نشست خبری نمایشگاه نقاشی های لوریس چکناوریان آهنگساز و رهبر ارکستر پیشکسوت کشورمان در تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

  برای ورود به سینما آماده‌ام/ نقاشی‌هایم را نمی‌فروشم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر پیشکسوت موسیقی کشورمان شنبه ۲۸ فروردین در یک نشست خبری که در تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد از جزئیات برگزاری نخستین نمایشگاه نقاشی های خود با عنوان «موسیقی روی بوم» سخن گفت.

وی در ابتدای این نشست گفت: این سومین نمایشگاه نقاشی من است که با حمایت و پشتیبانی خانه هنرمندان ایران برگزار می شود. البته نمایشگاه اول من سال ها پیش در گالری شیرین و نمایشگاه دوم در لس آنجلس آمریکا برگزار شد که خوشبختانه این دو نمایشگاه با استقبال خوب علاقه مندان مواجه شد. همین موضوع و اعتقادی که بنده به ارتباط بین هنرها دارم باعث شد بار دیگر تصمیم بگیرم بیش از ۵۰ اثر از تابلوهایم را در معرض دید علاقه مندان قرار دهم. البته علاقه من به نقاشی از زمانی آغاز شد که به موسیقی علاقه مند شدم. وقتی به کشورهای مختلف سفر می کردم به ارکستراسیون و رنگ آمیزی در موسیقی بیشتر پی می بردم و همواره دوست داشتم بین دو فضای موسیقی و نقاشی ترکیب و ارتباطی برقرار کنم که بتوانم در قالب آن رنگ سازها و ملودی ها را در بوم نقاشی بیاورم.

چکناواریان بیان کرد: به طور حتم کار من نقاشی نیست، اما جالب است که بدانید در این مدت که به نقاشی علاقه مند شدم بیش از ۱۰۰ تابلو نقاشی کردم و بعد از اینکه این کار را انجام دادم در فکرم این ذهنیت به وجود آمد که به خانه هنرمندان ایران پیشنهاد دهم تا اگر برایشان امکان دارد نمایشگاهی را برپا کنند. من مطمئنم با دیدن این تابلوها بیننده می تواند در ذهن خود موسیقی بشنود و این همان موضوعی است که بسیار به آن علاقه مند بوده و هستم.

در بچگی می‌خواستم کارگردان سینما شوم

این رهبر ارکستر پیشکسوت موسیقی کشورمان ادامه داد: من غیر از فعالیت در موسیقی با اتکا به این ذهنیت که همه هنرها با هم ارتباط تنگاتنگی دارند، سعی کردم در هنرهای دیگر نیز وارد شوم. من حتی شعر و داستان کوتاه هم نوشته ام و این امید را دارم که مهر ماه امسال بخشی از این اشعار و داستان های کوتاه منتشر شود. شاید خیلی زود هم فیلم و تئاتر بازی کنم؛ چراکه همچنان معتقدم هنرها با یکدیگر در ارتباط هستند و از هم تاثیر می گیرند. من دلم می خواهد به هنرهای دیگر نزدیک شوم و بیشتر یاد بگیرم. بنابراین اگر می بینید که این بار به نقاشی وارد شدم، موضوع عجیبی نیست. کمااینکه جالب است شما هم بدانید که من از بچگی با سینما بزرگ شدم و اصلا می خواستم کارگردان سینما بشوم، اما شرایط زندگی تغییر کرد و من به عشق خودم موسیقی روی آوردم.

چکناواریان درباره جزئیات نمایشگاه نقاشی خود گفت: بیش از ۵۰ اثر از مجموعه کارهایم در ابعاد مختلف به همراه صفحه ها و پوسترهایی که برای کنسرت هایم طراحی کرده بودم در این نمایشگاه به نمایش در می آید. اینها همان علامت های موسیقی هستند که من در آثار موسیقایی ام از آنها استفاده می کنم و هر کدام از آنها بیان احساسات من در موسیقی است که لذتبخش هستند. ضمن اینکه تعدادی از تابلوهایی که در این نمایشگاه می بینید تحت تاثیر کشتار ارامنه و رنج هایی است که مادر من از این فضا کشیده و فکر می کنم آثاری هستند که می توانند مخاطب را تحت تاثیر قرار دهند. البته این را هم بگویم که هیچ کدام از نقاشی‌های من فروشی نیست، اما اگر مجموعه یا نهادی پیدا شود که درخواست‌کننده‌ همه کارهای من باشد آن وقت می توانم با آنها وارد مذاکره شوم.

این موسیقیدان در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به دیگر فعالیت های خود در عرصه موسیقی بیان کرد: هنگامی که شاهد فرارسیدن فصل بهار بودم همواره علاقه داشتم که در لباس حاجی فیروز بتوانم ارکستر موسیقی ملی را رهبری کنم. اینها قسمت های خوش و شاد زندگی من هستند که دوست دارم مخاطبان بیشتر با آنها مواجه شوند تا غم هایی که در زندگی دارم. اینها واریسیون خوش و لذتبخش زندگی من هستند که می خواهم آن را با مخاطبان به اشتراک بگذارم بنابراین همواره سعی کردم که بدبختی ها و غم هایم را کمتر ببینم.

وی در بخش پایانی صحبت های خود در پاسخ به سوالی مبنی بر فعالیت خود در ارکستر موسیقی ملی کشورمان گفت: من هر جا که به عنوان رهبر ارکستر حضور داشتم تصمیم گرفتم که به عنوان رهبر میهمان در آن مجموعه حضور داشته باشم؛ چراکه معتقدم رهبر میهمان بودن بهترین موضوع است زیرا صاحبخانه بودن اصلا چیز خوبی نیست. بنابراین در همین کنسرت هایی که قرار است با ارکستر موسیقی ملی کشورمان داشته باشم، به عنوان رهبر میهمان حضور خواهم داشت.

وی برخی خبرها مبنی بر رهبری وی در ارکستر سمفونیک را رد کرد.

رازمیک اوحانیان رهبر گروه کر ارکستر سمفونیک تهران و از همراهان استاد چکناواریان نیز در این نشست رسانه‌ای توضیح داد: این آثار تابلوهایی هستند که استاد چکناواریان آنها را از روی پارتیتورها روی بوم آوردند و من خوب یادم می آید وقتی سمفونی رسول عشق و امید اجرا می شد خیلی از نقاشان و هنرمندان پیشکسوت این صداها را به رنگ درآوردند و حالا می بینیم استاد به خوبی این آثار موسیقایی را در قالب تابلوهای نقاشی به تصویر می کشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.