رئیس شورای قبایل و عشایر «حسکه» ضمن اعلام مخالفت با تصمیم یک‌جانبه حزب اتحاد دموکراتیک سوریه برای تشکیل نظام فدرال در شرق سوریه گفت: کردها با محروم شدن از حضور در ژنو هیات دولت سوریه را تنها نماینده خود در این مذاکرات می‌دانند.

تشکیل نظام فدرال خلاف قانون اساسی سوریه است/کردها دمشق را نماینده خود در ژنو می‌دانند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس،شیخ «محمد الفارس»، رئیس شورای بزرگان قبایل و عشایر سوریه در حسکه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق در خصوص اقدام کردهای سوریه در اعلام حکومت فدرال در شرق این کشور اظهار داشت: طرح نظام فدرال مردود و خلاف قانون اساسی است.

وی افزود: هر گونه طرحی که مغایر قانون اساسی سوریه باشد برای عشایر سوریه و ملت آن در هر نقطه‌ای از خاک این کشور غیر الزام‌آور است.

الفارس گفت: حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پی.وای.دی) یکجانبه چنین تصمیمی اتخاذ کرده و هر موضوعی که یک جانبه مطرح شده و مورد توافق و اجماع نظری نبوده اصلا طرح آن هم نادرست است.

رئیس شورای قبایل سوری در حسکه تاکید کرد: زیبایی حسکه در زیبایی حضور همه اقوام سوری آنجاست از عرب‌های مسلمان و مسیحی و ارمنی و سریانی گرفته تا کردها و ایزدی‌ها همگی در کنار یکدیگر جامعه حسکه را تشکیل داده‌اند.

الفارس با تاکید بر اینکه تنها جامعه عربی حسکه نبوده که با ایده فدرالیسم مخالف است، گفت: غالب جامعه کرد حسکه نیز با از بین رفتن تمامیت ارضی کشورشان و خروج از لوای میهن‌پرستی مخالفند.

وی بر واقعیت همبستگی بین اعراب و کردهای حسکه تاکید کرد و گفت: این قضیه ریشه تاریخی دارد و هم اکنون شمار زیادی از مبارزان عرب در صفوف نیروهای یگان‌های پشتیبان کرد، پشت یکدیگر به دفاع از حاکمیت و استقلال خاک سوریه مشغولند.

الفارس گفت: رزمندگان عرب و کرد با وحدت خود توانستند داعش را وادار به عقب نشینی تا پس از الشدادی در خارج از استان حسکه کنند تا امنیت این استان و پیرامون آن حفظ شده باشد.

رئیس شورای بزرگان قبایل سوری در حسکه بر حق کردهای سوریه برای مشارکت در فرآیند سیاسی و گفت گوهای ژنو تاکید کرد و گفت: کردهای سوریه بخش اصلی از بافت اجتماعی این کشور را شامل می‌شوند و حضور آنها در پای میز مذاکرات ژنو حق واجبی است.

وی افزود: آنهایی که کردها را از حضور در ژنو محروم کردند به دنبال ناکام گذاشتن مذاکرات هستند.

الفارس گفت: ناامیدی قدرت‌های غربی و عربی توطئه‌گر علیه دولت و ملت سوریه که در نتیجه پیروزی‌ها و پیشروی‌های ارتش سوریه و متحدان آن در خاک این کشور پدیده آمده موجب تلاش‌ها برای محروم کردن کردها از حضور در ژنو است.

وی افزود: با این حال، عشایر سوریه به هیات دولت سوریه که برای مذاکرات به ژنو رفته است اعتماد دارد چون تنها نماینده کردهاست و خواسته‌های آنها در خصوص راه حل سیاسی سوریه را پاسخ خواهد داد.

به گزارش فارس، نمایندگانی از مناطق کوبانی، عفرین و جزیره بیستو  هفتم اسفند ماه گذشته در جریان یک کنفرانس در شهر رمیلان در استان حسکه در شمال شرق سوریه پس از رأی گیری از برقراری نظام فدرال در این مناطق خبر دادند.
اما دولت سوریه تصمیم یک جانبه حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پی.وای.دی) را رد و اعلام کرده است که این اقدام خلاف قانون اساسی و فاقد ارزش سیاسی است.
دور جدید مذاکرات کمک به حل بحران سوریه از روز 24 اسفند ماه گذشته با حضور نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در ژنوِ سوئیس آغاز شده است.
گروه‌های اصلی کُردِ سوریه تحت فشار ترکیه از شرکت در مذاکرات صلح محروم شده‌اند. ترکیه پی.وای.دی و شاخه نظامی آن را که به گروه یگان‌های مدافع خلق کُرد (وای.پی.جی) موسوم است، تروریستی می‌داند.  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.