند.

وی اظهار داشت: غرفه‌های خانه سنتی افغانستان، خانه کتاب ایران و افغانستان، غذای محلی ایران و افغانستان، حکاکی سنگهای قیمتی ایران و افغانستان، صنایع دستی ایران و افغانستان، خوشنویسی مهاجرین افغانستانی و غرفه مشترک لباسهای محلی ایران و افغانستان از جمله غرفه‌های نمایشگاه این جشنواره است.

این جشنواره در روزهای هفدهم و هجدهم فروردین در دانشگاه شهید باهنر کرمان و در روزهای نوزدهم و بیستم خارج از دانشگاه برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از بخش های ویژه نمایشگاه برگزاری نمایشگاه عکس توسط فاطمه حسینی عکاس و هنرمند تبعه افغانستان است که تصاویر بسیار زیبایی از کشور افغانستان را به نمایش گذاشته و می تواند به بازگشت مهاجران افغان به کشورشان کمک کند.

دبیر اجرایی دومین جشنواره سفره مشترک ایران و افغانستان ضمن اعلام افزوده شدن بخش علمی به دومین جشنواره، از امضای پیش‌نویس توافقنامه‌های علمی میان دو کشور خبر داد.

مقامات ایرانی حاضر در این مراسم نیز سخنان امیدوار کننده‌ای به زبان آوردند: از تلاش استادار کرمان برای بهبود روابط اقتصادی میان این استان و افغانستان و سخنان مدیر کل اتباع استانداری کرمان که باید به مهاجرین افغانستانی به دیده «فرصت» نگریست.

در زیر تصاویر نمایشگاه و همایش جشنواره سفره مشترک ایران و افغانستان را مشاهده می‌کنید:

سفره هفت «سین» جشنواره سفره مشترک ایران و افغانستان

«محمد محقق» معاون دوم رئیس اجرایی افغانستان در نمایشگاه جشنواره سفره مشترک ایران و افغانستان

رئیس و نماینده ولی فقیه در دانشگاه باهنر کرمان در نمایشگاه جشنواره سفره مشترک ایران و افغانستان

«محمد کاظم کاظمی» شاعر برجسته مهاجر افغانستان در نمایشگاه جشنواره سفره مشترک ایران و افغانستان

افتتاح بخش همایش جشنواره سفره مشترک ایران و افغانستان

همایش جشنواره سفره مشترک ایران و افغانستان

پخش کلیپ افغانستان در بخش همایش جشنواره سفره مشترک ایران و افغانستان

بررسی مشکلات دانشجویان در بخش همایش جشنواره سفره مشترک ایران و افغانستان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.