قدس آنلاین/ صبا کریمی: برپایی اولین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر به عنوان بزرگترین جشنواره فیلم ایران به سال۱۳۶۱ باز می‌گردد. این رویداد عرصه‌ای برای تبادلات فرهنگی، نمایش دستاوردهای خلاقانه سینماگران مطرح و تقدیر از سینمای ملی و بین‌المللی است. این جشنواره از زمان تأسیس تاکنون نقش مهمی در پیشرفت سینمای ایران داشته و هر ساله کارگردانان پیشکسوت و فیلمسازان جدید آثار خود را در آن به نمایش گذاشته‌اند.

جشنواره جهانی فجر؛ منظم و دقیق اما سرد و بی‏روح

در سال‌هایی که از طول عمر این جشنواره می‌گذرد، آیین نکوداشت شخصیت‌های مهم سینمای جهان برگزار شده است و از آثار به یاد ماندنی و تأثیرگذار فیلمسازان مطرح در این جشنواره تقدیر و جوایزی نیز به آنان اهدا شده است. همچنین در دوره‌های مختلف جشنواره فجر سینماگران صاحب سبک و نخبه‌ای از جمله کوستا گاوراس، فرانچسکو رزی، تئو آنگلوپولوس، ماریو مونیچلی، مصطفی عقاد، داریوش خنجی و... در جشنواره فجر حضور داشته‌اند و جایزه یک عمر فعالیت سینمایی را از آن خود کرده‌اند.

 متفاوت و با رویکردی ویژه
امسال جشنواره جهانی فیلم فجر سی‌وچهارمین دوره خود را به دبیری رضا میرکریمی پشت سر می‌گذارد که از ابتدای جشنواره هم مشخص بود با جشنواره‌ای متفاوت از سال‌های گذشته به لحاظ نحوه برگزاری روبرو خواهیم بود. چهارشنبه گذشته نخستین روز از این رویداد به صورت رسمی کار خود را در بخش‌های مختلف آغاز کرد. کارگاه آموزشی «انتقال تجربه کارگردانی» توسط مجید مجیدی در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد که البته مجیدی از حضور خبرنگاران در این کارگاه ممانعت کرد؛ همچنین در عصر اولین روز از جشنواره، فیلم «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی با حضور علی نصیریان بازیگر این فیلم و حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی به نمایش درآمد. همچنین در روز دوم کارگاهی با حضور محمود کلاری، فرزاد مؤتمن، الکساندر سوکوروف و اصغر فرهادی برپا شد. همچنین رضا کیانیان در حاشیه نمایش جدیدترین اثر وحید موسائیان اعلام کرد که یکی از افتخارات این جشنواره نمایش فیلم‌هایی است که تاکنون در هیچ جشنواره‌ای به نمایش درنیامدند و اولین نمایش رسمی خود را در جشنواره جهانی فجر تجربه می‌کنند.

 بخش دارالفنون؛  مؤثر در استعدادیابی
یکی از بخش‌های قابل توجه این دوره از جشنواره جهانی فیلم، برگزاری کارگاه‌های سینمایی است که با حضور فیلمسازان برجسته ایرانی و خارجی برپا می‌شود. مخاطبان این بخش در اردوی استعدادیابی، جوانان مستعد در سراسر کشور و در سطح کشورهای منطقه هستند که با هدف شناسایی و کشف استعدادها در طول جشنواره و در حین کلاس‌ها و کارگاه‌های مختلف آموزشی در این رویداد آموزشی شرکت می‌کنند. علاوه براین، تمامی کسانی که در این دوره‌ها شرکت کردند به عضویت دائمی این مرکز درمی‌آیند و در نتیجه فعالیت‌های سینمایی آنها در طول سال مورد پایش و رصد جشنواره قرار خواهد گرفت.

 مبادلات فرهنگی در عـرصه بین‌المللی
همچنین در نخستین روز برپایی جشنواره نوزدهمین بازار بین‌المللی فیلم ایران در پردیس سینمایی چارسو آغاز بکار کرد. بازار فیلم با هدف برگزاری رویدادی مهم در مبادلات فرهنگی در عرصه فراملی از شرکت‌های بین‌المللی جهت توزیع محصولاتشان در بازار دعوت به عمل آورده است که بیش از ۵۰غرفه از کشورهای مختلف همچون کشورهایی از اروپا، آمریکا، کانادا و کشورهای منطقه در این بازار حضور دارند.
بازار بین‌المللی فیلم ایران به محلی تأثیرگذار برای عرضه فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی که در منطقه و سطح دنیا تولید شده بودند، بدل شده و استقبال مردم و علاقه‌مندان از این بخش قابل توجه است. علاوه بر کشورهای خارجی، غرفه‌هایی هم به گروه سینمایی هنر و تجربه، مرکز گسترش سینمای تجربی، انجمن سینمایی جوانان ایران، غرفه سازمان توسعه سینمایی سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و غرفه بنیاد سینمایی فارابی و... اختصاص داده شده است.

 فاکتورهای مثبت جشنواره  
با توجه به این که سه روز از برپایی این دوره از جشنواره گذشته است، نظم و کیفیت برگزاری جشنواره و برنامه‌های در نظر گرفته نشان از تدبیر قابل تأمل دبیر جشنواره و تیم همراهش دارد. برخلاف سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر که بهمن ماه گذشته و ویژه تولیدات ملی برگزار شد و با انتقادات بسیاری روبرو بود. این رویداد بین‌المللی در این دوره از برگزاری با
برنامه‏ریزی‌های حساب شده تفاوت ویژه‌ای را رقم زده که استقبال و رضایت اهالی رسانه و عموم علاقه‌مندان به سینما را با خود همراه کرده است. جشنواره جهانی فیلم فجر فرصت مغتنمی است تا به واسطه آن هنرمندان مختلفی با فرهنگ‌ها و نگاه‌های متنوع کنار یکدیگر قرار بگیرند و از تجربیات اساتید داخلی و خارجی استفاده کنند. این در حالی است که نمایش آثار قابل تحسین جهانی درهای تبادل فرهنگی را بین کشورهای مختلف می‌گشاید و سینمای ملی را با سینمای بین‌المللی آشتی می‌دهد.  آنچه بیش از پیش اهمیت این جشنواره را فزونی می‌بخشد، برنامه‌هایی است که در خلال نمایش فیلم‌ها برگزار می‌شود و به خوبی توانسته فرصتی را به وجود آورده که فیلمسازان جوان و کسانی که قصد ورود به این عرصه را دارند، امکان بهره‌مندی از تجربیات فیلمسازان مطرح و با سابقه را داشته باشند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.