قدس آنلاین: در احادیث امام جواد علیه السلام در رابطه با تولد و غیبت امام مهدی علیه السلام و وظایف منتظران و مطالب کلیدی مهدویت، موضوعاتی بیان شده است.

ماجرای حمایت های جوادالائمه(ع) از امام مهدی(عج)

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام محمد رضا فوادیان، کارشناس مباحث مهدوی در رابطه با روشنگری ها و محافظت های حضرت جوادالائمه علیه السلام از باورداشت مهدویت تصریح کرد: نفس ولادت حضرت جواد علیه السلام زمینه سازی برای دفاع از باور مهدویت است. چرا که اولین امام خردسال در تاریخ اسلام حضرت جواد علیه السلام بودند که در حقیقت زمینه را برای پذیرش مسئله امامت در سن خرسالی و امامت حضرت ولیعصر (عج)‌ در سن پنج سالگی فراهم کردند. 

 

وی افزود: امام مهدی علیه السلام در پنج سالگی به امامت رسیدند، اما پذیرش این موضوع برای شیعیان آن زمان چندان سخت نبود چرا؟ چون پیش از ایشان نیز امام هادی و امام جواد علیهما السلام در خردسالی و طفولیت به امامت رسیده بودند. از زمان امام جواد علیه السلام تا زمان امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز فاصله زمانی ای قریب به 70 یا 60 و اندی سال است که هر چه بیشتر به زمان امامت حضرت مهدی علیه السلام نزدیک می شویم، روش اهل بیت علیهم السلام برای معرفی امام غایب (عج)‌ کمی متغییر و متفاوت می شود. به عنوان مثال احادیثی که از حضرت جوادالائمه علیه السلام به ما رسیده اگر چه به لحاظ تعداد بسیار کم است و شاید تعداد آنها در منابع مکتوب و معتبر ما به تعداد انگشتان دست هم نرسد اما مطالب بسیار ارزشمند و مبنایی را طرح کرده اند.

 

این کارشناس مباحث مهدوی با اشاره به احادیث خاص حضرت امام جواد علیه السلام در رابطه با مهدویت گفت: در احادیث امام جواد علیه السلام در رابطه با تولد و غیبت امام مهدی علیه السلام و وظایف منتظران و مطالب کلیدی مهدویت، موضوعاتی بیان شده است. امام جواد(ع) در سال 195 در مدینه به دنیا آمدند و در سال 203 در سن خردسالی به امامت رسیدند و همین مسئله اولین تجربه ی امامت امامی خردسال برای شیعه است و وقتی 60 سال بعد امام مهدی علیه السلام در سن پنج سالگی به امامت می رسند زمینه ها و بسترهای این امامت در خردسالی در گذشته و در زمان امام جواد (ع) شکل گرفته است.

 

 بنابر گفته این استاد حوزوی تولد امام جواد(ع) از این جهت برای ما مهم است که امام (ع) در اواخر عمر بابرکت امام رضا علیه السلام به دنیا آمدند. یعنی بیش از 40 سال از عمر حضرت ثامن الائمه (ع) می گذشت که حضرت جواد (ع) متولد شدند و اصولا مولودی مانند امام جواد(ع) پرخیر و برکت برای شیعه نبود چون چشم شیعه به یادگار امام هشتم (ع) که ادامه امامت است روشن شد.

 

حجت الاسلام فوادیان ابراز کرد: 17 سال از عمر گرانمایه حضرت جواد (ع) به امامت سپری شد و در سال 220 هجری به شهادت رسیدند. اما روایات امام جواد (ع) در عرصه مهدویت بسیار کم است و دلیل این مسئله قابل تامل است. چون خفقان در این دوران بسیار شدید است و شیعیان نمی توانند به راحتی در این جامعه ی ملتهب زمان امام جواد (ع) زندگی کنند. حتی کار به جایی می رسد که جناب عبدالعظیم الحسنی که چشم و چراغ مردم ایران زمین است و خدمت امام جواد (ع) رسیده است اما زیاد از مسئله ی مهدویت مطلع نیست.

 

وی تاکید کرد: حضرت جواد (ع) با این وجود برخی مسایل را مطرح می کنند که محورهای سخنان امام (ع) در عرصه ی مهدویت در چند نکته خلاصه می شود نخست؛ تولد امام مهدی (ع) که حضرت (ع)‌ در این رابطه فرموده اند: «ولادت امام مهدی (ع) برمردم مخفی است.» شاید در ابتدا بیان این مسئله چندان مهم به نظر نرسد. اما بیان این موضوع مهم است چرا؟ چون اگر در طول تاریخ عده ای ادعا کنند که مهدی هستند، اما ولادت آنها برای مردم آشکار باشد پس نمی توانند مهدی موعود (وعده داده شده) باشند و امام جواد (ع) از این طریق راه را بر مدعیان بسته است.

 

حجت الاسلام فوادیان گفت: اهمیت دوم بیان این ماجرا آنجا است که مردم عصر غیبت صغری، مطلع باشند که ولادت امام غایب (عج) مخفی است و این سبب حیرت برای آنها می شود. یعنی امام جواد (ع) آفات و آسیب هایی را که در دوران آغاز امامت حضرت مهدی (عج) مطرح است از قبل گوشزد می کنند که مواظب باشید و وقتی گفتند او امام است نگویید که او چه زمان متولد شد؟

 

 وی یا اشاره به ویژگی های خاص حضرت حجت (عج) در میان ائمه (ع) تاکید کرد: یکی از ویژگی های منحصربفرد ایشان در میان ائمه (ع) ولادت مخفیانه ی امام مهدی علیه السلام است چون ولادت سایر ائمه (ع) ظاهر و آشکاربوده است. در رابطه با نام و نسب حضرت نیز از جواد الائمه علیه السلام روایاتی داریم. البته از همه معصومین در این رابطه روایت نقل شده اما امام جواد در رابطه با نسب ایشان فرموده اند: «او فرزند سوم من است.» یعنی اشاره مستقیم دارند و فرمودند:«امام مهدی (ع) منتظر و قائم است. نامش را به صورت آشکارا نبرید چرا که همنام پیامبر (ص)‌ است.»

 

 فوادیان یادآور شد: ما در رابطه با نهی از تسمیه (نام خاص ایشان را بردن) در روایات داریم که نباید نام خاص حضرت حجت (عج) را بیان کرد و حضرت جواد علیه السلام در این باره از ما خواسته اند که مستقیما نام حضرت بقیه الله الاعظم (عج) را نبریم. هر چند این مسئله امروز یک مسئله فقهی است و منتظران می توانند از مراجع خود استفتاء کنند و نظر مراجع نیز مختلف است.

 

 وی در ادامه بیان کرد: حضرت جوادالائمه (ع) درباره دو لقب از القاب امام مهدی (عج) نیز نظر دارند. یعنی «قائم» و «منتظر»؛ از ایشان سوال کردند که چرا فرزند شما را «قائم» می نامند؟ فرمودند: «چون قیام می کند بعد از آن که مردم یادش را فراموش کرده اند.» و سوال کردند که چرا«منتظر» خوانده می شود؟ امام جواد (ع)‌ فرمودند: «چون در زمان غیبت او عده ای مسلمان خالص انتظار فرجش را می کشند.»

 

این کارشناس دینی در پایان بخش نخست سخنان خود خاطرنشان کرد: محور دیگر احادیث امام جواد (ع) درباره مهدویت، مسئله غیبت است. این موضوع بسیار شایع بوده و برخی از فرقه ها نیز ادعای غیبت پیشوایان خود را داشته اند. «اسماعیل بن مهران» در همین رابطه ماجرایی از امام جواد علیه السلام نقل می کند که: نخستین بار که حضرت (ع) از مدینه بیرون می رفتند، خدمتش عرض کردم: یابن رسول الله (ص)! من برای شما نگران هستم برای امر امامت شما نگران هستم. آن حضرت (ع) لبخند ملیحی زدند و فرمودند: «آن غیبتی که تو از آن بیم داری برای ما نیست.» یعنی امام (ع)‌ هم به پیروان خود گوشزد می کنند که به هرحال امر غیبت برای شیعه رخ می دهد و هم یادآور می شوند که این موضوع نه درباره ایشان بلکه درباره فرزندشان رخ خواهد داد.         

شبستان

ادامه دارد...

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.