سخنگوی قوه قضاییه گفت: در سال ۹۴ یازده هزار نفر مشمول عفو از سوی مقام معظم رهبری قرار گرفتند، البته همه اینها آزاد نشدند و برخی حبسشان تقلیل یافت.

یازده هزار زندانی مشمول عفو قرار گرفتند / كاهش بیست درصدی آمار زندانیان در سال ۹۴

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای امروز - یكشنبه - در نود و چهارمین نشست خبری خود در تشریح اقدامات سال 94 و سیاست های سال 95 در قوه قضاییه افزود: عفو این تعداد زندانی فرصتی برای زندانیان و خانواده های آنان است و امیدواریم خانواده ها از این افراد مراقبت كنند كه مجددا مرتكب جرم نشوند.
وی همچنین به استفاده از مرخصی زندانیان در سال 94 اشاره كرد و گفت: برای مرخصی تضمین های كافی از افراد مشمول گرفته شد و در مجموع 51 هزار مورد مرخصی در سال گذشته صادر گردید. برخی از زندانیان بیش از یك بار در طول سال از مرخصی استفاده كرده اند.
محسنی اژه ای ادامه داد: در سال گذشته برای افرادی كه می توانستند از آزادی مشروط استفاده كنند نیز اقداماتی صورت گرفت و تعهداتی از آن ها گرفته شد و با بررسی های لازم تعدادی از این زندانیان با آزادی مشروط از زندان آزاد شدند.
** مجازات های جایگزین حبس در سال جاری بیشتر استفاده می شود
وی همچنین در خصوص مجازات های جایگزین حبس گفت: با توجه به قانون مجازات جدید، در سال گذشته از مجازات های جایگزین حبس نیز استفاده شد و به قضات اجازه داده شد تا جایی كه ضرر نداشته باشد مجازات های دیگری به جای حبس اعمال كنند.
** كاهش 20 درصدی شمار زندانیان در سال 94
سخنگوی دستگاه قضا خاطرنشان كرد: در مجموع پارسال 20 درصد كاهش آمار زندانی نسبت به سال 93 را شاهد بودیم و امیدواریم همین روند را و یا شاید كمی بیشتر در سال 95 داشته باشیم.
محسنی اژه ای گفت: همچنین در سال جاری از حبس های جایگزین بیشتر استفاده شود تا افرادی كه جرم را تكرار نمی كنند از مرخصی بیشتر و عفو لازم بهره مند شوند.
** تغییرات مدیریتی در دستگاه قضا در ماه های آخر سال 94
معاون اول قوه قضائیه در تشریح اقدامات سال 94 گفت: اواخر سال 94 به دلیل این كه دادستان كل كشور بنا به حكم و ابلاغ رهبری تولیت آستان قدس رضوی را به عهده گرفتند و همچنان عضو مجموعه قوه قضائیه بوده و به عنوان مشاور رییس دستگاه قضا انجام وظیفه می‌كنند، تغییراتی در مسئولان قضایی ایجاد شد.
وی تصریح كرد: به همین خاطر حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری به عنوان دادستان كل كشور معرفی و حجت‌الاسلام و المسلمین بهرامی نیز به‌عنوان رییس دیوان عدالت اداری معرفی شده و در همین هفته تودیع و معارفه می‌شود اما هنوز تصمیم نهایی برای جانشینی وی صورت نگرفته است.
** در راستای بهینه سازی بهداشت زندان و زندانی گام های بلندتری سال جاری بر می داریم
وی یكی از مسایل خوب در سال 94 با همكاری بخش‌های قوه قضائیه را رسیدگی به وضع زندانیان و زندان‌ها عنوان كرد و افزود: ما نسبت به بهداشت زندان و زندانی، ظرفیت اسمی و عملی زندان‌ها كه همیشه رنج برده و هنوز رنج می‌بریم، اقداماتی انجام داده‌ایم و اگر امكانات و بودجه لازم داشته باشیم قدم‌های بلندتری هم برداشته می‌شود.
وی خاطرنشان كرد: از مجموع هفت اردوگاه در سطح كشور سه اردوگاه برای زندانیان به بهره‌برداری رسید و تعدادی از متهمان مواد مخدر تفكیك و به این اردوگاه‌ها منتقل شدند.
سخنگوی دستگاه قضا افزود: همچنین در سال گذشته برخی از بازداشتگاه‌ها و ندامتگاه‌ها با كمك ویژه رییس قوه قضائیه و مختصر كمكی از سوی دولت نیز فازهایی از این مكان‌ها راه‌اندازی شده است.
محسنی اژه‌ای گفت: كارهای فرهنگی مورد توجه بیشتری برای مددجویان و زندانیان در سال گذشته انجام شد و افرادی كه توبه یا اظهار ندامت كردند و مسئولان ذیربط تشخیص می‌دادند كه اینها مشمول عفو قرار گیرند، پس از تحقیق مفصل از زندانیان مورد عفو از سوی مقام معظم رهبری قرار گرفتند.
** برخورد با جرایم خشن طی چند سال با كمك نیروی انتظامی منجر به كاهش این جرم ها در جامعه شد
معاون اول قوه قضاییه گفت: یكی از اقدامات كه با همكاری نیروی انتظامی انجام شد در خصوص برخورد با جرایم خشن بود.
وی افزود: در سال اول، دوم و سوم در اثر اجرای این اقدام زندانی ها زیاد شدند ولی اثر آن در جامعه این بود كه جرائم خشن سیرنزولی پیدا كرد و در سال 94 نسبت به 93 كاهش داشت.
محسنی اژه ای ادامه داد: قتل عمد در تهران در سال 94 نسبت به سال 93 كاهش پیدا كرده و در سایر استان ها در این مورد موفق به جمع بندی نشدم.
وی یكی دیگر از كارهای قضات در دادسراها و اجرای احكام را كاهش قابل توجه پرونده های اجرای احكام ذكر كرد و گفت: موجودی پرونده های اجرای احكام كاهش پیدا كرده است.
** با اجرای قانون آیین دادرسی جدید شمار پرونده های تجدید نظر افزایش یافت
سخنگوی قوه قضاییه همچنین در مورد افزایش آمار پرونده های تجدید نظر گفت: در سال 94 با اجرایی شدن آیین دادرسی جدید آمار این پرونده ها افزایش پیدا كرد و در سال 94 بر اساس این قانون جدید آمارها و نوبت ها طولانی تر شده است.
وی همچنین با اشاره به افزایش اختیارات دیوان عدالت اداری گفت: با صلاحیت دادن مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اساس این مصوبه اختیارات شورای بدوی افزایش یافت و 135 هزار پرونده تا انتهای سال 94 در دیوان عدالت اداری باقی مانده كه 45 هزار پرونده مربوط به پرونده های تجدید نظر و مابقی در شورای بدوی دیوان عدالت اداری است.
** سال 94 سال ابلاغ اعدام برای سه متهم پرونده نفتی
سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به پرونده ها در سال 94 گفت: قوه قضاییه اقدامات بسیار موثر و مفیدی داشته از جمله پرونده نفتی كه از قبل 94 شروع شد و با هزارها صفحه بازجویی و 26 جلسه دادگاه برای سه نفر از متهمین حكم اعدام صادر كرد و تا به امروز به وكلای آن ها ابلاغ شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.