مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: طرح جامع پهنه بندی گردشگری سواحل مکران به مجری‌گری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امسال تهیه می‌شود.

تهیه طرح جامع پهنه بندی گردشگری سواحل مکران در سال‌جاری

به گزارش قدس آنلاین به نقل ار ایسنا ، کامبیز مشتاق گوهری افزود: با توجه به طرح توسعه سواحل مکران طی برنامه ششم توسعه، توجه به مقوله گردشگری در طول نوار ساحلی مکران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

مشتاق گوهری ادامه داد: بر این اساس لازم است، به منظور سرویس دهی تفریحی و رفاهی به جمعیتی که قرار است به منظور راه‌اندازی صنایع در سواحل مکران استقرار یابند، امکانات مناسب گردشگری ایجاد شود.

وی گفت: همچنین در کنار استفاده از ظرفیت‌های مختلف توسعه سواحل مکران نظیر ایجاد نیروگاه‌ها و پایگاه‌های نیروی دریایی، ایجاد امکانات گردشگری بسیار ضروری است.

این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: بنابراین مسئولیت رسیدگی به امور گردشگری در سواحل مکران به عهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گذاشته شده است.

وی اظهارکرد: در این راستا تهیه طرح جامع پهنه بندی گردشگری سواحل مکران به تصویب رسیده است که به زودی اجرایی و تهیه خواهد شد.

مدیر‌کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان در ادامه گفته‌های خود در این خصوص بیان کرد: از آنجا که تا‌کنون چنین تجربه‌ای در کشور ما وجود نداشته است، لذا برای تهیه این طرح قرار است از همکاری مشاوران کشورهای خارجی بهره‌مند شویم تا بتوانیم در این راستا از تجارب جهانی استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: تاکنون مشاورانی از کشورهای هلند و فرانسه برای همکاری در تهیه طرح جامع پهنه بندی گردشگری سواحل مکران مذاکراتی صورت گرفته است.

وی در ادامه گفت: به دلیل مسائل مالی و تخصیص نیافتن اعتبار مورد نیاز، هنوز نتوانسته‌ایم با یکی از این دو کشور تفاهم‌نامه قطعی برای تهیه طرح جامع پهنه بندی گردشگری سواحل مکران را به امضا برسانیم.

مشتاق گوهری تصریح کرد: کشورهای هلند و فرانسه که به عنوان کاندیدا برای مشاور این پروژه در نظر گرفته شده‌اند، از تجارب گران بهایی در زمینه گردشگری سواحل و دریا در سطح جهان برخوردار هستند.

این مقام مسئول در استان تاکید کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته، تهیه طرح جامع پهنه بندی گردشگری سواحل مکران به اعتباری در حدود 60 میلیارد ریال نیاز دارد.

وی گفت: این میزان اعتبار باید از محل اعتبارات ملی و استان تامین شود تا بتوانیم با عقد قرارداد با مشاورخارجی هر چه سریعتر نسبت به شروع این پروژه اقدام کنیم.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یادآور شد: از زمان عقد قرارداد و شروع پروژه‌ انتظار می‌رود ظرف مدت شش ماه، طرح جامع پهنه بندی گردشگری سواحل مکران تهیه شود.

وی افزود: بنابراین انتظار داریم تا پایان سال جاری شاهد تهیه طرح جامع پهنه بندی گردشگری سواحل مکران باشیم.

به گفته این مقام مسئول در استان به منظور تهیه این طرح جامع لازم است برای دستیابی به برخی اطلاعات مورد نیاز، سایر ارگان‌های دریایی کشور با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهایت همکاری را داشته باشند.

مشتاق گوهری گفت: تهیه این طرح جامع، تاثیر بسزایی در گردشگری ساحلی و دریایی سواحل مکران تا پایان برنامه ششم توسعه خواهد داشت.

به گفته وی، در این مدت بدون شک شاهد تحولی اساسی در صنعت گردشگری منطقه خواهیم بود و گردشگران بی شماری به این سواحل سفر خواهند کرد.

این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان در ادامه گفته‌های خود افزود: در طول نوار ساحلی سیستان و بلوچستان، جاذبه‌های منحصر به فرد ساحل اقیانوسی وجود دارد که قابلیت جذب گردشگران داخلی و خارجی را داراست.

وی اظهار امیدواری کرد بتوانیم با جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی هر چه سریعتر بر پایه طرح جامع پهنه بندی گردشگری سواحل مکران نسبت به ایجاد امکانات گردشگری و رفاهی اقدام کنیم.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: کوه‌های مریخی، کوه‌های گل‌افشان، جنگل‌های حرا، تالاب صورتی، خلیج زیبای گواتر و سواحل صخره‌ای از جمله جاذبه‌های گردشگری طبیعی چابهار محسوب می‌شوند.

وی یادآور شد: همچنین کشتزارهای موز در زرآباد و شهرستان ساحلی کنارک نیز از دیگر جاذبه‌های نوار ساحلی دریای عمان در استان سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.