قائم مقام وزیر بهداشت برخی اقدامات وزارت بهداشت در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه بهداشت و درمان کشور را برشمرد و گفت: در زمینه کاهش هزینه‌های سلامت اقدامات قابل توجهی بعد از طرح تحول نظام سلامت انجام شده است که آمارهای این موضوع در حال پالایش است.

کاهش هزینه‌های فقرزا در حوزه سلامت/ کاهش سهم واردات در بازار دارویی

به گزارش قدس آنلاین،دکتر ایرج حریرچی در گفت‌وگو با ایسنا،درباره چگونگی تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه وزارت بهداشت و اقدامات انجام شده در این زمینه از سوی این وزارتخانه، گفت: واقعیت این است که وزارت بهداشت از گذشته و با فرمایشات اولیه مقام معظم رهبری کار در زمینه اقتصاد مقاومتی را آغاز کرد و اقدامات متعددی در این زمینه انجام داده است.

وی با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در حوزه‌های دارو، تجهیزات پزشکی، واکسن و... افزود: به عنوان مثال یکی از اقدامات مهم در زمینه اقتصاد مقاومتی این بود که در سال 94 توانستیم 70 درصد سهم ریالی بازار دارویی کشور را از تولید داخل بهره ببریم. این در حالی بود که زمانی که وزارت بهداشت را از دولت سابق تحویل می‌گرفتیم، حجم ریالی داروهای تولید داخل تنها 60 درصد بود.

حریرچی با بیان اینکه همچنین در سال 94 از نظر تعداد مصرف دارو تنها 2.2 درصد داروها، وارداتی بوده‌اند، ادامه داد: یعنی نزدیک به 98 درصد ارقام دارو تولید داخل بوده‌ است. همچنین با سیاست‌های کنترلی در زمینه عددی دارو در سال 94 به 93 افزایش قیمت نداشتیم، اما توانستیم بسته مصرف دارو را تغییر داده و سهم واردات را از 33 درصد به 30 درصد کاهش دهیم.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه در سال 94 اقدامات مهمی هم در زمینه واکسن انجام شد، اظهار کرد: در عین حال در حوزه تجهیزات پزشکی نیز در سال 94 نسبت به 93 به طور متوسط حدود 10 درصد قیمت ملزومات مصرفی کاهش یافته است. البته اینها اقداماتی است که مستقیما با موارد صنعتی ارتباط پیدا می‌کند.

حریرچی به اقدام مهم دیگری که کمتر به آن توجه شده است، در زمینه اقتصاد مقاومتی اشاره و اظهار کرد: نتیجه اقتصاد مقاومتی این است که ایرانی همراه با پیشرفت و مقتضیات ایرانی و اسلامی داشته باشیم. از طرفی متاسفانه در گذشته هزینه‌های سلامت یکی از هزینه‌های فقرزا در کشور ما بوده است.

وی افزود: در گذشته مخارج سلامت از هزینه‌هایی بود که خانواده‌ها را دچار هزینه‌های کمرشکن می‌کرد. حال با اقداماتی که در دوره اخیر و بعد از طرح تحول نظام سلامت از سوی وزارت بهداشت انجام شد، به طرز معنی‌داری خانواده‌های دچار هزینه‌های کمرشکن یا فقرزا کاهش یافته است. باید توجه کرد که اگر خانواده‌ای به دلیل بیماری فقیر شوند، دچار یک سیکل معیوبی می‌شوند که این بدترین نوع فقر است.

حریرچی همچنین اظهار کرد: بر این اساس در زمینه کاهش هزینه‌های سلامت اقدامات قابل توجهی بعد از طرح تحول نظام سلامت انجام شده است که آمارهای این موضوع در حال پالایش است، اما آمارها بسیار چشمگیر و قابل توجه هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.