سیدمجتبی سادات‌فاطمی، استاد برجسته قرآن کریم با اشاره به ارائه طرحی برای جایگزینی مسابقات قرآن به منظور کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های قرآنی، بر ضرورت وجود یک نهاد تصمیم‌گیر و نظارتی قرآنی زیر نظر مقام معظم رهبری تأکید کرد.

تدوین طرحی برای جایگزینی مسابقات قرآنی

به گزارش قدس آنلاین، سیدمجتبی سادات‌فاطمی، استاد برجسته قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به خلأها و کمبودهای حوزه قرآنی در سال ۹۴ عنوان کرد: متأسفانه اکثر فعالیت‌های قرآنی به سوی برگزاری مسابقات قرآن سوق پیدا کرده و فعالیت‌های زیربنایی در این زمینه بسیار اندک است؛ نهادها و مؤسسات دولتی، فعالیت‌های قرآنی خود را منوط به برگزاری مسابقات کرده‌اند و به دنبال تبلیغات و نوعی فرار از مسئولیت هستند.
پوی همگانی شدن انس با قرآن کریم را یکی از خلأها و مهجوریت‌های امروز جامعه برشمرد و اظهار کرد: در سال‌های گذشته کار زیربنایی خوبی در مهد‌کودک‌ها آغاز شد که با زبان کودکی، شعر و داستان، قرآن را به نونهالان آموزش می‌دادند و ثمرات این آشنایی را ما هم‌اکنون در جلسات قرآن مشاهده می‌کنیم؛ در جامعه‌ای که اکثر دانشجویان ما با روخوانی قرآن آشنا نیستند، این نونهالان قرآنی در حد روان‌خوانی قرآن و حتی تجوید و صوت و لحن مقدماتی با قرآن آشنا شدند.
سادات‌فاطمی در ادامه با ابراز تأسف از مغایر دانستن این طرح با یادگیری زبان فارسی در سال‌های ابتدایی از سوی مسئولان و حذف این طرح از مهدکودک‌ها تاکید کرد: ای کاش فقط حذف این مورد بود اما جایگزین این طرح، طرحی با عنوان نشاط و سرگرمی بود که با پخش موسیقی‌های خارج از عرف و رقص مختلط نونهالان همراه شد.
وی با طرح این سؤال که نمی‌دانم مسئولان فرهنگی ما به چه چیزی فکر می‌کنند، ادامه داد: آیا نونهالی که از ابتدا به جای آشنایی با کلام الهی، با موسیقی آشنا می‌شود و حتی بدتر از آن با حرمت‌شکنی بین پسر و دختر و رقص انس می‌گیرد، توان تشکیل جامعه قرآنی را دارد؟
آیا در ترویج فرهنگ قرآنی باید تنها به برگزاری مسابقات بسنده کرد؟
وی با یادآوری فرمایشات امام خمینی(ره) اظهار کرد: حضرت امام(ره) فرمودند: «کتاب انقلاب ما قرآن مجید است» و رهبر معظم انقلاب نیز بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن تأکید کردند، بنابراین آیا این نوع برخورد با قرآن در مراکز فرهنگی و آموزشی ما نشأت گرفته از همین کلام امام راحل و رهبر معظم انقلاب است؟ آیا برای دستیابی به خواسته ایشان جهت تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن و ترویج فرهنگ قرآنی باید به برگزاری مسابقات قرآن بسنده کنیم؟
این استاد برجسته قرآن کریم بیان کرد: در مسابقات قرآنی، یک عده خاص شرکت می‌‌کنند و جایزه مختصری به آنها تعلق می‌گیرد و بیشتر هزینه آن صرف رفت‌و‌آمد، اسکان، پذیرایی، سالن، دکور، سیستم صوتی و تصویری، داوران و نیروهای اجرایی می‌شود و میلیاردها تومان پولی که باید صرف فراگیری و انس با قرآن در بین کل جامعه شود به عده‌ای خاص تعلق می‌گیرد.
عملکرد مؤسسات دولتی در حوزه فرهنگی قابل قبول نیست
سادات‌فاطمی فعالیت مؤسسات قرآنی در سال ۹۴ را موفق ارزیابی و تصریح کرد: فعالیت‌ مؤسسات قرآنی با توجه به امکانات محدودی که در اختیار دارند، بسیار خوب بوده است اما فعالیت‌های فرهنگی مؤسسات دولتی در حد قابل قبول نبوده است؛ البته از مسئولانی که هر از گاهی منصبشان را به دیگری واگذار می‌کنند انتظاری بیش از این هم نیست زیرا فقط در حد بودجه‌ای که در اختیار دارند کارهای تبلیغاتی انجام می‌دهند و بس، در صورتی که همه ما می‌دانیم که فعالیت‌های فرهنگی با یکی دو ماه و یکی دو سال جواب نمی‌دهد و باید سال‌های سال کار زیربنایی انجام داد تا ثمره آن مشخص شود.
وی ادامه داد: به عنوان نمونه اگر شما از دانشجویان انتظار دارید ریاضی را در حد بسیار بالایی بفهمند، باید از کلاس اول ابتدایی و حتی قبل از آن، آن‌ها را با اصول اولیه ریاضی آشنا کرده باشید، قرآن هم از این قاعده مستثنی نیست؛ اگر می‌خواهیم انس با قرآن، تدبر در آیات آن و در نتیجه عمل به دستورات انسان‌ساز این کلام الهی فراگیر شود، باید از پایه آغاز کنیم و در مهدهایمان، نونهالان را با اصول اولیه فراگیری قرآن که همانا یادگیری روخوانی و روان‌خوانی و حفظ چندین سوره است، آشنا کنیم تا بعدها لذت چشیدن شیرینی فهم آیات قرآن در کام جامعه ما بنشیند.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تأکید کرد: اگر بتوانیم برای دستیابی به اهداف کلان قرآنی، مرکز و یا نهادی زیر نظر مستقیم رهبر معظم انقلاب داشته باشیم که برای اجرای فعالیت‌های قرآنی به اجماع برسیم و یک مرکز تصمیم‌گیرنده در کشور بر کلیه فعالیت‌های قرآنی نظارت داشته باشد، بسیار مطلوب خواهد بود.
سادات‌فاطمی تاکید کرد: این پراکندگی و تشتت آراء چه از لحاظ مادی و چه معنوی به نفع هیچ‌کس نیست زیرا مراکز مختلفی هستند که فعالیت‌های موازی و بعضا متضاد انجام می‌دهند و برخی مراکز نیز برای انجام امور روزمره خود وابسته به نگاه مسئولان‌ بوده و بودجه کافی برای فعالیت ندارند.
تدوین طرحی برای جایگزینی مسابقات قرآن
این چهره قرآنی با بیان اینکه طرحی را برای جایگزینی مسابقات قرآن تهیه کردم و به مسئولان قرآنی اوقاف و امور خیریه ارائه دادم، اظهار کرد: البته بعضی افراد با این‌گونه طرح‌ها موافق نیستند چون منافعشان در برگزاری مسابقات و داوری است؛ در افق دورتر، اگر این طرح اجرا شود منفعت همان افراد نیز چه از لحاظ مادی و چه معنوی بیشتر تأمین خواهد شد.
سادات‌فاطمی در توضیح این طرح افزود: خلاصه این طرح این است که به جای برگزاری حدود ۵۰۰ مدل مسابقه با بیش از هزار و ۵۰۰ رشته در سال و هزینه‌های میلیاردی که بعضا در جیب کسانی می‌رود که دغدغه کار فرهنگی ندارند و کارشان هم کار فرهنگی نیست، یک یا دو آزمون ارزیابی برای سطح‌بندی افراد داوطلب در زمینه‌های مختلف اعم از حفظ، قرائت و مفاهیم برگزار شود و به جای رقابت همراه با استرس زیاد که موجب بیماری بسیاری از افراد هم خواهد شد و معمولا با شرایطی خاص و ناعادلانه انجام می‌شود، رفاقت و همکاری بین قرآنیان بیشتر شود، ضمن آن‌که افراد با حقوق ماهیانه‌ای که نسبت به سطح معلوماتشان دریافت می‌کنند، تشویق خواهند شد تا با بالابردن معلوماتشان حقوق بیشتری دریافت کنند و می‌توان در آینده حافظان و قاریانی حرفه‌ای و سرآمد در زمینه‌های گوناگون علوم قرآنی داشت.
وی به برنامه‌های خود در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: فعالیت بنده حقیر در زمینه کشف و پرورش استعدادهای قرآنی است، لذا اگر عمری باشد و توفیق داشته باشم به همین کاری که مشغول هستم ادامه می‌دهم و در صورت امکان این فعالیت‌ها را در سطح کشور گسترش خواهم داد؛ هم‌اکنون از شهرهای مختلف شاگردانی دارم که در طول هفته به صورت تلفنی و گاهی اوقات نیز به صورت حضوری در خدمتشان هستم.
به دنبال ساخت مرکز آموزش نخبگان هستم
وی با بیان اینکه به دنبال شناسایی خیران برای تأمین هزینه‌های ساخت محل مرکز آموزش نخبگان هستم، اظهار کرد: ان‌شاء‌الله اگر این کار صورت گیرد، این ساختمان محلی خواهد شد برای مراجعه تمامی نونهالان و نوجوانانی که با داشتن استعدادهای فوق‌العاده در اقصی نقاط کشور، متأسفانه جایی برای بروز و ظهور و شکوفایی این نعمت‌های خدادادی ندارند. همچنین درباره سفر دوره‌ای به شهرهای مختلف کشور و کشف استعدادهای قرآنی، تصمیماتی دارم که البته وابسته به شرایط است و امیدوارم محقق شود.
این مدرس قرآن با بیان اینکه نزدیک به ۱۵ سال است که در زمینه داوری فعالیت ندارم و این امر را به دلایلی که گفته شد قبول نمی‌کنم، یادآور شد: جلسه عمومی با مدیریت اینجانب، یکشنبه‌شب‌ها در مسجد کرامت واقع در چهارراه شهدا مشهد و جلسات تخصصی‌، دوشنبه‌شب‌ها و پنجشنبه‌شب‌ها در مسجد حوض لقمان واقع در میدان شهدا مشهد برگزار می‌شود.
خاطره به یاد ماندنی استاد از تلاوت شاگرد در محضر رهبر انقلاب
وی بهترین خاطره خود در سال ۹۴ را تلاوت شاگرد نوجوان خود در محضر رهبر معظم انقلاب عنوان کرد و افزود: تلاوت شاگرد عزیزم، قاری نوجوان، سید محمدجواد علمی در محضر رهبر معظم انقلاب بهترین خاطره من در سال گذشته بود که بسیار زیبا تلاوت کرد و مورد تشویق حضار و رهبر عظیم‌الشأن قرار گرفت و در رسانه‌ها به عنوان تلاوتی متفاوت از آن نام برده شد؛ همچنین پس از این مراسم نیز اهدای انگشترهای مرحمتی رهبری به بنده حقیر، شهیدمحسن حاجی‌حسنی‌کارگر و سیدمحمدجواد علمی موجب خوشحالی و خاطره‌ای ماندگار برای ما شد.
فقدان یاران قرآنی؛ تلخ‌ترین خاطرات سالی که گذشت
سادات‌فاطمی درباره بدترین خاطره خود در سالی که گذشت نیز گفت: متأسفانه سال ۹۴ با فاجعه منا همراه بود که پنج نفر از قاریان ممتاز کشورمان را از دست دادیم؛ درگذشت چند نفر از استادان پیشکسوت قرآن شهر و کشورمان و نیز درگذشت شاگرد عزیزم، زنده‌یاد حمیدرضا عباسی در سانحه تصادف، این مصائب را تکمیل کرد و باعث شد بدترین اتفاقات برای جامعه قرآنی کشور رقم بخورد.
وی در پایان ضمن تشکر از خبرگزاری ایکنا به جهت فعالیت در نشر فرهنگ قرآنی، از خداوند متعال توفیق بندگی خالصانه برای خود و جامعه قرآنی کشور و غفران و رحمت الهی برای درگذشتگان قرآنی را خواستار شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.