قدس آنلاین: هر رؤيایی يك تعبيری دارد كه معبّر مي‌تواند آن را بفهمد، بايد از ظاهر خواب عبور كرد و به باطن آن پي ببرد. هنر اگر توانست ما را به آن مقصد اصلي برساند و معبّر ما باشد و ما خوابيده‌ها را بيدار كند و هنر معقول باشد، خواهد توانست جامعه را احيا كند.

رسالت و کارکرد سینما از زبان آیت الله جوادی ‌آملی

به گزارش قدس آنلاین، حجت الله ایوبی، معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه جمعی از هنرمندان سینمایی کشور با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت الله جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.

آیت الله جوادی آملی در این دیدار با تاکید بر این نکته که هنر به ویژه سینما، باید محل تجلی حق و حقیقت باشد؛ اظهار داشت: باید توجه داشت که سینما، یک رسانه مجازی نیست؛ هرجا که فکر و اندیشه و هنر در جریان است، فضا فضای حقیقت است لذا همه ما در فضای حقیقت زندگی می کنیم، کسانی که از برخی هنرها و رسانه ها به «مجازی» یاد می کنند اگر راه انديشه را راه مستقيم مي‌دانستند هرگز از اين فضا به فضاي مجازي ياد نمي‌كردند.

وی خاطرنشان کرد: بسياري از جوامع بشري با حس و تجربه حسي زندگي مي‌كنند و نه تجريد، تجريد به حكماء تعلق دارد، بشر در يك قرن گذشته با از سر گذراندن جنگ جهاني اول و دوم و جنگ‌هاي نيابتي اخیر، تجربه کرده و فهميده است که با جنگ، كشتار و زور نمي‌شود جهان را اداره كرد منتهي راه بعدي و جایگزین آن را بلد نيست! كشتن نه! جنگ نه! اما چه؟

آیت الله جوادی آملی بشر امروز را موجودی در جستجوی گمشده حقیقی خود معرفی کرد و ابراز داشت: غربی ها خيال كردند كه سرگرمی های بشری مي‌تواند خلأ معنوی بشر امروز را پر كند در حالی که بشر يك گمشده‌اي دارد و آن گمشده مشتركات فطرت است؛ همهٴ انسان‌هاي جهان يك زبان مشترك دارند،

وی با اشاره به تاثیر گذاری بسیار رسانه سینما در نهادینه سازی فرهنگ وحیانی افزود: قرآن كريم زبان مشترك همهٴ انسان‌هاي جهان را كاملاً بيان مي‌كند و می فرماید من همهٴ جهان را با يك عنصر مشترک آفريده‌ام و آن «حق» است؛ يعني مصالح ساختماني همهٴ جهان حق و حقيقت است و هاضمهٴ جهان، باطل را قبول نمي‌كند. از طبيعت كه به مرحلهٴ بالاتر يعني مرحله فطرت برسيم ديگر دروغ، فريب، خيانت و ترك وفاي عهد را هيچ كس نمي‌پذيرد. اين حرف از سخنان بين المللي اسلام است كه انسان با انسان بي ايمان مي‌تواند زندگي كند اما با انسان بي اَيمان يعني كسي كه وفاي به عهد ندارد و به پيمان خود وفادار نيست نمي‌تواند زندگي كند. زبان مشترك بشر، زباني است كه اين پيمان را تحكيم مي‌كند و سينما اين قدرت را دارد كه ايمان و وفاي به عهد را در جامعه متعالي كند و اين را همه افراد جهان مي‌پذيرند. لذا زبان سينما بايد زبان مشترك همهٴ جهانيان یعنی زبان فطرت باشد.

آیت الله جوادی آملی در ادامه، فرهنگ اصیل و غنی کشور را یادآور شدند و بیان داشت: فرهنگ غنی کشور به وسیله زبان مشترک بین همه افراد جهان قابل انتقال به دیگر تمدن هاست؛ اکنون بسياري از سخنان اسلام را جهان به راحتي مي‌پذيرد؛ مانند وفاي به عهد و حفظ حريم شخصي افراد، اگر اين زبان مشترك به يك زبان معقول تبديل شود و ما بتوانيم اين معقول را هنرمندانه محسوس كنيم، جامعه استقبال مي‌كند و هنر اين قدرت را دارد تا در جامعه تأثير بگذارد و جامعه را به جامعه‌اي كه دروغ نمي‌گويد، خيانت و اختلاس نمي‌كند و فريب نمي‌دهد و حتي بالاتر از آن، تبديل كند.

وی در فراز دیگری از سخنان خود ضمن ابراز امیدواری جهت ساخت فصلهای بعدی فیلم سینمایی محمد رسول الله خاطرنشان کرد: آموزه‌هاي پيامبر مربوط به زبان مشترك همه افراد جهان است، فيلم محمد رسول الله(ص)، پاسخي محكم به شبهات و تحريفات مطرح شده توسط سلمان رشدي و امثال اوست چرا که تنها ابزاری كه مي‌تواند با زبان زنده، پاسخ سلمان رشدي‌ها را بدهد همين هنر است كه اميدواريم قسمت‌هاي مربوط به جواني و بعثت پيامبر نيز ساخته و اكران شود تا جهانیان بیش از پیش با ابعاد حقیقی وجود مبارک پیامبر اسلام آشنا شوند.

وی با بيان روايتي از رسول اكرم در خصوص اجازه ورود مسيحيان به مسجد جهت عبادت بیان داشت:برخي تنگ‌نظري‌ها در محدوده سينما كاري از پيش نمي‌برد، آن وسعت نظر پيامبر (ص) بود که باعث شد مسيحيانی که جهت عبادت با اجازه پیامبر وارد مسجد مدینه شدند پس از مدتي ناقوس خود را كنار گذاشته و به اسلام متمايل شوند.

آیت الله جوادی آملی در توصیه به عموم هنرمندان به ویژه سینما گران اظهار داشت: هنر بايد با فقه و اخلاق يك تعامل مشترك داشته باشد. هنرمندان بايد با كتب عميق علمي كه از بزرگان به ما رسيده است مانند كتب عقلي و آثار بزرگانی همچون عطار، مولوي و سنائي آشنا باشند و مایه هنری خود را از آنها دریافت کنند.

وی هنر را ابزار بیداری انسان از خواب غفلت دانستند و ابراز داشت: در مقام مثال سینمای غرب مانند برخي از آهنگ‌هاست که انسان را به خواب فرو مي‌برد اما برخي از آهنگ‌ها انسان را بيدار مي‌كند؛ ممكن است آهنگي كه جلوي خواب انسان را می گيرد در ابتدا براي او ناخوشايند باشد اما بعد از مدتي انسان از اين بيداري و هشياري خرسند خواهد شد، سينماي ما بايد همانند اينگونه آهنگها باشد كه خوابيده‌ها را بيدار می كند.

وی ادامه داد: ما در اين جهان مانند افراد خوابی هستیم که خواب می بینیم اما خواب ما تعبيری دارد كه پس از اين جهان چه خبر است!؟ از كجا آمده‌ايم و به كجا مي‌رويم!؟ هر رؤيایی يك تعبيری دارد كه معبّر مي‌تواند آن را بفهمد، بايد از ظاهر خواب عبور كرد و به باطن آن پي ببرد. هنر اگر توانست ما را به آن مقصد اصلي برساند و معبّر ما باشد و ما خوابيده‌ها را بيدار كند و هنر معقول باشد، خواهد توانست جامعه را احيا كند.

وی تناسب بین محتوا و فرم را از الزامات آثار هنری و بلکه همه آثار علمی دانست و بیان داشت: اگر محتوا غني باشد اما خط خوانا نباشد كسي رغبت نمي‌كند به محتوا توجه كند اما اگر خط زيبا بود انسان رغبت مي‌كند تا محتوا را نيز بررسي كند، لذا هنر حرف اول را مي‌زند چرا كه به همه حواس عنايت مي‌كند؛ سينما همه حواس را تأمين مي‌كند، اين رسانه حيف است كه مانند هنر غرب فقط خيال انسان را تأمين ‌كند، ما بايد مرز هنر حقیقی را از هنر سطحی كاملاً جدا كنيم، هنرمندان باید در پي هنر كوثري باشند و توجه داشته باشند که فرق جوهري هنر حقیقی و هنر کاذب اين است كه هنر کاذب انسان را مي‌خواباند اما هنر حقيقي انسان خوابيده را بيدار و هشيار مي‌كند و در جامعه تأثير مثبت مي‌گذارد.

قبل از این جلسه دکتر ایوبی و همراهان از قسمت های مختلف معاونت هنر و رسانه ای بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و فعالیت های آن بازدید کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.