رضا طلبی

آقای مدیرکل! «اقتصاد مقاومتی» ریاضت اقتصادی نیست


هر استراتژی و الگویی که به اجرا و نهادینه شدن در جامعه‌ای تمایل داشته باشد، در وهله نخست به فراهم بودن بسترهای فرهنگی نیاز دارد، زیرا هر الگویی که از جریان فرهنگی جدا باشد، ماندگار و اجرایی نخواهد شد.
الگوی «اقتصاد مقاومتی» که به معنای رسیدن به اقتصاد مستحکم در برابر فشار بیگانگان و ارتقای روند رو به پیشرفت اقتصادی کشور در سال ۸۹ از سوی رهبرمعظم انقلاب مطرح شد، در صورتی که به ذات فرهنگی آن اهتمام ویژه‌ای نشود و شناخت مفاهیم آن به صورت صحیح صورت نپذیرد، گرایش‌ها و رفتارهای منتسب به آن در جامعه محقق نخواهد شد.
اقتصاد مقاومتی و فرهنگ دو مجموعه درهم تنیده هستند که سازمان هایی همچون آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی و انجمن‌های مردمی نقش بسیار مهمی در فرهنگ سازی و اجرای آن برعهده دارند. در این بین، آموزش و پرورش به عنوان گسترده‌ترین دستگاه رسمی فرهنگی از نظر مخاطب و ساختار، متولی اصلی آموزش و فرهنگ سازی در نسل آینده را به صورت مستقیم و خانواده‌ها را به صورت غیر مستقیم، در شخصی و عملیاتی کردن این الگوی بومی نقش کلیدی و حائز اهمیتی دارند.  بنابراین، بدون تحول فرهنگی و به صرف نگاه اقتصادی در این سازمان نمی‌توان نسبت به تحقق اهداف این الگو امیدوار بود. اگرچه آموزش و پرورش خراسان رضوی، تلاش‌های متعدد و قابل توجهی را در زمینه فرهنگ سازی این الگو در سال‌های گذشته انجام داده است، اما در برخی موارد اقدام‌های این سازمان  از متن خارج شده و به حاشیه رفته است.
یکی از مواردی که در سیاست‌ها و اصول کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبری نظام مطرح شده است، استفاده حداکثری از منابع و امکانات و صرفه جویی در هزینه‌های عمومی و سربار با تأکید بر تحول اساسی در حذف هزینه‌های موازی و غیر ضروری بوده است که اولویت در انجام این صرفه‌جویی رعایت و حفظ شؤون اسلامی است، زیرا دین و رعایت شعایر مذهبی بر مسایل اقتصادی اولویت دارد. بدین ترتیب مختلط کردن کلاس‌های درس دانش آموزان پسر و دختر در برخی مناطق استان که به منظور اجرای اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است تنها صرفه جویی و کاهش هزینه‌ها را به دنبال داشته و با روح الگوی اسلامی «اقتصاد مقاومتی» در تقابل است و منافات دارد.
از طرفی به دلیل آنکه بخش قابل توجهی از بودجه این سازمان، صرف هزینه‌های جانبی و غیرمستقیم می‌شود تا ارایه خدمات و پرداخت واقعی به معلمان، بهبود کیفیت آموزش، اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را در تقابل و تزاحم با یکدیگر قرار داده است.  به نظر می‌رسد، مدیریت استفاده از همه منابع باید به گونه‌ای اجرا شود که  آموزش و پرورش استان  در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به صورتی کارآمد و اثربخش حرکت کند، نه اینکه با انجام برخی برنامه‌های به اصطلاح اقتصادی، به منش و هدف اصلی این الگو بی اعتنایی شود.
«اقتصاد مقاومتی» به معنای ریاضت اقتصادی و برخوردار نشدن همگان از امکانات مناسب و حذف حقوق حق‌التدریسی‌ها نیست. از این رو از آموزش و پرورش خراسان رضوی انتظار می‌رود نسبت به پیشبرد رسالت این الگو به تبیین مفهوم صحیحی از اقتصاد مقاومتی در بین ذی‌نفعان آموزش و پرورش استان(معلمان، دانش آموزان و والدین آن‌ها) و گفتمان سازی در این زمینه و تلاش برای آماده سازی اذهان عمومی جامعه برای تحقق و عمل به اصول اقتصاد مقاومتی به شیوه‌ای صحیح و هدفمند بپردازد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.