درحالی دولت مخالف جدی مصوبه جدید مجلس برای حذف یارانه ۲۴ میلیون نفر ثروتمند است که اگر این سیاست اجرایی شود با آزاد شدن ۱۳ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از آن روح تازه ای در اقتصاد دمیده خواهد شد و حداقل از ۸ خسارت بزرگ به کشور جلوگیری می شود.

۸ خسارت‌ بزرگ چشم‌پوشی دولت از درآمد  یارانه‌ای

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، بهارستان دیروز شاهد تصویب مصوبه ای جنجالی در بودجه 95 بود که براساس آن دولت باید در سالجاری یارانه 24 میلیون نفر (سه دهک بالای درآمدی) را حذف کند.

این سیاست درحالی باید توسط دولت یازدهم اجرا شود که از منظر سیاسی-اقتصادی امسال سال مهمی برای کابینه یازدهم به ویژه رئیس جمهور محترم است چراکه روزشمار تاریخ نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری 96 را نشان میدهد.

از همین رو اگر دولت یازدهم در این مدت باقی مانده سیاست هایی را اجرایی کند که باب میل گروهی از مردم نباشد به طور حتم نمی تواند کارنامه درخشانی (از دید پوپولیستی) در انتخابات پیش رو به مردم ارائه دهد.

و درست در همین زمان مجلس دولت را ملزم به اجرای سیاستی کرده که با اجرای آن دولت باید یارانه 24 میلیون نفر را قطع کند! طبیعتاً اجرای این سیاست آنهم در این مدت باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری چندان باب میل برخی مردمی (دهک های بالای درآمدی)که به غلط تا کنون هر ماه یارانه 45500 تومانی را دریافت می کردند، نخواهد بود.

بنابراین چندان غیرقابل باور نخواهد بود اگر بگوییم یکی از دلایل (بخوانید اصلی ترین دلیل) مخالفت دولت با مصوبه یارانه ای مجلس همین موضوع است. جالبتر آنکه دولتی ها زمانی با سیاست حذف یارانه 3 دهک بالای درآمدی مخالفت و از درآمد 13 هزار میلیارد تومانی حاصل از این سیاست چشم پوشی کرده اند که بارها از ابتدای روی کار آمدن کابینه تا همین چند ماه پیش از یارانه نقدی و روز واریز یارانه ها به عنوان مصیبت عظما یاد کرده و هر کدامشان با علل و توجیهاتی پرداخت یارانه به تمام مردم را اشتباهی جبران ناپذیر عنوان کرده اند.

اما دولت اگر شجاعت بخرج دهد و به دور از پرداختن به مسائل حاشیه ای برای افزایش آراء در انتخابات 96 مصوبه مجلس را اجرا کرده و یارانه 24 میلیون نفر را حذف کند درآمدی معادل 13 هزار میلیارد تومان به دست خواهد آورد که با این درآمد می توان مرهمی برای بسیاری از زخم های مردم درست کرد.

اگر دولت یارانه سه دهک بالای درآمدی را حذف کند با 13 هزار میلیارد تومان حاصل از آن می تواند واحدهای تولیدی نیمه و غیرفعال را فعال کند. آنطور که نعمت زاده وزیر صنعت و نوبخت رئیس سازمان مدیریت اخیرا اعلام کرده اند هفت هزار واحد تولیدی راکد در کشور وجود دارد که با 16 هزار میلیارد تومان تمام این واحدها فعال می شوند.

هرچند در تعداد واحدهای تولیدی غیرفعال اما و اگرهای بسیاری وجود دارد ولی علی الحساب با درآمد حاصل از حذف یارانه ثروتمندان می توان هفت هزار واحد راکدی را که رسماً از سوی دولت اعلام شده را نجات داد.

بنابراین اولین خسارت چشم پوشی دولت از درآمد 13 هزار میلیارد تومانی را می توان در این دانست که فرصت دمیدن جان تازه ای به کل تولید راکد کشور از دست می رود.

دوم اینکه دولت می تواند با  13 هزار میلیارد تومان مشکل اشتغال جوانان را در عمل حل کند و از شعاردادن رهایی یابد. اگر هزینه ایجاد هر شغل 20 میلیون تومان باشد دولت می تواند 650 هزار شغل ایجاد کند و از این اقدام خود در انتخابات پیش رو برای تبلیغات استفاده کند.

سوم اینکه اگر دولت واقعاً سیاست رفع مشکلات مردم و تسهیل ازدواج جوانان را در دستور کار داشته باشد با درآمد 13 هزار میلیارد تومانی می تواند وام ازدواج 10 میلیونی به یک  میلیون و 300 هزار جوان بدهد.

چهارمین کاری که می توان با درآمد 13 هزار میلیاردی انجام داد و رضایت مردم را هم کسب کرد این است که دولت می تواند با این درآمد کل پروژه های مسکن مهر را که چند سال به دلیل عدم تامین مالی متوقف شده در عرض چند ماه تکمیل کرده و به مردم تحویل دهد.

عدم رشد 50 درصدی بودجه عمرانی نیز می تواند بعنوان یکی دیگر از خسارت های چشم پوشی از درآمد 13 هزار میلیارد تومانی باشد؛ از آنجایی که کل بودجه عمرانی محقق شده پارسال حداکثر 25 هزار میلیارد تومان بوده تزریق 13  هزار میلیارد تومان به این بخش یعنی رشد 50 درصدی بودجه عمرانی که این خود به معنی آغاز فعالیت اقتصادی و خروج از رکود با شتاب گرفتن پروژه های عمرانی است.

یکی دیگر از ابزارهای تشویقی دولت برای خروج از رکود به کمک فعالان اقتصادی جوایز صادراتی است؛ کل بودجه جایزه صادراتی امسال 1000 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که بخش کوچکی از این 13 هزار میلیارد اگر به صادرات اختصاص پیدا کند جهش صادراتی رخ می دهد و بسیاری از مشکلات حل می شود.

همچنین مورد دیگری که می تواند محل خرج 13 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از حذف یارانه هدفمندی باشد در صنایع کوچک است؛ آنطور که سخنگوی دولت اعلام کرده  در سال جاری 13 هزار میلیارد تومان برای صنایع کوچک و 3 هزار میلیارد تومان به صنایع متوسط در نظر گرفته شده است بنابراین با 13 هزار میلیارد تومان می توان کل صنایع کوچک کشور را رونق داد.

حتی اگر دولت قصد اجرای هیچ کدام از موارد بالا را نداشته باشد، می تواند از همین ابزار یارانه نقدی برای جلب آرای مردم استفاده کند؛ دولت می تواند یارانه اغنیا را حذف و یارانه گروه های دیگر را افزایش دهد. بعنوان نمونه می تواند در انتخابات پیش رو از دو برابر شدن یارانه فقرا و نیازمندان بعنوان کارنامه درخشان خود سخن بگوید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.