قدس آنلاین- بجنورد - نادیا یزدانی: کارشناس مسؤول امور شبه خانواده بهزیستی خراسان شمالی گفت: هم اکنون ۱۴۰ خانواده در استان در نوبت پذیرش فرزند خواندگی هستند.

۱۴۰ خانواده خراسان شمالی در انتظار نوبت پذیرش فرزند خواندگی

ملیحه یغمایی با اشاره به اینکه طی سال گذشته 44 کودک تحت پوشش این سازمان به متقاضیان فرزند خواندگی تحویل داده شدند، افزود: بهزیستی خراسان شمالی در بحث فرزند خواندگی بیشتر به بزرگسالانی تأکید دارد که خانواده‌هایشان به دلیل آسیب‌های اجتماعی صلاحیت نگهداری آنان را ندارند.
وی با بیان اینکه فرزندان تا 16 سالگی قابل واگذاری به متقاضیان فرزند خواندگی هستند، اظهار داشت: بیشتر خانواده‌ها به پذیرش کودکان زیر 4 سال تمایل دارند، ولی بیشتر کودکانی که سال گذشته به فرزندخواندگی پذیرفته شدند بالای چهار سال داشتند و دو نفر ۱۵و ۱۸ساله تحت عنوان امین موقت واگذار شدند.
وی در خصوص شرایط متقاضیان فرزندخواندگی گفت: طبق قانون، باید متقاضیان به بهزیستی مراجعه و درخواست خود را ارایه دهند و با دادن مدارک بررسی های لازم  از سوی مددکار بهزیستی صورت می‌گیرد و پرونده تکمیل می‌شود.
یغمایی افزود: پس از ارسال پرونده به دادگستری و صدور حکم سرپرستی و صلاحیت خانواده، توسط دادگاه خانواده، ارجاع پرونده به بهزیستی امتیازبندی شده و پرونده در نوبت پذیرش قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: پس از حدود 2سال در انتظار نوبت، خانواده فرزند پیشنهادی را ملاقات می‌کنند و در صورت قبول فرزند، با اجازه مقامات قضایی به خانواده  واگذار می‌شود.
وی ادامه داد: خانواده در یک دوره 6 ماهه مورد بررسی‌های مددکاری و روان شناسی قرار می‌گیرند و پس از اتمام 6ماه تعهد مبنی بر واگذاری یک سوم اموال به فرزند مستندات و گزارش‌ها به دادگاه خانواده برای قرار سرپرستی دایم ارسال می‌شود.
یغمایی افزود: پس از صدور قرار سرپرستی دایم، نامه برای صدور شناسنامه به ثبت احوال داده  می‌شود و خانواده بنابر تعهد قبلی باید یک سوم اموال خود را همراه یک بیمه آتیه به نام فرزند بزنند.
وی با بیان اینکه بیشتر خانواده ها خواهان فرزند دختر هستند، گفت: بیشتر خانواده ها تمایل به فرزند دختر دارند، که عاطفی بودن فرزند دختر و راحت ارتباط برقرار کردن با خانواده دلیل تمایل به این امر است.
این مسؤول در خصوص نظارت این سازمان پس از واگذاری فرزند به متقاضیان گفت: در 6 ماهه اول آزمایشی، نظارت به صورت مداوم صورت می‌گیرد و در صورت نیاز پس از پایان 6 ماهه، دوره آزمایشی تمدید می‌شود یا مداخلات لازم صورت می‌پذیرد.
وی در پاسخ به اینکه اگر خانواده‌ای رفتار نامناسب با فرزند داشته باشد چه برخوردی از سوی بهزیستی صورت می‌گیرد، ادامه داد: اگر خانواده ای شرایط نگهداری فرزند را نداشته باشد، در 6 ماهه آزمایشی فرزند پس گرفته می‌شود، پس از صدور شناسنامه نیز فسخ فرزندخواندگی با تأیید مقام قضایی امکان‌پذیر است.
یغمایی افزود: هم اکنون ۲۵۸ کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست در ۱۴ مرکز بهزیستی خراسان شمالی نگهداری می‌شوند که از این شمار یک مرکز(شیرخوارگاه) دولتی و 13 مرکز (هیأت امنایی) در استان فعالیت دارند.
وی اضافه کرد: تنها مرکز شیرخوارگاه شیروان دولتی است و سایر مراکز تحت پوشش بهزیستی خراسان شمالی به صورت هیأت امنایی اداره می‌شوند.
یغمایی افزود: بیشتر کودکان این مراکز به دلیل از هم پاشیدگی کانون گرم خانواده و رفتار نامناسب خانواده‌ها با فرزندانشان در این مراکز نگهداری می‌شوند.
وی با بیان اینکه اکنون بین پنج تا هفت درصد کودکان تحت پوشش بهزیستی خراسان شمالی شناسنامه ندارند، گفت: اداره کل بهزیستی استان به دلیل اینکه این کودکان به فرزند خواندگی پذیرفته می‌شوند برای آن‌ها شناسنامه صادر نمی‌کند.
یغمایی اظهار داشت: اما برای کودکانی که از سن فرزند خواندگی آن‌ها می‌گذرد یا می‌خواهند وارد مدرسه شوند لزوما شناسنامه صادر می‌شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.