قدس آنلاین/ قائن: بافت‌های قدیمی و تاریخی هر منطقه علاوه بر اینکه ذخیره‌ای ارزشمند برای تعیین هویت و تمدن آن منطقه به شمار می‌آید، به دلیل اینکه غبار کهنگی و فرسودگی و غبار قدمت بر آن نشسته از آن به عنوان تهدید هم می‌توان یاد کرد.

بافت قدیمی قاین با قوانین کنونی احیا نمی‌شود

هر چند با وجود پیشرفت‌ها و ساخت و سازهای جدید کمتر افرادی این نقاط را برای سکونت و زندگی برمی‌گزینند، اما کهنسالان و سالخوردگان به لحاظ اینکه با این کوچه‌های تنگ و باریک اما باصفا، خو گرفته‌اند و با نقطه نقطه این کوچه‌ها و خانه‌های گنبدی خاطره دارند، همان خانه‌های خشت و گلی و قدیمی خود را بر آپارتمان‌ها و خانه‌های ساخت جدید ترجیح می‌دهند و در آن زندگی می‌کنند.
اما عده‌ای هم از روی ناچاری در این بافت زندگی می‌کنند، زیرا با درآمد کم قادر به ساخت یا اجاره واحد مسکونی در بافت‌های جدید نیستند. به لحاظ زیباسازی شهر هم که شده توجه مسؤولان شهرها بر مرمت این بافت‌ها ضروری به نظر می‌رسد، بویژه اگر بازارهای مرکزی شهر در این نقاط قرار داشته باشد و هنوز بیشتر افراد علاقه خاصی به این بافت‌ها و بازارهای قدیمی آن دارند.
قائن، یکی از شهرهای دارای بافت قدیمی و فرسوده خراسان جنوبی است. شهر تاریخی و باستانی قاین که آثار دوران پارینه سنگی در غار «جوجه» آن مشهود است، قدمت 3 هزار ساله دارد.
آثاری مانند مسجد جامع، قلعه کوه، بوذر جمهر قاینی و... را در خود جای داده نشانگر تاریخی بسیار قدیم است. حدود 115 هکتار قائن طرح جامع راهبردی است که حدود 20 تا 23 هزار نفر جمعیت ساکن بافت قدیمی و تاریخی این شهر می‌باشند، در حالی که به دلیل قدمت بالای بناها، هر لحظه امکان آوارشدن آن بر سر ساکنان وجود دارد.

 5/7 هکتار طرح ویژه
شهردار قاین درباره اقدام‌های انجام شده در مورد بافت تاریخی قدیمی این شهر می‌گوید: با توجه به اصراری که شورای اسلامی شهر قاین بر بهسازی و بازسازی بافت تاریخی و قدیمی قاین دارد طرحی تهیه شد که در آن 5/7 هکتار به عنوان طرح ویژه دیده شده و براساس آن کار تملک زمین‌ها و واحدهای مسکونی شروع شده است.
نوروزی اظهار می‌دارد: مشکلی در بافت فرسوده وجود دارد و آن قوانین دست و پاگیر برای سرمایه گذاری در این بافت است و اگر فردی بخواهد در این محدوده سرمایه‌گذاری کند از ادامه کار منصرف می‌شود.
وی می‌گوید: به مسؤولان امر در این زمینه پیشنهاد کرده‌ایم پیگیری شود و دستورالعمل مشارکت‌ها سهل‌تر و ساده‌تر شود و این پیشنهاد هم از سوی معاونت عمرانی استانداری خراسان جنوبی به وزارت کشور ارسال شده که امیدواریم با تأیید آن شاهد شرایط سهل‌تری برای سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده باشیم.

 115 هکتار طرح جامع
اما مسؤول اجرایی بافت قدیمی و تاریخی شهر قاین توضیحات کامل‌تری در زمینه اقدامات انجام شده برای بهسازی و احیای این بافت ارایه می‌دهد.
صادقی می‌گوید: براساس مصوبه‌های وزارت راه و شهرسازی و کمیته مربوط در سال 88 برای 115 هکتار از محدوده شهر قاین، طرح جامع راهبردی تهیه شده که اتفاقاً اولین طرح جامع نیز خراسان جنوبی است.
وی افزود: پس از آن در داخل بافت فرسوده و قدیمی طرح ویژه تهیه شده که قرار است با کمک شورای شهر، شهرداری و بقیه نهادهای مرتبط، این بافت بازسازی شود.
به گفته صادقی، طرح ویژه محله‌های قدیمی و تاریخی قاین هم در سال 90 تهیه و سال 91 عملیات اجرایی آن شروع شد که در سال 92 شهرداری یک میلیارد و 200 میلیون تومان برای خرید و تملک زمین‌های این بافت هزینه کرد و با توجه به کمبود پارکینگ در شهر، نقاط تملک شده به طور موقت به پارکینگ تبدیل شد.
همچنین سال گذشته هم 25 قطعه زمین تملک شد که کار تسطیح و شن ریزی آن برای تبدیل شدن به پارک محله در حال اجراست.
وی به شناسایی دو بلوک در داخل بافت ویژه شهر قاین اشاره کرد و گفت: تملک زمین‌های این دو بلوک هم شروع شده و می‌توان گفت تا حدود 90 درصد کار انجام شده است و افزون بر این، 4 هزار مترمربع هم در این محدوده تجمیع و تفکیک شده و آماده تحویل به سرمایه‌گذار است.
صادقی تصریح می‌کند: با توجه به اینکه قاین در روی خط زلزله قرار دارد و هر لحظه امکان بروز زلزله وجود دارد، مسؤولان مرتبط باید برای پرداخت تسهیلات با بهره کم، تدبیری بیندیشند تا هر چه زودتر این بافت که خطر آوار آن بر سر حدود 23 هزار نفر از ساکنان وجود دارد، با احیا و بازسازی، حیاتی دوباره یافته و ساکنان با خیال راحت زندگی کنند.
وی در ادامه می‌گوید: علاوه بر تملک زمین‌ها بازگشایی معابر و بازکردن گره‌های ترافیکی این محدوده هم در دستور کار است که این گره‌ها در بافت تاریخی و قدیمی قاین شناسایی شده و در حال رفع آن هستیم، زیرا باز شدن گره ترافیکی سبب تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در این محدوده می‌شود.
مشکل دیگری که این مسؤول مطرح می‌کند، معضل اسناد ثبتی واحدهای مسکونی داخل بافت قدیمی است که در این زمینه هم دولت و قوه قضاییه، هیأت ماده 9 قانون را راه‌اندازی کرده که مالکان و ساکنان بافت‌های فرسوده می‌توانند با مراجعه به این هیأت نسبت به رفع مشکل سندهای ملکی خود اقدام نمایند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.