حجت‌الاسلام علی سرلک گفت: بخشی از روحانیت همواره از ظرفیت سینما غافل هستند، توجیهی وجود ندارد که بعد از انقلاب، روحانیت از سینما فاصله بگیرد.

سرلک: بخشی از روحانیت نسبت به سینما غافل هستند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، نشست خبری دومین جشنواره «روحانی و سینما» با حضور حجت الاسلام علی سرلک «دبیر جشنواره» و سجاد کریمان مجد «دبیر اجرایی جشنواره» صبح امروز در حوزه هنری با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام علی سرلک در ارتباط با این جشنواره گفت: در دوره اول که این جشنواره برگزار شد، خوشبختانه از سوی سینماگران مورد توجه قرار گرفت، همچنین مقام معظم رهبری که حکیم و هنرشناس هستند، به درستی این کار تأکید کردند و گفتند این راه ادامه پیدا کند. بعد از پیچ و تاب‌ها رسیدیم به دومین دوره این جشنواره و برگزار آن و تقدیر از کسانی که در این مسیر درست عمل کردند.

وی در ادامه افزود: به همین منظور، روز جمعه 27 فروردین‌ماه آیین اختتامیه و تقدیر از فیلم‌های منتخبی که در حوزه روحانی و سینما ساخته شده‌اند، انجام می‌شود.

 

سرلک در ادامه تصریح کرد: ماهیت انقلاب اسلامی ماهیت فرهنگی است، روحانیت هم با محوریت حضرت امام(ره) حضور پررنگی در این امر داشته است، اما طی این مدت خیلی شاهد آثاری که به روحانیت پرداخته‌اند نبودیم که در قواره و تراز درست آن باشد، گرچه تلاش‌هایی بوده است، اما اقتضائاتی که لحاظ شده است، باید متناسب با اقتضائات روحانیت نیز باشد.

او گفت: این جشنواره یک حرکت مردم‌نهاد بوده و این کار فرهنگی را پیش برده است. امیدواریم که گام خوبی در این مسیر برداشته باشیم.

برپایه این گزارش، در ادامه این نشست، سجاد کریمان مجد «دبیر اجرایی جشنواره» اظهار کرد: می‌دانم که اولین پرسش در ارتباط با تعداد آثار و بخش‌های مختلف جشنواره است که باید بگویم جشنواره روحانی و سینما در سه بخش بلند داستانی، مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم مستند برگزار شده است که فیلم‌های بلند داستانی از سال 57 یعنی پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز بررسی شده‌اند و درنهایت 48 فیلم انتخاب شد که این آثار فیلم‌هایی بودند که روحانیت در آنها نقش تعیین‌کننده‌ای داشته است که از این میان 13 فیلم کاندید شدند و مورد داوری قرار گرفتند، به طور مثال؛ زیر نور ماه، طلا و مس، حق‌السکوت، رسوایی، به آهستگی و مارمولک از این دسته‌اند.

وی در ادامه افزود: از میان سریال‌هایی که از سال 57 تا به امروز ساخته شده‌اند و با محوریت حضور روحانی به نمایش درآمده‌اند، 37 مجموعه دیده شد که از این میان 12 اثر به بخش داوری راه یافت. مجموعه‌های «مدرس»، «مرغ حق»، «شیخ مفید»، «روشن‌تر از خاموشی»، «کیف انگلیسی»، «پرده‌نشین»، «آخرین گناه»، «تبریز در مه»، «سالهای مشروطه»، «دودکش»، «تنهایی لیلا»، و «کوچک جنگلی» در بخش سریال‌های تلویزیونی مورد داوری قرار گرفتند.

کریمان مجد در ادامه با اشاره به اینکه در بخش انتخاب آثار مستند با توجه به زیاد بودن فیلم‌ها، دیگر از اوایل انقلاب به بررسی آثار نپرداختیم بلکه از سال 1392 تا به امروز آثار مرتبط با روحانیت را در سینما مورد بررسی قرار دادیم که به 139 مستند رسیدیم و اینها آثاری بود که برای ما ارسال شده بود، درنهایت 5 مستند برای داوری انتخاب شدند.

دبیر اجرایی جشنواره اظهار داشت: 27 فروردین در ساعت 15 و 30 در نشستی با حضور محمدصادق کوشکی، رضا کیانیان و شهریار بحرانی، فرصت‌ها و مباحثی در حوزه روحانی و سینما مورد بررسی قرار خواهد گرفت و بعد از آن در ساعت 17 و 30 به سراغ اختتامیه جشنواره می‌رویم، تقریباً تا ساعت 20 به اتمام خواهد رسید.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام علی سرلک در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه پیش از این در تابستان سال گذشته قرار بود این جشنواره کار خود را با جدیت آغاز کند که بعد از چند خبر کوتاه رسانه‌ای از آن، اطلاع‌رسانی دیگری به صورت مستمر صورت نگرفت و با توجه به شرایط موجود و برگزاری این جشنواره در هفته هنر انقلاب، اینطور برداشت می‌شود که تنها قرار است هر چه زودتر این جشنواره به پایان راه برسد و تمام شود، این در شرایطی است که همه ما به جدیت و اهمیت این موضوع در سینما آگاهیم و چنین مسیری برای این جشنواره از اهمیت و جدیت آن در بین سینماگران و روحانیت می‌کاهد، گفت: ابتدا باید بگویم حوزه هنری بسیار پای کار برای کمک به این جشنواره آمد و همواره لطف خود را از آن دریغ نکردند. این صحبت را قبول دارم، اما اقتضائات فعلی اجرایی و مالی و فنی آن باعث شد که به ناچار این جشنواره اینطور پیش برود. متأسفانه همواره اقتضائات بوده است که جریانات فرهنگی را پیش می‌برد. امید داریم که دوره‌های بعدی این مسیر با جدیت بیشتری ادامه پیدا کند، اما کاری که قرار است در دوره بعد انجام دهیم این است که وارد حوزه بین‌الملل شویم تا بتوانیم آن را در آینده به اقتضائات خودش در حد و اندازه‌های یک جشنواره نزدیک کنیم.

سرلک در ادامه اظهار داشت: بخشی از روحانیت همواره از ظرفیت سینما غافل هستند، در صورتی که سینما دارای این ظرفیت مؤثر و شگفت‌انگیز است و البته آنها فضای گذشته سینما را به یاد می‌آورند که خود دلیل بر این می‌شود خیلی علاقه به ورود به سینما نداشته باشند، این در صورتی است که امام(ره) بعد از آمدن از فرانسه، در اولین نطق‌های خود در مورد سینما صحبت کردند. توجیهی وجود ندارد که بعد از انقلاب، روحانیت از سینما فاصله بگیرد، البته ما توانسته‌ایم تا حدی سوءتفاهم‌ها را برطرف کنیم و با مراجع نیز جلساتی را در این رابطه برگزار کنیم.

وی در ادامه افزود: در برنامه هفت در دوره‌های اول که جنجالی‌تر و پرمخاطب‌تر نیز بود، در مورد این مسائل صحبت کردیم و خودمان هم باورمان نمی‌شد که تا این اندازه سینماگران دارای دغدغه باشند و خود نیز با ما حرف زدند.

او اظهار داشت: البته باید بگویم که خود سینماگران هم باید برای رفع این سوءتفاهم‌ها تلاش کنند. رهبری بارها تأکید کرده‌اند که در سینما زمانی که فیلم در مورد روحانیت ساخته می‌شود، باید به هویت و هدایتگری آن نیز توجه شود. به نظرم اینطور می‌تواند انقلاب فرهنگی ما زبان خودش را پیدا کند.

سرلک در ادامه با اشاره به اینکه کار اصلی جشنواره تبدیل خط قرمزها به خط سبز است، گفت: کسی حق ندارد پشت عنوان هنری خودش مخفی شود و به مباحثی بپردازد که ربطی به آن موضوع ندارد. یادم است در جلسه‌ای با مسعود ده‌نمکی که صحبت کردم، به او گفتم سینما به روحانیت باید نزدیک شود، نه آنچه که ساخته ذهن خود از آن است. خط قرمزی نیست مگر علم و سواد و انصاف. زبان ما زبان فرهنگی است و ما می‌خواهیم آگاهی را بالا ببریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.