قدس آنلاین: این عهدنامه کاملا نو و پربار و مشکل برطرف کن است آن هم در دنیای امروز که سیاست به معنای خیانت و جنایت و پیمان‌شکنی تعبیر می‌شود ولی این عهدنامه الگوی کشورداری و سیاست را مطرح فرموده است.

توصیه آیت الله مکارم شیرازی برای بهبود قانون رسمی کشور

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم شیرازی امروز اول اردیبهشت ماه در پیش نشست کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه گفت: نهج‌البلاغه آفتابی نورافشان و گنجی پایان‌ناپذیر و اقیانوسی بی‌پایان است.
وی افزود: اگر مطلبی غیر از برخی تعابیر و کلمات نهج‌البلاغه از امام علی(ع) نبود همین برای بیان عظمت امام کافی بود.
 

فصحا جیره‌خوار امام علی(ع) هستند
وی با اشاره به تمجید برخی بزرگان فصاحت و بلاغت شیعه و سنی از نهج‌البلاغه اظهار کرد: سیدرضی در مقدمه نهج‌البلاغه آورده است که بلاغت، فرزند امام علی(ع) است و همه بلغا و فصحا جیره‌خوار او هستند همچنین ابن ابی الحدید گفته است اگر فصحای عرب جمع شوند و نهج‌البلاغه را بخوانند با تلاوت آن در برابر خدا سجده خواهند کرد.

این مفسر قرآن ادامه داد: همچنین جاحظ از دیگر علمای سنی نقل کرده است که در شگفتی عظمت نهج‌البلاغه همین بس که علی دنیایی از معارف در یک عبارت کوتاهی مانند «قیمة کل امری مما یحسنه» جمع کرده و بیان کرده که عظمت انسان به شعار دادن و نسب و حسب نیست بلکه حسنات او میزانی برای ارزش او محسوب می‌شوند و حتی برخی دیگر نیز برای نهج‌البلاغه تعبیر اعجاز را به کار برده‌اند.
این مرجع تقلید و نویسنده پیام امام(ع) تصریح کرد: یکی از امتیازات نهج‌البلاغه، وجه فصاحت و بلاغت است وگرنه مطالب توحیدی که در خطبه اشباح، مسایل اخلاقی که در خطبه همام و ۱۱۰ صفت متقین آمده است بی نظیر است و بالاتر از آن را نداریم.
 

نهج‌البلاغه هرگز کهنه نخواهد شد
وی گفت: در خطبه جهاد چنانن سخن گفته که هیچ فرمانده‌ای به پای او نمی رسد و عهدنامه مالک اشتر نیز که ۱۴۰۰ سال از آن می‌گذرد و باید رنگ و بوی کهنگی به خود بگیرد گویی دیروز برای رفع نیازهای امروز نوشته شده است.

وی بیان کرد: این عهدنامه کاملا نو و پربار و مشکل برطرف کن است آن هم در دنیای امروز که سیاست به معنای خیانت و جنایت و پیمان‌شکنی تعبیر می‌شود ولی این عهدنامه الگوی کشورداری و سیاست را مطرح فرموده است.
این مفسر قرآن عنوان کرد: این عهدنامه باید به قانون تبدیل شده و در دستگاه‌های اجرایی کشور به اجرا در آید و در این صورت دو فایده خواهد داشت اول اینکه الگوی سیاست انسانی و اسلامی را در دنیایی که سیاست غربی، بلای خانمان‌سوز برای بشر است معرفی می‌کند و دیگر اینکه تبلیغ برای اسلام و مکتب اهل بیت(ع) خواهد بود.

وی با بیان اینکه هرکسی اهل نهج‌البلاغه باشد اهل نجات است به بیان خاطره‌ای از دعوت آیت‌الله فاضل از ایشان برای تفسیر نهج‌البلاغه اشاره کرد و گفت: ایشان از من خواستند که این کار را انجام دهم اما به دلیل مشغله زیاد درخواستشان را رد کردم ولی در خواب دیدم در عراق هستم و گرفتار شرطه‌ها ولی همین دعوت آیت‌الله فاضل به درد من خورد و از دست آنان رها شدم.

ایکنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.