ژاله زکی‌زاده گفت: بیشتر بازیگرانی که نقش‌های اصلی را ایفا می‌کردند استایل بسیار خوبی داشتند و این یک ویژگی بسیار مثبت برای بازیگران است زیرا دستم برای زدن طرح‌های مختلف باز بود.

استایل بازیگران «شهرزاد» در دیده شدن کارم تأثیر داشت/ «ایول»‌های ترانه‌علیدوستی و شهاب‌حسینی برای دادن روحیه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس،

ژاله زکی‌زاده طراح لباس مجموعه «شهرزاد» که در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود و مخاطبین خود را پیدا کرده است،  درباره طراحی لباس‌های بازیگران، گفت: به نظرم بخش کلی آنچه که مخاطبین شاهدش بودند، سهم کلی است که به فیلمنامه مربوط می‌شود چرا که فیلمنامه به ما تاریخ می‌دهد و شخصیت را نیز به ما معرفی می‌کند. همچنین با توجه به اینکه این فیلمنامه با کیفیت بود شرایط را فراهم کرد که بتوانیم شخصیت‌ها را روانشناسی کنیم. این موارد باعث شده بود که کار ما در زمینه طراحی و لباس به درستی پیش برود.البته بخشی مربوط به سلیقه شخص خودم است که در بخش‌هایی از کار شاهد آن بوده‌ایم و این به دلیل اعتمادی است که کارگردان این پروژه به من کرده است.

وی در ادامه گفت: به هر حال در فیلمنامه بخشی از آنچه که مشاهده می‌کنیم مربوط به بخش‌هایی می‌شود که بسیار علنی به آن اشاره شده است مانند تاریخ اما در بحث شخصیت‌شناسی و روانشناسی باید به تحلیل لایه‌های زیرین متن و کاراکتر بپردازیم که یک طراح باید شناخت و سواد کافی را برای تحلیل داشته باشد.قطعاً در اینجا اثرگذاری یک طراحی لباس بیشتر می‌تواند حس شود به همین دلیل نمی‌توان همه چیز را به پای فیلمنامه گذاشت.

 

او در ارتباط با روند کارش اظهار کرد: ما ابتدا فیلمنامه را می‌خوانیم و سپس بر اساس کاراکترها و آنچه که برداشت کرده‌ایم در مورد آنها صحبت می‌کنیم شخصاً‌ نظرم را می‌دهم و سپس کارگردان نیز تصوری را که از فیلمنامه و شخصیت‌های آن دارد به من منتقل می‌کند طی بحث‌ها و جلساتی که گذاشتم تلاش کردیم به یک نقطه مشترک برسیم که برای هر دویمان قابل اعتماد باشد.

زکی زاده عنوان کرد: اصولاً من یک طرح کلی می‌زنم سپس با کارگردان «فتحی»، صحبت می‌کنیم سپس نتیجه‌ای که در صحبت‌هایمان حاصل می‌شود از جایی اهمیت پیدا می‌کند که بتواند عملی شود. البته بسیار مهم است که به نظرات خود بازیگران توجه کنیم و آنها هم آنچه که از نقششان را برداشت کرده‌اند در بخش‌های مختلف به ما منتقل کنند. به هر حال نتیجه تمام این مشورت‌ها تبدیل به چیزی شد که شما در پروژه «شهرزاد» شاهدش بودید.

این طراح لباس درباره منابع خود برای طراحی لباس بازیگران گفت: بر اساس تاریخی که در فیلمنامه به ما داده شده بود، شروع به تحقیق‌های گسترده کردیم که البته خوشبختانه در این سریال خیلی در مضیقه نبودیم و واقعاً‌ مجبور نبودم که روایت‌های طولانی را در تاریخ بخوانم بلکه عکس‌هایی موجود بود که با دیدن آنها می‌توانستیم به نتیجه مطلوبی برسیم. اما نکته اینجاست که این تصاویر به صورت سیاه و سفید بود اما ما می‌دانستیم که در این پروژه یکی از نکات اصلی که باید رعایت شود و دیده شود رنگ است. در نتیجه رنگ و لعاب لباس‌ها و میزان تیرگی و کمرنگی‌شان و همچنین اینکه کدام شخصیت از چه رنگی بیشتر استفاده می‌کند برایمان اهمیت پیدا کرد. خوشحالم که این دقت و ریزبینی‌ها و تلاش‌ها مورد توجه مخاطبین قرار گرفته است.

 

به طور مثال در مورد کاراکتر بزرگ‌آقا با بازی بازیگر پیشکسوت علی نصیریان باید بگویم که از ابتدا بنا داشتیم صلابت و قاطع بودن  و بزرگی این کاراکتر را به نمایش بگذاریم به همین دلیل کمی در طراحی رنگ لباس‌ها به سمت رنگ‌های تیره‌تر رفتیم.این رنگ‌ها به طور ضمنی در ابهت، قاطعیت و صلابت این کاراکتر تأثیر می‌گذاشت اما این نکته را هم مورد توجه قرار داده بودیم که بزرگ‌آقا در نهایت انسان لطیفی نیز است اگر به صحنه‌هایی که با دخترش مواجه می‌شود،‌دقت کنید به این نکته پی خواهید برد. حتی به نظرم بزرگ‌آقا آدم سیاهی نیست. رنگ تیره به بزرگ‌آقا اقتدار داد.

او با بیان این که به نظرم فضا بسیار آزاد بود و همراهی و مشورت در تمام بخش‌های این پروژه احساس می‌شد. عنوان کرد: باید دقت داشته باشیم که یک کار هنری،‌کار جمعی است و من به تنهایی نمی‌توانم یک کار را پیش ببرم اما واقعاً‌ خوشحالم که بازیگران این پروژه من را قبول داشتند و کمتر انتقاد می‌کردند. بدین معنی که سلیقه‌ام را دوست داشتند. به همین دلیل همیشه ترانه علیدوستی به من می‌گفت: «ای ول». شهاب حسینی هم از همین تیکه کلام استفاده می‌کرد و به من انرژی مثبت و روحیه می‌داد تا کار را بتوانم با نگاه بازتری پیش ببرم. این روحیه دوستان باعث شد که بتوانم کار را با انرژی پیش ببرم و انگیزه‌ام زیاد شده بود.حتی حسن فتحی هم به عنوان کارگردان کمتر از من ایرادی می‌گرفت و اگر هم این اتفاق رخ می‌داد متوجه می‌شدم که حق با او است. به نظرم تذکراتی که داده می‌شد به جا بود.

زکی زاد درباره طراحی لباس برخی از بازیگران گفت: در مورد طراحی لباس شهاب حسینی نیز باید بگویم به دلیل اینکه کاراکتر وی برگرفته از شخصیتی سر به هوا بود و از طرفی اهل خانه و زندگی نیز نبود به همین دلیل و دلایل دیگر تصمیم گرفتیم از رنگ‌های روشنی که مربوط به آن سال‌ها می‌شود استفاده کنیم.

 

نکته‌ای که باعث شده بسیار از آن لذت ببرم، این بود که قالب بازیگرانی که نقش‌های اصلی را ایفا می‌کردند استایل بسیار خوبی داشتند و این یک ویژگی بسیار مثبت برای بازیگران است چرا که دستم برای زدن طرح‌های مختلف باز بود و هر طرحی که می‌زدم به قول معروف به تن آنها می‌نشست. واقعاً‌ بدون اغراق می‌گویم که یکی از دلایلی که باعث شده است طراحی لباس‌ها به خوب دیده شود به اندام مناسب بازیگران مربوط می‌شود. واقعاً برخی از هنرپیشه‌ها هستند که شخصاً‌ در زمان طراحی برای آنها با مشکل مواجه می‌شوم و نمی‌دانم دقیقاً چه چیزی باید برایشان طراحی شود.

با توجه به اینکه نقش فرهاد که توسط مصطفی زمانی ایفا می‌شد، کاراکتری خاص بود و جزو قشر روشنفکر و دانشجوی آن زمان قرار می‌گرفت،‌ با توجه به خصوصیاتش به این نتیجه رسیدیم که نباید خیلی از مردم جدا باشد و این را در طراحی و رنگ لباس او نیز در نظر گرفتیم. به این ترتیب او را از جامعه جدا نکردیم.

نکته‌ای که برای من مهم است این است که واقعاً افرادی که در پشت صحنه زحمت می‌کشند کارشان دیده نمی‌شود و از این فرصت استفاده می‌کنم و از تک تک افرادی که در کنارم بودند تشکر می‌کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.