همزمان با روز جهانی هموفیلی داروی نوترکیب فاکتور ۸ به صورت توزیع انبوه در داروخانه‌ها به مصرف بیماران هموفیلی می‌رسد.

داروی جدید نوترکیب بیماران هموفیلی به بازار عرضه می‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، پس از تجربه دارویی مثبت داروی فاکتور 7 بیماران هموفیلی و صرفه جویی ارزی آن، در حوزه فاکتور 8 نیز اقداماتی آغاز شد.

داروی نوترکیب جدید بیماران هموفیلی پس از انجام آزمایش‌های بالینی و مثبت شدن نتایج آن در اختیار بیماران قرار می‌گیرد این در حالی است که وزارت بهداشت از اردیبهشت ماه سال گذشته تأییدیه تولید این دارو را صادر کرده و در اسفند ماه توسط وزیر بهداشت از این دارو رونمایی شد.

این داروی نوترکیب تا این لحظه به صورت محصول وارد بازار نشده و برای ورودش برنامه‌ریزی‌های علمی توسط پزشکان باید انجام می‌گرفته و امسال به صورت رسمی همزمان با روز جهانی هموفیلی وارد داروخانه‌ها می‌شود اما نتایج مصرف آن به صورت جدی‌تر بررسی خواهد شد.

به گفته احمد قویدل مدیرعامل کانون حمایت از بیماران هموفیلی این دارو از نظر کیفی بنا به اظهارات مسئولان شرکت تولیدکننده دارو،  جزو داروهای نسل سوم نوترکیب است این در حالی است که اکنون داروهای نوترکیب در 4 نسل تولید شده است. این داروها تلاش می‌کنند تا ترکیباتشان به ساختار بدن نزدیک‌تر باشند.

وی تصریح کرد: هم اکنون بحران و چالش بیماران هموفیلی در دنیا 30 سال است که در حوزه بیماری‌های ویروسی پایان یافته و در کشورمان 15 سال است که دغدغه انتقال آلوده ویروسی از فاکتورهای انعقادی وجود ندارد.

قویدل گفت: اکنون بزرگترین چالش در مصرف داروها، داروهای مهارکننده در حوزه آنتی‌بادی‌ها است که آیا با ساختار بدن انطباق داشته باشند یا خیر.

وی در مورد قیمت داروهای بیماران هموفیلی گفت: داروهای فاکتور 7 در دنیا با عمر 8 تا 12 ساعت 350 هزار تومان می‌شود اما داروهای مهارکننده یک ویال‌ یک میلی‌گرمی آن یک میلیون و صد هزار تومان است و دوز تزریقی آن 4 ساعته است.

مدیرعامل کانون حمایت از بیماران هموفیلی افزود: بیماران ما در کشور بیشتر مصرف‌کننده داروهای پلاسمایی هستند بنابراین ورود این داروی جدید نوترکیب با احتیاط خاصی انجام می‌شود.

وی افزود: این در حالی است که مصرف فاکتور 8 در سال گذشته در کشور 180 میلیون یونیت بوده و این شرکت تولیدکننده امکان تولید 300 تا 400 یونیت دارو را دارد اما به دلیل وجود صنعت پلاسما در کشور و اینکه حدود 25 درصد داروهای هموفیلی از این پلاسماها تولید می‌شوند بنابراین گام نهادن این داروی جدید به بازار با احتیاط‌هایی همراه خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.