فرمانده سپاه امام رضا(ع) خراسان‌رضوی با بیان اینکه فضای جبهه و جنگ، یک محیط تربیتی قوی و اثرگذار بوده است، گفت: روحیه استکبارستیزی ملت ما همچنان زنده است.

روحیه استکبارستیزی ملت ما همچنان زنده است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از فارس، سردار سرتیپ‌دوم پاسدار یعقوبعلی نظری، با حضور در منزل شهید محمدرضا قدیمی افزود: شهدای ما ره صدساله را یک شبه پیمودند. به معنای واقعی کلمه هم همین‌طور بود. ما افرادی را شاهد بودیم که در پشت‌صحنه، در محله خودشان، آدم‌های عادی بودند، ولی فضای جبهه آنان را تغییر داد.
وی ادامه داد: فضای جبهه و جنگ، یک محیط تربیتی قوی و اثرگذار بود. این واقعیت در جبهه‌های ما کاملاً ملموس بود. ما باید فرهنگ شهدا را به سطح جامعه ببریم و عملیاتی کنیم. خدا را شاکریم که روحیه شهادت‌طلبی و پیروی راه شهیدان، همچنان در ملت ما زنده است.
فرمانده سپاه امام رضا(ع) سپس به ذکر خاطرات خود از شهید قدیمی پرداخت و اظهار داشت: من اولین بار با شهید قدیمی در قبل از عملیات والفجر مقدماتی و در سال 1361 آشنا شدم. نجابت، سنگینی و ادب خاصی ایشان داشت. آن زمان من بسیجی بودم و در اطلاعات عملیات لشگر 21 امام رضا (ع) خدمت می‌کردم.
وی ادامه داد: در چادری که بودیم، یادم هست، ایشان با لباس فرم سپاه نشسته بود. خدمت ایشان رفتم و کارهایم را با او هماهنگ کردم. البته مدت‌زمان زیادی در خدمتشان نبودم. این شهید بزرگوار علیرغم داشتن زندگی، خانه، شغل و امکانات خوب اما بازهم سپاه را انتخاب کرده بود و عازم جبهه‌ها شده بود.
نظری همچنین گفت: در آن مقطع اکثر بچه‌های اطلاعات عملیات مجرد بودند و گرفتاری کمتری داشتند. ایشان بااینکه متأهل بود و گرفتاری بیشتری هم داشت، بازهم واحد اطلاعات عملیات را انتخاب کرده بود.
فرمانده سپاه امام رضا(ع) سپس به نحوه شهادت شهید قدیمی پرداخت و افزود: در عملیات والفجر یک که در شمال فکه انجام شد، طراحی عملیات به این صورت بود که لشکر 21 امام رضا (ع) در شب دوم وارد عمل شود. ارتفاع 112 در قسمت شرق منطقه بود. علی‌رغم اینکه بچه‌ها تا آن ارتفاع رفته بودند، اما عملیات موفقیت‌آمیز نبود.
وی اضافه کرد: قرار شد صبح روز بعد، برادرانی که در گردان‌ها تقسیم‌شده بودند، گردان‌ها را هدایت کنند. چون بچه‌های اطلاعات نسبت به مناطق آشنایی بیشتری داشتند، معمولاً شب‌های عملیات در گردان‌ها تقسیم‌شده و نیروها را به خط مقدم می‌بردند.
فرمانده سپاه امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: شهید قدیمی به همراه چند نفر از نیروها که جمعاً پنج نفر می‌شدند، قرار شد، صبح زود به خط بروند و با توجه به عملیاتی که شب قبل انجام‌شده بود، مسیر را شناسایی و سپس نیروها را به منطقه ببرند.
وی تأکید کرد: نیروها در پیچ انگیزه که پیچی خطرناکی بود، مستقرشده بودند که در همین اثنا خمپاره‌ای در مرکزیت این پیچ منفجرشده و این پنج نفر، همان‌جا به شهادت رسیدند. در همین منطقه عملیات ادامه پیدا کرد و من خودم در همین موقعیت مجروح شدم.
فرمانده سپاه امام رضا (ع) در ادامه اظهار داشت: در آن زمان سردار مرتضی قربانی فرمانده لشکر، سردار اسماعیل قآنی فرمانده تیپ و سردار محمدباقر قالیباف جانشین تیپ بودند. عملیات به مشکل برخورد و عصر همان روز جلسه‌ای تشکیل شد که همه فرماندهان حضور داشتند. بنا شد طراحی عملیات عوض و هر فرمانده با یک گردان به خط بزند.
وی افزود: قرار شد من در گردان نازعات باشم که فرمانده آن سردار نجاتی بودند. بنا بود روی ارتفاعات 164 عمل کنیم. در این عملیات تراکم آتش بسیار زیاد بود. کانال پر از نیرو بود و به دلیل تراکم آتش دشمن، شرایطمان اصلاً خوب نبود.
وی خاطرنشان کرد: یک تصویری ذهنی، یک روش و منش خاصی از این شهید عزیز در ذهن دارم. گاهی که یادم می‌آید آن رفتار، متانت و زیبایی برخوردهایی که با من داشت، فوق‌العاده در زندگی‌ام تأثیرگذار بود و همیشه در ذهنم باقی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.