نایب رئیس كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از طرح مجلس برای حمایت ۲۰۰ هزار میلیارد ریالی منابع قرض الحسنه بانك ها از اشتغال و ازدواج جوانان خبر داد.

 طرح مجلس برای حمایت از اشتغال و ازدواج جوانان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، فرج الله عارفی درباره ضرورت اجرای طرح حمایت از 6 میلیون نیازمند گفت: اجرای این طرح ضروری است زیرا در كشورهای در حال توسعه از جمله ایران به دلیل قرار گرفتن درمسیر توسعه، بخشی از مردم دچار آسیب می شوند بنابراین لازم است یك نظام تامین امنیتی به لحاظ اجتماعی برای مردم فراهم شود؛ بنابراین كمك به اقشار كم درآمد جامعه حتی در افزایش توسعه جامعه نیز موثر خواهد بود.
وی این طرح را دارای بار مالی برای دولت دانست و افزود: برای اجرای همه طرح ها به طور عمده مشكلات بسیاری از جمله تامین منابع مالی وجود دارد، از طرفی طبق قانون اساسی نمی توان طرحی ارائه داد كه بار مالی برای دولت ایجاد می كند بنابراین در شرایط كنونی كه حدود 450 هزار میلیارد ریال به عنوان یارانه به مردم پرداخت می شود بهتر است دولت با بررسی های لازم گروه های آسیب پذیر را از گروه های برخوردار جدا كند تا خدمات مناسب تری به قشر ضعیف ارائه شود.

** یارانه افراد با درآمد مكفی باید حذف شود
این نماینده مجلس با تاكید بر اینكه یارانه افراد با درآمد مكفی باید حذف شود، تصریح كرد: دولت تاكنون به مسئولیت خود در توجه به 6 میلیون نیازمند به خوبی عمل نكرده است اما به نظر می رسد طرح مجلس در حمایت از این تعداد نیازمند نیز در شورای نگهبان طبق اصل 75 قانون اساسی مورد ایراد قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینكه مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی مشكلات بسیاری دارند، گفت: نهادهای حمایتی از جمله كمیته امداد و بهزیستی باید گروه های هدف خود را طبقه بندی كنند.
وی ادامه داد: به عنوان نمونه مشكلات برخی افراد مددجو را می توان با آموزش های مهارتی و پرداخت سرمایه لازم حل كرد، همچنین برخی دیگر هم با داشتن مهارت های لازم تنها نیازمند سرمایه كافی هستند كه باید دراختیارشان قرارگیرد، البته گروه زنان بی سرپرست نیز در این میان دارای مشكلات بسیاری هستند كه باید پرداختی های لازم به آنها انجام شود.
عارفی با تاكید براینكه عملكرد كمیته امداد در حوزه اشتغالزایی مددجویان قابل قبول است، افزود: به طور حتم اختصاص 100 تا 150 میلیون ریال سرمایه برای اشتغالزایی كافی نیست زیرا برای ایجاد یك شغل در زمان حاضر باید شبكه ای از اشتغال ایجاد شود، به عبارت بهتر باید بخش های تولید، بازاریابی و فرآوری را در یك مجموعه به وجود آورد.
وی با بیان اینكه «دولت متاسفانه یك ریال به اشتغال مددجویان بهزیستی و كمیته امداد در لایحه بودجه سال جاری اختصاص نداده است»، اظهار داشت: نمایندگان مجلس برای اصلاح این مشكل چند پیشنهاد مطرح كردند.

** 102هزار میلیارد تومان قرض الحسنه با صفر درصد سود در اختیار بانك ها قرار دارد
وی در ادامه گفت: اكنون یك تریلیون و 20 میلیارد ریال (102 هزار میلیارد تومان) قرض الحسنه با صفر درصد سود در اختیار بانك ها قرار دارد كه 360 هزار میلیارد ریال آن سپرده قرض الحسنه و 660 هزار میلیارد ریال قرض الحسنه جاری است؛ براساس اطلاعات رسیده، نزدیك به 100 هزار میلیارد ریال از سپرده های قرض الحسنه به مدیران و كاركنان بانك ها وام قرض الحسنه پرداخت می شود و از 260 هزار میلیارد ریال دیگر نیز بانك ها سود و بهره دریافت می كنند كه این رویه اشتباه است.
نایب رئیس كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: با همكاری نمایندگان مجلس طرحی آماده شده كه 100 هزار میلیارد ریال آن از 360 هزار میلیارد ریال با سود بسیار پایین به بخش اشتغال و 100 هزار میلیارد ریال نیز به ازدواج جوانان تعلق گیرد.
وی با بیان اینكه بی توجهی به این موارد به توسعه فقر درجامعه دامن زده است، گفت:‌ توسعه زمانی معنا می یابد كه نگاه مسئولان جامع و كامل باشد؛ واقعیت آن است كه هم اكنون منابع كافی وجود دارد و مشكل تنها سوء مدیریت مسئولان است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.