۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷
کد خبر: 369237

شهرآورد ۸۲ از حیث جذابیت جزو معدود شهرآوردهای پایتخت بود اما نکته ناپسند این دیدار رفتار تماشاگرانی بود که باید اصلاح شود وگرنه این عادت زشت سرانجامی جز تخریب محیط زیست ما در پی نخواهد داشت.

نقطه تاریک دربی + عکس

به گزارش قدس آنلاین، پیش از بازی تیم های پرسپولیس و استقلال به تماشاگران حاضر در ورزشگاه کیسه زباله تحویل داده شد تا زباله های خود را پس از پایان بازی در کیسه ریخته و نظافت ورزشگاه را حفظ کنند. تا بدین ترتیب وظیفه نیروهای زحمتکش خدمات آسان گردد.

حتی در این خصوص کارزار اینترنتی هم به راه افتاد مبنی بر اینکه تماشاگران زباله های خود را پراکنده نکنند و افراد سرشناسی چون حمید سوریان در حالی که کیسه زباله به دست داشتند از مردم درخواست کردند پاکیزگی ورزشگاه را رعایت کنند. اما همه اینها موثر واقع نشد.

در واقع آلوده کردن محیط زیست امری نیست که فقط به ورزشگاه برگردد و در مجموع ما ملتی هستیم که به تخریب محیط زیست عادت داریم.

آلوده کردن ساحل، کوه و جنگل که مظاهر طبیعت هستند در ما نهادینه شده است؛ که البته بخشی از این بی فرهنگی به مسئولان محیط زیست بازمی‌گردد که راهکارهای لازم را در این خصوص از نظر سطل های زباله و فرهنگ سازی، انجام نداده اند.

در یکی از جنگل های ایتالیا، مسئولان محیط زیست این کشور به اقدام جالب توجهی دست زده اند و بر روی یکی از درختان تابلویی نصب کرده اند با این مضمون:

«لطفا مانند حیوانات رفتار کنید. در جنگل این حیوانات نیستند که جنگل را آلوده می کنند بلکه آدم ها هستند. پس لطفا مثل حیوانات رفتار کنید.»

در کشور ما آلوده کردن محیط زیست همه جایی است. به قول زنده یاد علی اینانلو «در خیابان یک اتومبیل شیک در حال حرکت است اما به ناگهان شیشه پایین می آید و دستی ظریف و زنانه با انواع و اقسام جواهرآلات از آن خارج می شود و کیسه ای آشغال را به خیابان پرتاب می کند.»

به قول استاد همه اینها برای این است که ما محیط زیست را خانه خود نمی دانیم. همین امر به ورزشگاه ها سرایت پیدا می کند و تماشاگران زباله های خود را به جای اینکه در کیسه بگذارند، آن را پراکنده می کنند.

اما ایراد کار مسئولان چیست؟ وقتی کسی در حال سرماخوردگی است هرگز پزشک برای وی داروی دل درد تجویز نمی کند. ای کاش مسئولان برگزاری لیگ با توجه به اینکه می دانستند تماشاگران ما از این نظر دچار نقطه ضعف هستند در برنامه های فرهنگی خود جایی را هم به اینچنین فرهنگ سازی هایی اختصاص می دادند. برنامه هایی که تماشاگران را از اثرات زشت و منفی زباله پراکنی آگاه می کردند تا مبادا....

...تا مبادا زیر زباله‌ها دفن شویم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.