وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان کارشکنی عربستانی‌ها برای حج ۹۵ ایرانی‌ها، گفت: می‌خواهند روادید حج ایرانی‌ها را در کشور ثالث صادر کنند.

کارشکنی سعودی برای حج امسال ایرانی ها / می‌خواهند روادید را در کشور ثالث صادر کنند/ پرونده انحلال شورای عالی سینما مسکوت است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس،علی جنتی صبح امروز در حاشیه نشست صبحانه کاری با اعضای اتاق بازرگانی ایران در جمع خبرنگاران به آخرین وضعیت حج سال 95 با توجه به اتفاقات سال گذشته برای حجاج ایرانی هیأتی را برای مذاکره به عربستان فرستادیم و دنبال آن هستیم، تا حجاج امسال به حج تمتع اعزام شوند.

وی از کارشکنی عربستان برای پیگیری مسائل مربوط با حج از جمله در زمینه حمل و نقل هوایی و صدور ویزا برای ایرانی‌ها خبر داد و تصریح کرد: در چند ماه گذشته حتی به مسئولان سازمان حج و زیارت برای حضور و مذاکره ویزا ندادند و برای اولین بار در یک کشور ثالث ویزا صادر شد.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طرف عربستانی برخوردهای منفی با مسئولان سازمان حج و زیارت داشته است و با اینکه اعلام کردیم کشور سوئیس حافظ منافع عربستان در ایران است و می‌تواند برای حجاج ایرانی ویزا صادر کند، اما آنها می‌گویند ویزا باید در کشور ثالث صادر شود که به هیچ وجه برای ما امکان‌پذیر نیست و علیرغم اینکه 4 ماه زمان را برای هماهنگی و انعقاد برخی قراردادها در عربستان از دست داده‌ایم، اما تمام تلاش خود را برای برقراری حج در سال 95 انجام می‌دهیم.

جنتی همچنین در پاسخ به اینکه وضعیت انحلال شورای سینما بالاخره به کجا رسید، نیز گفت: در دولت گذشته شورای عالی سینما زیر نظر رئیس جمهور تشکیل شد و 2-3 جلسه هم تشکیل جلسه داد، اما از آنجایی که تمام مصوبات دولت باید به مجلس برود و با قوانین تطبیق یابد، در مجلس این مصوبه رد شد که گفته شد خلاف قانون است و به دولت برگردانده شد که دولت دهم آن را اصلاح نکرده و همین طور آن را کنار گذاشت.

وی اضافه کرد: دولت یازدهم هم با توجه به اینکه رئیس جمهور بیشتر هم و غم خود را برای به نتیجه رسیدن برجام گذاشته فرصتی برای رسیدن به این کار نشد و ما معتقدیم این چنین کارها باید زیر نظر وزارت ارشاد و در شورای عالی اداری اصلاح شود.

وزیر ارشاد همچنین به اهمیت اقتصاد فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: منشوری با اتاق بازرگانی ایران برای همکاری در این زمینه امضاء شده که تا حدی سعی در بازنگری آن داریم و از طرفی اعتقاد داریم که تصدی‌گری فرهنگی باید به بخش خصوصی واگذار شود و در همین راستا به اتاق بازرگانی آمدیم، تا مشکلات بخش خصوصی را بشنویم.

ایجاد کمیسیون‌های مشترک با اتاق بازرگانی یکی از خبرهایی بود که وزیر ارشاد به آن اشاره کرد و گفت: همچنین سعی می‌کنیم از فضای مجازی برای اقتصاد خلاق بهره‌گیریم، اما نباید فراموش کرد که کسب و کار اینترنتی و پخش زنده در اختیار صدا و سیماست و ما بیشتر در حوزه فیلم‌های سینمایی و قطعات موسیقی به دنبال رونمایی از سامانه نمایش درخواستی هستیم که هم آرشیو فیلمهای ما را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و هم محلی برای درآمدزایی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.