مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج بر ضرورت تبیین و ترویج نگاه دین به تقویت تولید داخلی تأکید و تصریح کرد: مصرف کالاهای خارجی به ویژه اجناس زینتی که نقشی در پیشرفت زندگی ندارد و سبب به غارت رفتن ثروت ملی می‌شوند باید از سوی فقها و علما تحریم شود.

مصرف کالای خارجی زینتی از سوی علما تحریم شود

به گزارش قدس آنلاین،حجت‌الاسلام المسلمین محمدرضا تویسرکانی، مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان بسیج در گفت‌‌‌وگو باایکنا، با بیان اینکه اقتصاد از منظر قرآن کریم عامل قیام و اقدام در عرصه‌های مختلف زندگی است به تشریح آنچه لازمه شکوفایی تولید داخلی است پرداخت.

وی با تأکید بر اینکه اطلاق فقیر به کسی که ثروت دارد بدان معناست که از ستون فقرات و قدرت قیام برخوردار نیست و بطور طبیعی نمی‌تواند به وظایف فردی و اجتماعی خود بپردازد، تصریح کرد: مکتب نورانی اسلام نه تنها به دنبال توزیع فقر نیست بلکه با فقر و مسکنت مبارزه می‌کند.

وی با اشاره به آیه پنج سوره مبارکه نسا که می‌فرماید: «وَلاَ تُؤْتُواْ السُّفَهَاء أَمْوَالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللّهُ لَكُمْ قِيَامًا؛ و اموال خود را كه خداوند آن را وسيله قوام [زندگى] شما قرار داده به سفيهان مدهيد» گفت: قرآن کریم کلمه قیام را در مورد اموال به کار گرفته است و این نشان دهنده اهمیت مسائل اقتصادی در زندگی است.

قرآن کریم به استقلال مسلمانان رآی داده است

وی در ادامه به آیه 141 سوره مبارکه نسا که می‌فرماید: «وَلَن يَجْعَلَ اللّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا؛ خداوند هرگز بر [زيان] مؤمنان براى كافران راه [تسلطى] قرار نداده است» اشاره و تصریح کرد: قرآن مجید به استقلال مسلمان رای داده است و سلطه و تسلط کفار بر مسلمانان حرام شمرده است. خرید کالای خارجی در صورتی که مشابه ایرانی آن وجود داشته باشد به ضعف تولید داخلی و تقویت تولیدات خارجی و در نهایت تسلط اقتصادی آنان بر ما می‌شود و این امری مغایر با مبانی دینی است.

وی لازمه تحقق استقلال فرهنگی، علمی و اجتماعی کشورها را قرار گرفتن در مسیر اقتصاد مقاومتی دانست و عنوان کرد: استقلال خواسته همه انسان‌های آزاده و فرهیخته و تلاش برای استقلال اقتصادی واجب است و هر گونه کوتاهی در این زمینه یک حرکت ضد دینی محسوب می‌شود. نکوهش دین از کسانی که روحیه تنبلی دارند و سست اراده هستند نیز مثال خوبی بر این مدعا است.

ضرورت نگاه دینی به تقویت تولید داخلی 

وی خواستار نگاه دینی به موضوع تولید ملی شد و گفت: مصرف کالاهای خارجی غیرضروری که نمونه داخلی آن نیز وجود دارد می‌تواند از سوی فقها و علما حرام اعلام شود. مصرف کالاهای خارجی به ویژه اجناس زینتی که نقشی در پیشرفت زندگی ندارد و سبب به غارت رفتن ثروت ملی می‌شوند باید از سوی فقها و علما تحریم شود.

وی بر ضرورت تبدیل توصیه‌های مقام معظم رهبری در مورد تولید داخلی به یک گفتمان توسط نخبگان، حوزیان و دانشگاهیان تأکید و تصریح کرد: در حوزه و دانشگاه باید تلاش شود تا در مورد خرید کالاهای داخلی بصیرت افزایی با نگاه دینی و ملی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حمایت خوبی از تولید کنندهای داخلی صورت نمی‌گیرد، گفت: عرصه‌های دیگری نیز در این میان همچون قاچاق کالا وجود دارد که به تضعیف تولید داخلی و در نتیجه اعتماد کمتر مردم به توان داخلی می‌شود. در این زمینه باید به پررنگ‌تر کردن فتوای علما در زمینه مصرف کالاهای قاچاق بپردازیم.

وی بر ضرورت مبارزه همه جانبه از سوی مسئولان و مردم در برابر قاچاق کالا تأکید کرد و گفت: در این راستا اگرچه فرهنگ سازی نقش مؤثری دارد اما به تنهایی راه به جایی نمی‌برد و اقدامات عملیاتی جدی دولت را می‌طلبد.

نگاه ملی بر فردی در کشور ما از ارجحیت برخوردار نیست

وی با ابراز تأسف از اینکه نگاه ملی بر فردی در کشور ما از ارجحیت برخوردار نیست، گفت: در مصرف کالاهای مورد نیاز نگاه ملی نداریم و به منافع ملی در خریدهای خود توجه نمی‌کنیم.

وی در پایان سخنان خود بر کارآمدی نظام اسلامی در همه عرصه‌ها تأکید و تصریح کرد: مردم از نظام اسلامی توقع حل مشکلات را دارند و ضریب کارآمدی نظام بر سایر گزینه‌ها ارجحیت دارد. ایران بعد از انقلاب از نظر جهش علمی جزو 20 کشور برتر جهان بوده و این مسیر باید با سرعت ادامه پیدا کند چرا که نظام اسلامی باید از اقتدار و کارآمدی برخوردار باشد تا سبب افزایش اعتماد ملی نیز شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.