قدس آنلاین- گناباد - علیرضا سابقی این روزها تولیدکنندگان شیر در استان خراسان رضوی با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند که همین مشکلات توان آنان را برای تولید کاهش داده است، به طوری که بسیاری از آنان عقیده دارند که تولید دیگر مقرون به صرفه نیست.

سایه مرگ خاموش بر دامداری‌های گناباد

مدیرعامل یکی از مراکز تولید شیر در گناباد به خبرنگار ما می‌گوید: نوسانات قیمت شیر درگناباد و پرداخت نشدن بموقع مطالبات دامداران سبب تضعیف بنیه واقعی تولید کننده در بخش دامداری شده، لذا دامداری گناباد در حال نابودی خاموش است.

 گردانندگان اصلی چرخ اقتصاد مقاومتی نیازمند حمایت
محمدمهدی تقوائیان تولیدکنندگان را گردانندگان اصلی چرخ اقتصاد مقاومتی عنوان می‌کند و اظهار می‌دارد: تولیدکنندگان اعم از دامداران و مرغداران، علی‌رغم نداشتن توجیه اقتصادی و درآمد، برای ادامه فعالیت در این بخش، همچنان به چرخه تولید خود ادامه می‌دهند، اما متأسفانه دولت در جهت حمایت از این سربازان خط مقدم اقتصاد مقاومتی
تاکنون اقدام عملی که موجب کاهش مشکلات شود، انجام نداده است.
وی تصریح می‌کند: امیدواریم در این سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام وعمل، در عمل و به معنای واقعی مشکل تولیدکنندگان داخلی حل شود تا دامداران دغدغه ای جز توجه به بهبود کیفیت محصول تولیدی خود نداشته باشند.

  جولان دلالان شیر در گناباد
وی به  قیمت خرید شیر در گناباد اشاره می‌کند و می‌گوید: قیمت شیر در این شهرستان تفاوت آشکاری با نقاط دیگر کشور دارد و شیر خام توسط واسطه ها و به طور روزانه به خارج از شهرستان فروخته می‌شود که این خود نشان دهنده تفاوت قیمت شیر و داشتن توجیه اقتصادی این واسطه هاست.
وی نوسانات قیمت شیر در گناباد را سبب کم شدن انگیزه توجه به کیفیت محصول بر می‌شمارد و تصریح می‌کند: متأسفانه مطالبات دامداران بعد از گذشت چندماه از تحویل شیر پرداخت می‌شود.
وی یادآور می‌شود: رمز موفقیت اولیه اقتصاد مقاومتی، حمایت عملی و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت بی دغدغه تولیدکنندگان داخلی از جمله دامداران است که می‌توان با توزیع نهاده های دامی البته با شرایط منطبق بر بازار و خرید تضمینی محصول تولیدی این قشر در عمل و در جهت اقتصاد مقاومتی حرکت کرد تا با ایجاد انگیزه در بین تولید کنندگان شاهد بهبود کیفیت محصولات باشیم.

  بازار دامی که تعطیل شد
یکی از دامداران گناباد هم از راه اندازی نشدن بازار فروش دام سبک در این شهر انتقاد می‌کند و می‌گوید: بخاطر اینکه در سال خشکی  بسر می‌بریم، بسیاری از دامداران مجبورند که دام‌های خود را بفروشند.
وی تصریح می‌کند: با این حال متأسفانه محل فروش دام در گناباد دایر نیست  و دامداران مجبورند، دام‌های خود را در دیگر شهرها ازجمله تربت حیدریه به فروش برسانند.
ریحانی می‌افزاید: چند سال قبل بازار دام در گناباد راه اندازی شد، اما بعد از مدتی این بازار به دلایلی  تعطیل شد و اکنون دامداران مجبورند دام‌های خود را به سایر شهرستان‌ها  حمل کنند که این امر مشکلاتی را برای آنان فراهم ساخته است.

  تعاونی دامداران، بازار را فعال کند
حسن فرزانه مسؤول امور تولیدات دامی جهاد کشاورزی گناباد در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: بازار دام در اختیار تعاونی دامداران است و این تعاونی باید در زمینه فعال سازی بازار اقدام کند .
مدیر عامل تعاونی دامداران گناباد هم در این مورد تصریح می‌کند: بازار دام سبک شهرستان در سال 1390 با هزینه‌ای بالغ بر 90 میلیون تومان  در کیلومتر پنج جاده گناباد- بجستان راه اندازی شد، اما بعد از مدتی تعطیل شده است.
دوستدار می‌افزاید: دامداران  از موقعیت  مکانی  نامناسب بازار گلایه دارند و استقبالی از آن
نمی کنند و دور بودن آن را بهانه می‌کنند.

  بازار فروش دام به متقاضیان اجاره داده می‌شود
وی اظهار می‌دارد: این بازار در اوایل به یکی از دامداران به صورت اجاره واگذار شد که به دلیل استقبال نکردن دامداران دوباره  تعطیل شد.
وی تصریح می‌کند: با توجه به اینکه برای این بازار هزینه زیادی انجام شده و تمام زیر ساخت‌ها نیز فراهم است، تعاونی هم مایل به راه‌اندازی آن است و چنانچه  کسی تمایل به راه‌اندازی آن دارد،  با کمترین اجاره در اختیار او قرار داده می‌شود.
گفتنی است: در شهرستان گناباد 134 هزار دام سبک و بیش از 16 هزار دام سنگین وجود دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.