نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جدیدترین اظهار نظر مدعی حق حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی سوریه شد، به موازات آن ارتش این رژیم حملات مسلحانه را سناریو آینده این منطقه دانست و از تدارک برای مقابله با این سناریو سخن گفت.

تلاش نتانیاهو برای  مالکیت جولان اشغالی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، چند روز پس از بازدید «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از بلندی‌های اشغالی جولان و بیان اظهاراتی مبنی بر احتمال ورود این رژیم به عرصه میدانی سوریه در صورت اقتضای شرایط، منابع نظامی صهیونیستی از وجود «احتمال بسیار» در خصوص انجام حملاتی از سوی طرف‌های دشمن در طول مرزهای مشترک سوریه و سرزمین‌های اشغالی خبر دادند.

سرهنگ «اوهاد نجمه»، از افسران ارشد یگان «هبشان»، مستقر در طول مرزهای جولان اشغالی در گفت‌وگو با پایگاه صهیونیستی «ان آر جی» تصریح کرد که اوضاع در مرزهای مشترک با سوریه نگران کننده است، چون شرایط و بافت جغرافیایی منطقه اجازه انجام حملات مسلحانه توسط گروه‌های مسلح را می‌دهد.

به گفته این افسر صهیونیست وجود منافذ و گذرگاه‌هایی در حصار مرزی اجازه نفوذ عناصر مسلح از خاک سوریه به داخل سرزمین‌های اشغالی را می‌دهد و به موازات آن سناریو انجام عملیات‌های نظامی و مسلحانه در شهرک‌های صهیونیست‌نشین مرزی را مطرح می‌کند.

دشواری ارزیابی اهداف بازیگران فعال برسر مرزها

در خصوص سناریوهای مطرح میان دستگاه‌های امنیتی و نظامی صهیونیستی، این افسر ارشد صهیونیست تصریح می‌کند که عناصر مسلح با سرعت بسیار می‌توانند، خودروهای بمبگذاری شده را تا مرزها هدایت کنند، بی‌آنکه توجه کسی را به خود جلب کنند و اجازه اقدامات پیشگیرانه را بدهند.

سرهنگ نجمه با بیان اینکه وقوع چنین رخدادی هیچ‌گاه وی را غافلگیر نخواهد کرد، خاطر نشان کرد: چنین حوادثی بی‌مقدمه و بدون پیش زمینه رخ خواهد داد و تنها تدبیری که می‌توان اتخاذ کرد، بالا بردن سرعت عمل ارتش است.

این نظامی صهیونیست خاطر نشان می‌کند که ارتش اسرائیل در این شرایط امیدوار است که خط مشی سیاسی اتخاذ شده توسط تل‌آویو در سال‌های گذشته مبنی بر پاسخ به هر اقدام مسلحانه و بر هم زننده امنیت و ثبات در سرزمین‌های اشغالی مثمر ثمر باشد و موجب شود، طرف‌های درگیر در مناطق مرزی با در نظر گرفتن این اصل دست به اقدام مسلحانه‌ای در این سوی مرزها نزنند.

به اعتقاد این افسر صهیونیست اگرچه امکان درک مقاصد و اهداف بازیگران عرصه میدانی سوریه به ویژه در مناطق مرزی بسیار سخت است، اما ارتش اسرائیل دارای ابزارهای تصمیم گیری و اجراست، آنچه در این خصوص نگران کننده است، نبود این ابزارها و امکانات در آن سوی مرزهاست که احتمال وقوع چنین رخدادهایی را افزایش داده و موجب می‌شود، نتوان برنامه ریز و فرمانده این عملیات‌ها را شناسایی کرد و این به معنای لزوم آمادگی جهت رویارویی با هر سناریو احتمالی است.

سرهنگ نجمه با اشاره به اینکه منطقه در مرحله تغییر و تحول قرار دارد، تاکید کرد که معلوم نیست، این تغییرات چه نتایجی درپی داشته باشند و کسی نمی‌تواند، آینده را پیش‌بینی کند و درباره وضعیت مرزها و بهایی که به خاطر این اوضاع پرداخت خواهند کرد، سخن گوید.

وی با بیان اینکه از زمان برقراری آتش‌ بس از میزان درگیری‌ها در مناطق مرزی سوریه کاسته شده، گفت: با این حال درگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

در این راستا «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ادعای مالکیت بلندی‌های اشغالی جولان را مطرح و ادعا کرد که جولان اشغالی از آن اسرائیل است و به سوریه باز گردانده نخواهد شد تا به موازات آن شبکه 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز از تصمیم کابینه رژیم صهیونیستی جهت تشکیل جلسه آتی خود با حضور تمام اعضایش در جولان اشغالی خبر دهد.

اقدامی که به اعتقاد کارشناسان حامل این پیام‌ برای طرف‌های ذیربطی مانند آمریکا، روسیه، سوریه و سازمان ملل است که اسرائیل به هیچ وجه از جولان اشغالی چشم پوشی نخواهد کرد.

به گفته رسانه‌ای صهیونیستی، نتانیاهو در سفر پنج‌‌شنبه آتی خود به مسکو این موضوع را در دیدار با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه مورد تاکید قرار خواهد داد.

تاکنون اهداف نهفته در پس این تحرکات صهیونیستی در قبال جولان اشغالی مشخص نیست، اینکه آیا تلاش دیگر باره‌ ی تل‌آویو جهت به رسمیت شناختن حق حاکمیت اسرائیل بر جولان است که نتانیاهو در دیدار با اوباما خواستار آن شد و یا باید این اقدام را اتخاذ تدابیر لازم برای مرحله پس از بحران در سوریه شمرد، چراکه تل‌آویو ادعا می‌کند، براساس اطلاعات در اختیار یکی از بازیگران مهم پرونده سوریه در صدد ارائه طرحی جهت پایان دادن به بحران این کشور است که یکی از بندهای آن بازگرداندن جولان به سوریه یا تاکید بر هویت سوری آن است.

اوباما پیش‌تر درخواست نخست وزیر اسرائیل مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی را رد کرده بود، چون به اعتقاد محافل سیاسی پذیرش این درخواست، چالش بزرگی بین واشنگتن و معارضان سوری که آمریکا آنها را میانه‌رو می‌نامد، ایجاد خواهد کرد و از قدرت آمریکا در رویارویی با دمشق خواهد کاست.

هنوز مشخص نیست، چه چیز تل‌آویو را به تلاش مجدد در این پرونده واداشته و نتانیاهو را راهی مسکو کرده تا این خواسته را بر مسکو عرضه کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.