محمدکاظم کاظمی معتقد است که بی‌رونقی و بازار سرد کتاب سبب شده تا برخی از نویسندگان انگیزه‌ای برای نگارش اثر جدید نداشته باشند.

 بازار سرد کتاب نویسندگان را بی‌انگیزه کرده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم،‌ محمدکاظم کاظمی، شاعر و از پژوهشگر با اشاره به آثار جدید خود برای بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران گفت: من امسال کتاب جدیدی برای نمایشگاه حاضر نکرده‌ام، چرا که مدتی است رغبت و انگیزه‌ای برای اتمام کار و رساندن آن به نمایشگاه کتاب ندارم.

وی ادامه داد: این تنها مختص به من نیست، در میان دیگر نویسندگان و مؤلفان نیز دیده می‌شود. بی‌رونقی و بازار سرد کتاب سبب شده است تا انگیزه‌ای برای اتمام کتاب و رساندن آن به نمایشگاه کتاب باقی نماند. از سوی دیگر، امسال نمایشگاه کتاب به جای دیگری منتقل شده و من فکر می‌کنم که این جابجایی در میزان خرید مردم از نمایشگاه نیز تأثیرگذار باشد. ضمن اینکه برخی از ناشران نیز در چنین وضعیتی معتقدند که رفتن به نمایشگاه برای آنها توجیح اقتصادی ندارد.

این شاعر افغانستانی با بیان اینکه وضعیت کتابخوانی در کشور وضعیت مطلوبی نیست، یادآور شد: وضعیت حاضر سبب شده تا کارهای نیمه‌تمام را بدون سرعت انجام دهیم و ترجیح بدهیم که با صرف حوصله بیشتر این کار را انجام دهیم.

کاظمی بی‌رغبتی در میان مردم برای مطالعه را مولود عوامل مختلف دانست و افزود: بی‌رغبتی به کتاب تنها در میان مردم عادی دیده نمی‌شود، بلکه در میان شاعران و نویسندگان نیز دیده می‌شود؛ اگر میزان مطالعه امروز را با گذشته مقایسه کنیم به این نتیجه خواهیم رسید.

وی افزود: برخی معتقدند که این مسئله نشأت گرفته از وضعیت بد اقتصادی مردم است، اما به نظر من این یک وجه است. مثلاً تا چه اندازه به کتاب‌هایی که در قفسه‌های کتابخانه‌های خود داریم، مراجعه می‌کنیم و از همان کتاب‌های گذشته بهره می‌بریم؟ به نظر می‌رسد در کنار مسائل اقتصادی، عوامل مهم دیگری همچون فرهنگ عمومی، ارتباطات در دنیای مجازی، مشغله‌های زندگی امروز و ... نیز در این موضوع تأثیرگذار است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.