۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۵
کد خبر: 367809

مدیركل دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار امسال از محل منابع ملی برای مقابله و جلوگیری از گسترش پدیده بیابانزایی اختصاص داده شد.

۶۰۰ میلیارد ریال برای مقابله با بیابانزایی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، عباس كارگر روز سه شنبه در حاشیه بازدید هیات چینی از تالاب و كویر میقان اراك اظهار كرد: این میزان بودجه در مقایسه با سال گذشته دو برابر افزایش یافته است .
وی ادامه داد: استان مركزی نیز همانند دریاچه ارومیه و خوزستان به علت صنعتی و بیابانی بودن از اولویت های سازمان منابع طبیعی در امر بیابانزدایی قرار دارد.
كارگر تاكید كرد: به دلیل گرد و غبار و وجود كارخانه های صنعتی در سال گذشته 100 درصد اعتبار مقابله با بیابانزایی به استان مركزی اختصاص داده شد.
وی افزود: موضوع های منابع طبیعی، كمبود آب شیرین و بیابانزایی از چالش های قرن است كه یك میلیارد نفر را در 110 كشور تهدید می كند.
وی اظهاركرد: ایران با 50 سال سابقه در مقابله با پدیده بیابانزایی در منطقه و خاورمیانه حرف اول را می زند و عضو كنوانسیون مقابله با بیابانزایی است.
مدیركل دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: دیدار امروز هیات چینی از كویر میقان اراك در راستای تفاهمنامه با كشور چین انجام شده است.
كارگر افزود: استان مركزی با بهره مندی از گیاه قره داغ كه گیاهی منحصر به فرد در سطح كشور و جهان محسوب می شود از ظرفیت خوبی برای مقاله با بیابانزایی و گرد و غبار برخوردار است.
وی با یادآوری اینكه، گیاه قره داغ در كشور چین نیز كشت می شود اظهار كرد: كارشناسان و محققان این كشور با پیوند این گیاه با سایر گونه های گیاهی موفق شده اند علاوه بر تولید گیاهان دارویی، اشتغالزایی و در آمدزایی بیشتر را برای مردم منطقه ایجاد كنند.
وی ادامه داد: میزان بارندگی در كشور250 میلی متر و میزان تبخیر 750 میلی متر است كه بارندگی استان مركزی از متوسط كشوری پایین تر است.
مدیركل امور بیابانی و مقابله با بیابانزایی چین نیز گفت: با توجه به شرایط مشابهی كه در وضعیت منابع طبیعی ایران و چین وجود دارد، همكاری در این زمینه در دستور كار هر دو كشور قرار گرفته است.
پی جینگ هو افزود: با اقدامات و پیگیریهای انجام شده هم اكنون شرایط و زمینه همكاری مناسبی در مقابله با بیایانزایی برای دو طرف فراهم شده است.
وی اظهار كرد: مردم مهمترین عامل در موفقیت طرح های مقابله با بیابانزایی و حفاظت منابع طبیعی هستند و دولت با مشاركت و همكاری مردم با یكدیگر می توانند در این زمینه تاثیرگذار باشد.
وی گفت: ما در كشور چین نیز همانند ایران از گونه گیاهی قره داغ و سایر گونه های گیاهی برای كنترل فرسایش بادی بهره گرفته ایم.
پی جینگ هو اظهار كرد: كشور چین می كوشد از شیوه های بیابانزدایی ایران برای بهبود معیشت جامعه محلی و تثبیت شن های روان استفاده كند.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مركزی نیز گفت: در كشور چین 700 هزار هكتار گیاه قره داغ كشت شده است و كارخانه های صنایع دارویی در كنار آن فعال هستند.
یوسف یوسفی افزود: در استان مركزی 20 هزار هكتار عملیات بیولوژیكی انجام شده كه 200 هكتار آن ویژه گیاه قره داغ است كه بیشترین كارایی را در رسوب شن های روان داشته است.
وی با یادآوری سفر هیات چینی به استان مركزی اظهار كرد: این بازدید به منظور تبادل اطلاعات و استفاده از ظرفیت های دو كشور در مقابله با بیابانزایی انجام شده است و پیوند گیاه قره داغ برای اقتصادی كردن و تثبیت شن و گرد و غبار در دستور كار استان مركزی قرار گرفته است.
اكنون 490 هزارهكتار از اراضی مرتعی استان مركزی در شهرستان های زرندیه، ساوه، اراك، محلات، دلیجان، خنداب و كمیجان بیابانی و كویری است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.