رئیس مجلس گفت: یکی از دغدغه‌های تجار و صنعتگران ایرانی نحوه انجام معاملات بانکی است که هنوز بخشی از مشکلات آن حل نشده است و این مسئله باید هرچه سریعتر مرتفع شود.

لاریجانی: مشکلات معاملات بانکی باید سریعتر مرتفع شود/ موگرینی: با آمریکا در این زمینه مذاکره داشتیم

 به گزارش قدس آنلاین به نقل ازخبرگزاری نسیم آنلاین ،علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (شنبه) در دیدار با "فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشت: اکنون زمان آن است که ببینیم تأثیر توافق هسته‌ای در روابط اقتصادی چگونه بوده است؛ زیرا یکی از دغدغه‌های تجار و صنعتگران ایرانی نحوه انجام معاملات بانکی است که هنوز بخشی از مشکلات آن حل نشده است و این مسئله باید هرچه سریعتر مرتفع شود.

وی تصریح کرد: پروژه‌های بزرگ توسط بانک‌های کوچک نمی‌تواند انجام پذیرد و نیازمند همکاری بانک‌های بزرگ است.

رئیس مجلس ادامه داد: هرچقدر در زمینه توافق هسته‌ای پیشرفت صورت می‌گیرد مسئله آفرینی برخی از کشورها در منطقه هم بیشتر می‌شود و به‌دنبال ایجاد مشکل در به سرانجام رسیدن برجام هستند.

لاریجانی ابراز امیدواری کرد که سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هیأت همراه به ایران به یک عملیات اقتصادی ملموس منتج شود.

وی همچنین متذکر شد: عملیاتی شدن توافق هسته‌ای منوط به پیشبرد فعالیت‌های اقتصادی است که ایران هم به‌سهم خود تلاش دارد که این همکاری به مرحله عمل برسد.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه انتخابات دور دوم مجلس طی دو هفته آینده به انجام می‌رسد، اظهار داشت: اولویت مجلس آینده روی فعالیت‌های اقتصادی خواهد بود و این مجلس در زمینه همکاری اقتصادی با اروپا نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

وی در خصوص مسائل منطقه‌ای، گفت: بحث امنیت پایدار در منطقه بسیار مهم است و ما به‌سهم خود تلاش می‌کنیم که به این مهم دست پیدا کنیم و امیدواریم که کشورهای منطقه هم به این نکته توجه داشته باشند که وجود گروه‌های تروریستی برای همه کشورها زیانبار خواهد بود.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این دیدار، گفت: من در این سفر با 7 کمیسیونر مهم به ایران سفر کرده‌ام و می‌توانم اذعان کنم که هیئتی به این بزرگی تاکنون به هیچ جای دنیا سفر نکرده است و این نشان دهنده علاقه ما به ایران و گسترش همکاری‌ها با این کشور است.

وی افزود: ما علاقمندیم که به جایگاه گذشته خود در روابط اقتصادی با ایران برگردیم و برای این کار تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم.

موگرینی تصریح کرد: پارلمان‌های دو طرف نقش مهمی در گسترش روابط اقتصادی دارند و ما از طریق پارلمان‌ها می‌توانیم به روابط خوبی دست پیدا کنیم و با تصویب قوانین سرمایه‌گذاری این امر را تسهیل کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: تلاش‌های زیادی توسط هردو طرف ایران و اتحادیه اروپا درجهت رسیدن به توافق هسته‌ای صورت گرفت و ما امیدواریم با توجه به اینکه ایران به تعهدات خود در این توافق عمل کرده است؛ شاهد به انجام رسیدن تعهدات طرف مقابل هم باشیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: سرمایه سیاسی زیادی برای به نتیجه رسیدن توافق هزینه شده است و البته نتیجه آن سود برای هر دو طرف خواهد بود و باید طرفین به‌شدت برای حفظ برجام تلاش کنند.

موگرینی اظهار داشت: نباید به لفاظی‌های سیاسی برخی از کشورها اعتنا کرد و اجازه داد به اصل برجام لطمه بزند، ما می‌خواهیم که به یک توافق پایدار برسیم که نتایج ملموس اقتصادی ــ سیاسی را در بر داشته باشد.

وی با اشاره به سفر هیئت‌های مختلف اروپایی به ایران، اعلام کرد: اروپا تلاش می‌کند تا مشکلات بانکی را برطرف کند و دغدغه تجار و کمپانی‌های ایرانی و اروپایی را در این زمینه از بین ببرد.

وی همچنین تصریح کرد: اگر بخواهیم اروپا شریک اقتصادی اول ایران باشد باید زیرساخت‌های بانکی را فراهم کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: با شرکای آمریکایی هم در زمینه رفع موانع بانکی مذاکره داشته‌ایم و فکر می‌کنم اراده سیاسی برای حل این مشکل در واشنگتن وجود دارد.

وی در خصوص مسائل منطقه‌ای هشدار داد و افزود: نگرش اتحادیه اروپا روی این مسئله است که باید اتحاد و آشتی ملی در کشورهای درگیر جنگ به وجود آید و مخالف هرگونه ایده تجزیه‌طلبی در این کشورها هستیم و معتقدیم باید این کشورها به یک همزیستی مسالمت آمیز دست پیدا کنند.

موگرینی با تشکر از ایران به‌دلیل نقش مثبتی که در عراق داشت، خاطرنشان کرد: ما به‌دنبال سیستم‌های فراگیری هستیم که منافع همه در آن مدنظر قرار گیرد و این می‌تواند پایه‌ای قوی برای رسیدن به امنیت پایدار باشد و امیدوارم ایران بتواند همین نقش مثبت را در سوریه و یمن ایفا کند.

وی تأکید کرد: ما به‌دنبال پیشگیری از وقوع حوادث جدید در لبنان هستیم و درحوزه افغانستان هم آماده همکاری با ایران برای ایجاد ثبات و امنیت در این کشور می‌باشیم، زیرا ناامنی در افغانستان به‌نفع هیچ‌یک از طرفین نیست.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان بر ضرورت نابودی تروریست تأکید کرده خواستار همکاری کشورها برای دستیابی به این هدف مهم شد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.