مسوول نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن تاکید بر پیوند عمیق آموزه های دینی با حوزه سلامت، ضرورت توجه به ابعاد چهارگانه آن را ( سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی) یادآور شد.

 پیوند عمیق آموزه های دینی با حوزه سلامت مورد توجه قرار گرفته است

به گزارش وب‌دا، در سومین روز از همایش ملی سواد سلامت که در تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، دکتر طباطبایی با ارائه مقاله ای تحت عنوان « نقش فرهنگ دینی و ارتقای سواد سلامت و اصلاح شیوه زندگی » ضمن اشاره به تعریف سازمان جهانی بهداشت از حوزه سلامت گفت: طبق این تعریف، تامین رفاه کامل افراد باید در ۴ بعد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی صورت پذیرد و به بیان دیگر سلامتی افراد زمانی کامل تلقی می شود که علاوه بر تامین سلامت جسم ابعاد روانی، اجتماعی و معنوی آنان نیز از رشد کامل برخوردار باشد.
وی افزود: مفهوم بهداشت که در تعریف سازمان جهانی ، علم پیشگیری از بیماریها عنوان می شود، هم بایستی در ابعاد چهارگانه ی جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی مورد توجه قرار گیرد که در این زمینه، وجود دو عنصر « علم و آگاهی » جهت ایجاد انگیزش در فرد به منظور رسیدن به « خودکنترلی» امری مهم و ضروری است.
دکتر طباطبایی در تبیین مفهوم خود کنترلی گفت: خودکنترلی که در آموزه های دینی از آن به « صبر» تعبیر می شود، مکانیسمی کاملا درونی است که تمایلات و رفتارهای آسیب زا را در فرد مدیریت کرده و ارتباط آن با باورهای دینی می تواند به شکل قابل توجهی آن را تقویت و آستانه ی بازدارندگی در فرد را افزایش دهد.
وی همچنین، با اشاره به آیه 67 سوره مبارکه قصص و حکمت82 نهج البلاغه افزود: رابطه صبر و ایمان در آموزه های دینی همچون نسبت سر به بدن است و بر همین اساس می توان نتیجه گرفت که دین نقش پررنگی در ایجاد معرفت انگیزشی بمنظور ایجاد خود کنترلی یا صبر دارد.
دکتر طباطبایی، تاکیدات متعدد منابع دینی بر پاکیزه بودن را بیانگر توجه اسلام به سلامت جسمی افراد دانست و درهمین خصوص به روایاتی از پیامبر اکرم ( ص) ( هرچه میتوانید پاکیزه باشید چون خداوند اسلام را بر پاکیزگی بنا نهاد و جز پاکیزگان به بهشت نمیروند) و( بوسیله آب نظافت کنید تا از بوی بد که مایه آزار است دور شوید زیرا خداوند دشمن می دارد بنده ای را که کثیف است) اشاره کرد.
مسوول نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین با بیان اینکه دستورات دینی بر پایه فطرت و ناظر بر مصالح انسانی و در یک کلام سلامت بشر در تمام ابعاد بنا شده افزود: انسان مومن باور دارد، دستوراتی که خداوند بر او واجب یا حرام ساخته ناظر به مصالح و مفاسدی است که به خود او بر می گردد و از ناحیه کسی است که اشراف کامل بر وجود او داشته است.
وی در همین خصوص به کلام شهید مطهری در کتاب « تعلیم و تربیت اسلامی» نیز اشاره کرد و افزود: شکی نیست که تعلیمات اسلام بر اساس حفظ و رشد سلامت جسمی انسان بنا شده و توجه به سلامت یک کمال برای انسان محسوب می شود، در نتیجه  تبعیت از فرهنگ دینی تاثیری شگرف در ارتقای حوزه سلامت افراد خواهد داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.