معاون وزیر صنعت با اشاره به ابلاغ آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو، گفت: پیش‌فروش خودرو باید تنها با مجوز وزارت صنعت باشد.

پیش‌فروش خودرو فقط با مجوز رسمی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، محمود نوابی با اشاره به ابلاغ آئین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو، گفت: در آئین نامه جدید به  چگونگی پیش فروش، خدمات پس از فروش، ارتقای رتبه نمایندگی‌ها، نحوه رسیدگی به شکایات، خواب و توقف خودرو در تعمیرگاه‌ها و نمایندگی‌های مجاز شرکت‌های خودروساز توجه شده در حالی که در آئین نامه قدیمی فقط به موضوع خدمات پس از فروش توجه شده بود .

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: شمول این آئین نامه را که از ۲۸ فروردین ۹۵ برای اجرا به دستگاه‌ها ابلاغ شد، همه خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت است و نقطه قوت آن، توجه به حقوق مصرف‌کننده خودرو است. پیش از این خودروسازان، عرضه‌کنندگان و واسطه‌های مجاز اقدام به پیش‌فروش می‌کردند اما در این آئین‌نامه جدید شرایط تحویل فوری، تحویل قطعی، پیش فروش قطعی و عادی، مشارکت در تولید همچنین خودروهای سفارشی مشخص شده است.

وی تصریح کرد: برخلاف آئین‌نامه قبلی که در روش پیش‌فروش ارقام متفاوتی از مشتریان دریافت می‌شد، در آئین‌نامه جدید عرضه‌کنندگان خودرو اجازه ندارند ارقامی بیش از ۵۰ درصد قیمت خودرو دریافت کنند، ضمن اینکه حداکثر مدت زمان انتظار برای تحویل فوری خودرو را ۳۰ روز است و در صورت تاخیر در تحویل خودرو، خودروساز به ازای هر روز تاخیر باید مطابق انچه در آئین نامه قید شده جریمه پرداخت کند. براساس آئین‌نامه جدید، حداقل سود پیش فروش خودرو برای تحویل در ۹ ماه آینده سودی است که نظام بانکی می پردازد .

نوابی با بیان اینکه مشتری حق دارد در هر مرحله ای از تحویل خودرو شکایت کند، افزود: اگر خودروساز رضایت مشتری را جلب نکرد، شاکی می‌تواند به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت در استان‌ها شکایت کند و مراجع ذیصلاح حداکثر ۲۰ روز فرصت دارند به شکایت رسیدگی و رضایت شاکی را جلب کنند، اگر رضایت شاکی جلب نشد می تواند به هیات حل اختلاف مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و در مرحله آخر به دادگاه شکایت کند.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اطهارداشت: اگر مشتری هنگام تحویل خودرو متوجه نقص و ایرادی (فنی، رنگ و سایر موارد) در خودرو شد می تواند به خودروساز اعلام و خودروساز نقص را بنحوی که به قیمت خودرو لطمه ای وارد نشود برطرف کند، اگر رفع نقص باعث افت قیمت خودرو شد خودروساز باید خودرو را تعویض کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.