۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۰
کد خبر: 370688

همواره از توانمندی سرزمین ایران نوشته می شود، اما باید دید چه میزان از این توانمندی برای توسعه اشتغال استفاده شده است؛ سرزمینی با داشته های فراوان از منابع همچون منابع طبیعی و نیروی انسانی جوان و دانش آموخته که می تواند مسیر توسعه کشور را هموار کند.

اشتغالزایی بدون اتکا به درآمدهای نفتی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، اهمیت توجه به کارآفرینی و خلاقیت و اتکا نداشتن به داشته های منابع طبیعی برای درآمدزایی، موضوعی است که برخی کشورها آن را در فرهنگ آموزشی خود با جدیت دنبال می کنند به طور نمونه در ژاپن به کودکان آموزش داده می شود «ما سرزمینی داریم فاقد منابع طبیعی ارزشمند، بنابراین باید تا جایی که می توانیم تلاش کنیم خدمات ارزنده ای به سرزمین خود ارائه دهیم و ثروت تولید کنیم.»
اما نگاهی به آموزش ها در این زمینه در کشور، از بی توجهی به این موضوع نشان می دهد؛ در ایران از کودکی گفته می شود سرزمینی داریم با موقعیت های برتر آب و هوایی، معادن بی شمار، نفت و گاز، محصولات متنوع گیاهی و بسیاری از موارد دیگر که همه این داشته ها در نهایت سبب می شود روحیه تولید ثروت و کارآفرینی را از کودکانمان دریغ کنیم و همواره جوانان نگاه به دست دولت داشته باشند؛ آن هم به دلیل مالکیت منابع ثروتمند.
کشور چین با جمعیتی بیش از 1.2میلیارد نفر سالانه یک هزار میلیارد دلار کالا تولید و صادر می کند تا بتواند به درآمد سالانه 100 میلیارد دلاری(10درصد کل تولید) دست یابد و این در حالی است که ایران در سال های گذشته متکی به درآمدهای نفتی بوده و همچنان در این بخش وامدار فروش منابع طبیعی است. فعالیت بیش از 42 میلیون بنگاه کوچک در کشور چین سهم این نوع بنگاه ها در تولید ثروت این کشور را نشان می دهد.
با توجه به اینکه درآمدهای نفتی رو به کاهش گذشته است، دولتمردان تلاش دارند برنامه های جدیدی برای ایجاد ثروت اجرا کنند و این به داشتن ابزارها و استفاده درست از آنها ارتباط دارد. نیروی انسانی جوان و متخصص، از نیازهای اساسی هر کشوری برای رسیدن به رونق و تولید است و این شرایط به خوبی در کشورمان فراهم است. نیروی انسانی در ایران دو ویژگی «جمعیت جوان و تحصیل کرده» دارد که پاسخگوی نیاز هر دو مشخصه رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال است.
کاهش قیمت جهانی نفت، دولتمردان را وادار کرده که راهکاری دیگر برای کسب درآمد و ثروت بیابند. رونق صنعت گردشگری، صنایع غذایی، داروسازی، تولید محصولات پتروشیمی، توسعه صنایع تبدیلی، تولید کالاهای مصرفی و حتی استفاده از مسیرهای ترانزیت برای حمل کالا برای دیگر کشورها از جمله توانمندی هایی است که می تواند فرصت اشتغال در کشور ایجاد کند.
صنعت گردشگری و به تبع آن اشتغال در بخش ساخت هتل و اماکن پذیرایی، صنایع دستی، فناوری اطلاعات، حمل و نقل گردشگران و دیگر بخش های خدماتی نیز می تواند زمینه حضور نیروی کار را در بخش اقتصادی فراهم کند.
علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این رابطه موضوع «توریسم پست مدرن» را مطرح کرده است.این دیدگاه بر مبنای توسعه خانه های روستایی به عنوان اقامتگاه های گردشگران تاکید دارد.
وی معتقد است: توسعه خانه های روستایی با توجه به اینکه هزینه های بالایی را نمی طلبد، می تواند جاذبه های گردشگری را در کشور افزایش دهد و اشتغال و درآمد قابل توجهی را در میان اقشار با درآمد پایین ایجاد کند.
جذب سرمایه گذاری خارجی در رشته هایی که توان تولید از سوی ایران وجود دارد،همچنین رشد و توسعه صنایع غذایی و تبدیلی، توسعه صنایعی که ایران در آنها مزیت اقتصادی دارد، تاسیس صنایعی که بتواند ارزش افزوده در تولیدات معدنی ایجاد کند، توسعه صنایع کالاهای مصرفی با توجه به نیازهای صادراتی و همچنین نیاز داخلی، از جمله راهکارهای توسعه اشتغال در کشور است.
آموزهای جغرافیایی از کودکی به ما آموخته است ایران به لحاظ ویژگی های طبیعی کشوری فوق العاده در زمینه استفاده از محیط طبیعی است. کافی است اراده ای در استفاده از این مزایای طبیعی در کشور شکل بگیرد تا سهم بالای اشتغال خود را نشان دهد. به طور نمونه استفاده از انرژی خورشیدی در ایجاد گرمایش خانگی، به تنهایی می تواند نه تنها از آلودگی هوا جلوگیری کند بلکه نیروی انسانی زیادی را در ساخت پانل های خورشیدی به کار می گمارد.
بخش کشاورزی باوجود کمبود آب، از جمله بخش های دیگری است که می تواند اشتغال بالایی را رقم بزند. توسعه صنایع تبدیلی نه تنها اشتغالزاست بلکه می تواند ارزش افزوده بالایی را در بخش کشاورزی رقم بزند.
تولید کالاهای مصرفی از پوشاک گرفته تا کالاهای خانگی از دیگر زمینه های ایجاد اشتغال است. هم اکنون کشور چین با تولید پوشاک تحت لیسانس کشورهای توسعه یافته، بزرگترین صادرکننده پوشاک در جهان است.
به گفته فعالان بخش صنعت، ایجاد کارخانه هایی که بتوانند مواد اولیه معادن ایران را تبدیل به کالا کند و اینکه مواد معدنی به شکل خام از ایران صادر نشود و بر آنها ارزش افزوده ایجاد شود، از دیگر راهبردهای توسعه اشتغال در کشور است.

** اشتغالزایی با وجود رشد اندک اقتصادی
دولت یازدهم که در بدترین شرایط اقتصادی مسئولیت اداره امور کشور را در مرداد ماه سال 92 برعهده گرفت توانسته با وجود همه تنگناها به واسطه انضباط مالی، از پاییز 93 تا پاییز 94 برابر با 630 هزار و 354 نفر به تعداد شاغلان کشور اضافه کند. از این تعداد اشتغال،280هزار و 969 نفر در بخش کشاورزی و 531 هزار و 784 نفر در بخش خدمات بوده است.
تعداد شاغلان در پاییز 1393 در بخش های مختلف اقتصادی برابر با 21 میلیون و 407 هزار و 997 نفر بوده که در پاییز پارسال به 22 میلیون و 38 هزار و 351 نفر رسید.
به گفته وزیر تعاون، در سال 93 و هشت ماهه نخست سال 94، با اقدامات انجام شده از ریزش 230 هزار نیروی کار در بنگاه های اقتصادی جلوگیری شده است.
براساس گزارش منتشر شده مرکز آمار ایران، بخش صنعت با ریزش نیرو مواجه بوده است. شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در فصل پاییز 94 به عدد 189.1 رسید که نسبت به تابستان همان سال، 1.8 درصد و نسبت به فصل مشابه سال 93 کاهش 2.8 درصدی داشت.

** دلسوزانه بیندیشیم و از کودکی فرهنگ سازی کنیم
همه اتفاقات خوب تا زمانی که ارزیابی درستی از شرایط موجود نداشته باشیم و توانمندی های منطقه ای خود را نشناسیم نمی تواند منجر به برنامه ریزی شود. تردیدی نیست تا زمانی که نقشه راه ترسیم نشود، نمی توان گامی به جلو برداشت.
یکی از ارکان مهم در این زمینه، آموزش ها از سنین ابتدایی است تا تلاش های فردی و جمعی به خوبی فرهنگ سازی شود؛ زیرا در دوران کودکی، خودباوری، دگر خواهی و خلاقیت و آفرینش نهادینه و پایدار می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی اصغر سهرابفر IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    بنام خداوند یکتا با احترام ، این مقاله بهترین و زیبا ترین نوع بینش یک کارشناس اقتصادی ایرانی است و تنها مسیر ارتقا و پیشرفت ایران و ایرانی اما در حا حاضر فقط حکم شعار را دارد و از مهم ترین دلایل دل نکندن دولتمردان از درآمد بی زحمت نفتی می باشدچرا که نان بی زحمت انسان را تنبل میکند