هزینه های سرسام آور دندانپزشکی، باعث شده تا گروهی از دندانپزشکان با تشکیل گروه جهادی، قصد خدمت در مناطق محروم را داشته باشند تا شاید کاری برای دندان های خراب مردم بی بضاعت انجام بدهند.

روایت ۷ روز «دندانپزشکی» در مناطق محروم/ کاشت «ایمپلنت» مجانی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از مهر، سلامت دهان و دندان از اهمیت زیادی در حفظ سلامت جسم و روان افراد برخوردار است. زیرا، خرابی دندان ها و لثه ها، باعث می شود تا عفونت دندانی سایر اندام های بدن از جمله قلب و کلیه را درگیر کند و در نهایت فرد را گرفتار بیماری های سخت نمایند که قطعا هزینه های درمان را دوچندان می کند. از همین رو، توجه به سلامت دهان و دندان، می تواند علاوه بر ارتقای سطح سلامت افراد، هزینه های سلامت را نیز پایین بیاورد. این در حالی است که خدمات دندانپزشکی در کشور ما، برای اکثریت مردم، خدماتی گران قیمت است که بیمه ها نیز کمتر به این حوزه ورود کرده اند.
دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت با تایید وجود چنین مشکلاتی در حوزه دندانپزشکی، می گوید: مردم در بحث دندانپزشکی ۹۰ درصد خدمات را از بخش خصوصی می گیرند و در این زمینه کم کار شده است و باید برای ارایه خدمات مناسب در بخش دولتی اقدام شود.
وی با عنوان این مطلب که در بحث دندانپزشکی اولویت ما فعلا پیشگیری بوده و طرح پایش پوسیدگی دندان دانش آموزان در سراسر کشور هم به همین منظور اجرا شده است، می افزاید: طرح هایی هم ما و هم وزارت رفاه در این باره داریم و باید بیمه ویژه دندانپزشکی ایجاد شود، اما مستلزم تامین منابع  است.
دکتر باقر شهنی زاده رئیس هیئت مدیره انجمن دندانپزشکان عمومی ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر، می گوید: آنچه در بحث سلامت دهان و دندان می بایست مورد توجه قرار گیرد، این است که اگر بتوانیم یک ثبات اقتصادی داشته باشیم که قیمت تمامی خدمات در بخش های مختلف مشخص باشد و نرخ ارز نیز ثبات داشته باشد، و بتوانیم قیمت کالاها را به طور میانگین ثابت نگه داریم، طبعا برای خدمات دندانپزشکی هم می توانیم چنین شرایطی ایجاد کنیم.
وی ادامه می دهد: وقتی قدرت کنترل نرخ ارز به خصوص در دندانپزشکی که بسیار اثرگذار است، نداشته باشیم، مشکل ایجاد می شود. آنچه مسلم است، در طرح تحول نظام سلامت دندانپزشکی یکی از مبانی است که باید خیلی خوب دیده شود و قطعا بعد از گذر از دوران پسا تحریم، خدمات دندانپزشکی هم دچار تغییر و تحول خواهد شد.
شهنی زاده در خصوص ارائه خدمان رایگان دندانپزشکی به اقشار کم درآمد و محروم جامعه، می گوید: دولت برنامه ای در شبکه های بهداشتی و درمانی کشور طراحی کرده که این قبیل اقشار جامعه می توانند با در دست داشتن دفترچه بیمه به این شبکه ها مراجعه و از خدمات رایگان بهداشت دهان و دندان، شامل کشیدن دندان، فیشور سیلانت، رادیوگرافی و جرم گیری، بهره مند شوند.
با تمامی اقداماتی که وزارت بهداشت در حوزه دندانپزشکی انجام می دهد، باز هم اکثریت احاد جامعه توان مالی برای رفتن به دندانپزشکی را ندارند و ترجیح می دهند با همان چند دندان سالم، بگذرانند. این در حالی است که وجود دندان خراب در دهان، مقدمه ای برای ابتلا به سایر بیماریهایی است که سلامت آنها را تهدید می کند.
حالا که اکثریت مردم کشور توان پرداخت هزینه های سنگین دندانپزشکی را ندارند، گروهی از دندانپزشکان با راه انداختن کاروان جهادی، قید نشستن در مطب را زده اند و به مناطق محروم می روند تا دندان های خراب مردم بی بضاعت را ترمیم کنند.
دکتر محمدرضا نظری مسئول شورای درمانی گروه «منتظران ظهور»، در گفتگو با خبرنگار مهر، به جزئیات برنامه این گروه دندانپزشکان برای حضور در مناطق محروم اشاره می کند و می گوید: این گروه متشکل از فارغ التحصیلان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران هستند که هر تابستان در قالب یک گروه دندانپزشک و دستیار دندانپزشکی و پزشک عمومی، به یکی از مناطق محروم کشور می روند.
وی با اشاره به استقبال گسترده دندانپزشکان سایر بخش ها و دانشگاه ها برای حضور در اردوی جهادی دندانپزشکی، می افزاید: این گروه هر تابستان به مدت ۷ روز در یکی از مناطق محروم کشور حضور می یابد و به ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی می پردازد.
نظری با اعلام اینکه گروه جهادی منتظران ظهور از سال ۸۹ فعالیت خودش را آغاز کرده است، می گوید: در این مدت، به مناطق محروم استان های لرستان، کردستان، خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان و... رفته ایم.
نظری با عنوان این مطلب که در تابستان ۹۴ همراه یک گروه ۱۳۰ نفره از دندانپزشکان به کرمانشاه رفتیم، می افزاید: استقبال برای حضور در این گروه جهادی خیلی بالاست، بطوریکه ۳۰۰ نفر ثبت نام کردند اما فقط توانستیم ۱۳۰ نفر از دندانپزشکان خانم و آقا را همراه خودمان ببریم.
مسئول شورای درمانی گروه منتظران ظهور، در ارتباط با خدمات دندانپزشکی که ارائه می دهند، می گوید: خدماتی که ارائه می دهیم، کاملا رایگان است. بطوریکه موارد مصرفی را خودمان از تهران تهیه می کنیم.
وی به کمک های وزارت بهداشت، بسیج جامعه پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی استان مربوطه و کمک های خیرین و... برای تامین مواد و تجهیزات مصرفی دندانپزشکی اشاره می کند و می افزاید: ترمیم دندان، کشیدن دندان، درمان ریشه یا همان عصب کشی، دندانپزشکی اطفال و... در اولویت ما هستند.
نظری در ارتباط با محل استقرار تیم اعزامی نیز توضیح می دهد: اصولا به محرومترین نقطه استان مربوطه می رویم. به طوری که از خانه های بهداشت و مدرسه برای استقرار و ارائه خدمات استفاده می کنیم.
وی ادامه داد: در یک مدرسه، تجهیزات و یونیت های دندانپزشکی را مستقر می کنیم و در مدرسه ای دیگر، اسکان تیم را فراهم می آوریم. البته با توجه به اینکه گروه درمانی شامل خواهران و برادران است، محل اسکان در دو مدرسه جداگانه فراهم می شود.
به گفته نظری، علاوه بر ارائه خدمات دندانپزشکی، همیشه چند پزشک عمومی نیز گروه را همراهی و مردم را معاینه می کنند.
مسئول شورای درمانی گروه منتظران ظهور در ادامه به ارائه گزارش تابستان ۹۳ و ۹۴ می پردازد و می گوید: در تابستان ۹۳ به استان خراسان جنوبی رفتیم و توانستیم ۲۰۲۳ مورد معاینه دندانپزشکی، ۱۴۱۹ مورد کشیدن دندان، ۷۸۹ مورد ترمیم دندان، ۳۷ مورد جرم گیری، ۱۱۵ مورد درمان ریشه یا همان عصب کشی، انجام ۱۴۴ دست دندان کامل انجام دهیم. همچنین، ۵۰۰ عدد مسواک و خمیر دندان در بین کودکان و ۴۰۰ عدد مسواک و خمیر دندان در بین بزرگسالان توزیع کردیم.
به گفته نظری، تیم پزشکان عمومی نیز ۷۰۰ نفر را معاینه کردند.
وی به عملکرد گروه در تابستان ۹۴ و در استان کرمانشاه اشاره می کند و می افزاید: ۶۷۸ مورد ترمیم دندان، ۳۰ مورد کاشت ایمپلنت، ۱۲۵ مورد درمان ریشه، ۱۹۹۴ مورد کشیدن دندان، انجام ۱۳۷ دست دندان کامل، ۲۵ مورد جرم گیری و ۱۰۵۰ نفر نیز توسط تیم پزشکان عمومی معاینه شدند. در مجموع ۴۵۰۰ بیمار ویزیت شدند.
آنچه مسلم است، چنین حرکت های جهادی در راستای کمک به همنوع، از جایگاه ویژه ای برخوردار است و نمی توان برای انجام چنین کارها و خدماتی، هزینه ای نوشت. بلکه، معامله با خداست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرج IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    کاشت ایمپلنت درمدت هدت هفت روز ؟!نوآوری جدید
  • شمیلا IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    خداوند حفظشان کند