۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۴
کد خبر: 367918

به گزارش قدس آنلاین از ملایر ؛ منوچهر رضایی رئيس انجمن توليد و صادركنندگان كشمش ملاير گفت: كشمش به عنوان محصول شاخص اين شهرستان، استان و كشور هم اكنون با چالش جدی بحران آب مواجه است.

ملاير مهد كشمش با بحران جدی آب مواجه است

وی که در نشست بررسی مسايل و مشكلات واحدهای كشمش اين شهرستان با فرماندار ويژه ملاير سخن می گفت افزود: با وجود اينكه كشمش حدود 50 درصد از صادرات استان همدان را به خود اختصاص داده، امروز دچار برخي مشكلات و چالش ها شده است.
وی با بيان اينكه آب مهمترين ابزار كار واحدهای كشمش پاك كنی است، اظهار كرد: تنش آبي در سال هاي اخير بسياري از واحدهاي صنعتي و فرآوري واحدها را دچار چالش كرده و بسياري از آنها دچار خشكيدگي شده اند.
وي ادامه داد: اين در حاليست كه هم اكنون كشور دچار بحران آب است و استان همدان نيز به طور خاص تر با اين بحران مواجه است و بسياري از باغات و مزارع نيز تحت تاثير اين تنش آبي است.
رضايي در عين حال گرفتن انشعاب از سد كلان و حفر يك حلقه چاه در شهرستان را از راهكاري هاي پيشنهادي براي حل بحران آب در واحدهاي كشمش اين شهرستان عنوان كرد.
وي بيان كرد: در اين راستا طرحي به استانداري همدان ارايه شده كه در صورت موافقت و اجرايي شدن آن، ضمن اينكه 70 درصد مشكل آب واحدهاي كشمش پاك كني ملاير حل مي شود، 70 درصد در مصرف آب صرفه جويي شده و توليد پساب اين واحدها نيز كم خواهد شد.
نايب رئيس اتاق بازرگاني استان همدان با بيان اينكه با اجراي اين طرح سلامت، كيفيت و برند محصول كشمش نيز حفظ مي شود، افزود: نياز است براي جلوگيري از ايجاد اختلال در كار واحدهاي كشمش پاك كني ملاير و خروج آنها از فعاليت فصلي و مقطعي، راه حل بهتر و كاربردي تري ارايه شود.
رضايي پساب كارخانجات كشمش را از ديگر مشكلات اين واحدها در ملاير برشمرد و اظهار كرد: اين پساب كه حاصل شستشوي كشمش است، بسيار مخل محيط زيست بوده و براي رفع اين مشكل موارد بررسي شده است.
وي ادامه داد: در اين راستا طرحي در سه واحد كشمش پاك كني در ملاير به صورت آزمايشي اجرا شد كه بتوان از خروج اين پساب به محيط زيست جلوگيري كرد، اما امكان دارد اين طرح راهكار نهايي نباشد.
رضايي همچنين نرخ ارز، نقدينگي و جواز صادراتي را سه عامل مهم در صادرات كشمش دانست و گفت: اين موارد به صورت ملي است و بايد در سطح كشوري مطرح و مشكلات آن رفع شود.
وي يادآور شد: با توجه به اينكه كشمش قبل از صنعتي بودن، بازرگاني است، نياز به سرمايه در گردش و نقدينگي بالا دارد و جواز صادراتي نيز بايد مورد توجه قرار گيرد تا بتوان اين محصول را كه در رده سوم جهان قرار دارد، به بازارهاي جهاني عرضه كرد.
مدير اداره جهاد كشاورزي ملاير نيز در این جلسه گفت: تاكنون اقدامات خاصي براي ثبت جهاني انگور ملاير صورت نگرفته، در حاليكه اين موضوع در سفر رياست جمهوري به استان همدان مطرح و در حال پيگيري است.
غلامحسين تقوي افزود: در تلاش هستيم تا با ثبت ملي و جهاني اين محصول، برند انگور ملاير براي فعالان اقتصادي در امر صادرات و افرادي كه در خارج از كشور اقداماتي در اين زمينه دارند، شناخته شده باشد.
وي ادامه داد: بيش از 300 سال است كه انگور در اين شهرستان بومي شده و بسياري از گونه ها تنها با اقليم ما سازگاري دارند.
تقوي بيان كرد: در حال حاضر اين گونه هاي خاص شناسايي و صورت مستند تهيه شده و در صدد ارسال اين گونه ها سازمان جهاني فائو هستيم تا برند انگور ملاير در جهان حرفي براي گفتن داشته باشد.
وي افزود: سال گذشته حدود 25 هزار و 983 تن كشمش به 23 كشور جهان صادر شد، در حاليكه اين رقم در سال 93 حدود 28 هزارو 617 تن بود و با كاهش سه هزار تني اين محصول در سال 94 مواجه بوديم.
لازم به ذکر است 10 هزار و 389 هكتار از اراضي شهرستان ملاير زير كشت انگور است و ساليانه حدود 300 هزار تن انگور در ملاير برداشت مي شود.
در حال حاضر نيز 50 واحد كشمش پاك كني در ملاير فعال است و ساليانه بيش از 34 هزار تن كشمش از اين شهرستان به كشورهاي جهان صادر مي شود. 
شهرستان ملاير با دارا بودن جمعيتي بالغ بر 300 هزار نفر در جنوب شرقي استان و 75 كيلومتري شهر همدان واقع شده است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.