قدس آنلاین/ بین‌الملل: باراک اوباما آب پاکی را بر دستان متحدان عرب خود در منطقه ریخت و به صراحت گفت: اعزام نیرو و راهکار نظامی برای براندازی «بشار اسد» در سوریه نه ممکن و عملی است و نه روشی درست خواهد بود.

  بحران سوریه راه‌حل ساده ندارد/ آمریکا وآب پاکی بر دستان متحدان عرب

رئیس جمهور آمریکا که به انگلستان سفر کرده در گفت‌وگو با «بی‌بی‌سی» تصریح کرد: «برای آمریکا و بریتانیا اعزام نیروهای زمینی به سوریه برای سرنگون کردن رژیم اسد، اشتباه است».
وی کشورهای(عربی) را که به تعبیر او دور خود خندق حفر کرده اند و از آمریکا توقع دارند که با اعمال زور حکومت سوریه را براندازد به باد انتقاد گرفت. هفته پیش هم جان کری وزیرخارجه آمریکا به همتایان خود در شورای همکاری خلیج فارس توصیه کرده ‌بود که حرفی از حذف اسد نزنند، زیرا به نتیجه‌ای نخواهند رسید.
این موضع‌گیری اوباما در حالی مطرح می‌شود که روابط آمریکا و عربستان سعودی یکی از بازیگران منفی اصلی در بحران سوریه به سردی گراییده تا آنجا که در مواضع مقامات دو طرف حتی نوعی پرخاشگری و انتقادهای تند دیده ‌می‌شود.
این بحران تا جایی پیش رفته که به هنگام سفر هفته پیش اوباما به ریاض برای شرکت در نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با اینکه ملک سلمان برای استقبال رسمی از سران این شورا در فرودگاه ریاض حضور داشت از استقبال رسمی از اوباما در هنگام ورودش خودداری کرد.

 بحران سوریه راه‌حل ساده ندارد
اوباما در گفت و گو با بی بی سی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط سوریه بسیار دردآور و دلخراش بوده و از جنبه‌های مختلف پیچیده است افزود: حل بحران در سوریه راه‌حل ساده و سریعی ندارد.  وی درباره حل مسأله سوریه گفت: برای حل مشکلات طولانی مدت این کشور راه‌حل نظامی و استقرار نیروهای زمینی ما تأثیرگذار نخواهند بود. وی ادامه داد: با این حال ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به حملات هوایی خود علیه مواضع این گروه تروریستی در مراکزی چون «رقه» ادامه خواهد داد و تلاش خواهد کرد تا مناطق تحت حضور شبه نظامیان این گروه را منزوی کند و تا حد ممکن راه‌های ورودی و خروجی نیروهای خارجی داعش را به اروپا مسدود سازد.  اوباما البته مواضع پیشین خود را تکرار کرده و گفت:  جامعه جهانی باید به تداوم فشار خود بر گروه‌های درگیر از جمله روسیه، ایران و گروه‌های مخالفان میانه‌رو برای انجام مذاکرات و تکمیل روند انتقال سیاسی در این کشور ادامه دهد که البته امری بسیار دشوار است. رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه مصاحبه خود از کشورهایی که هنوز پارلمان‌هایشان هیچ مصوبه ‌و اقدامی برای مقابله با  داعش در سوریه تصویب نکرده و همچنان از آمریکا می‌خواهند تا در سوریه دست به اقدام نظامی بزند به شدت انتقاد کرد و گفت: شما نمی‌توانید هر دو را با هم بخواهید.
وی افزود: سوریه یکی از چندین مسأله‌ای است که ماهیتی فراملی دارد و به همین دلیل هم پاسخی فراملی می‌طلبد.
بسیاری از افراد تمایل دارند تا باور کنند این آمریکا است که می‌تواند این مسأله را به تنهایی حل کند اما حقیقت این است که بدون همکاری و اتحاد، ما برای حل این موضوع بسیار بسیار ضعیف خواهیم بود.

 شکست داعش را پیش‌بینی نمی‌کنم
اوباما درباره گروه تروریستی داعش نیز عنوان کرد: من نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که طی 9 ماه آینده که من بر سر کار هستم مبارزه با داعش به نتیجه‌ای عملی به معنی شکست این گروه خواهد رسید، چرا که متأسفانه حتی گروه کوچکی از این افراط‌گرایان اگر برای مردن آماده باشند، می‌توانند در شهرهای ما دست به انتقام‌گیری بزنند.
وی اما همچنان تأکید کرد که می‌توان با آرامی مناطق تحت عملیات داعش را به خصوص در موصل و رقه محدود کرد. مناطقی که به عنوان قلب تپنده این گروه تروریستی شناخته می‌شوند.

 خط و نشان اوباما برای انگلیس
اوباما همچنین در ادامه مصاحبه‌اش با بی.بی.سی تصریح کرد: انعقاد یک توافق تجاری میان انگلیس و آمریکا در صورتی که رأی‌دهندگان انگلیسی در همه‌پرسی 23 ژوئن بر سر خروج از اتحادیه اروپا رأی به خروج از این اتحادیه دهند، 5 تا 10 سال به طول خواهد انجامید.
رئیس‌جمهور آمریکا با تأکید بر اینکه انگلیس در صورت خروج از اتحادیه اروپا امتیازی فراتر از این اتحادیه برای مذاکره کردن بر سر یک توافق تجاری جدید با آمریکا دریافت نخواهد کرد افزود: ما از تلاش‌هایمان برای مذاکره بر سر یک توافق تجاری با بزرگترین شریک تجاری خود که همان بازار اروپا است دست بر نخواهیم داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 1
    حتی اوباما از مواضعش در مورد سوریه عقب نشینی کرده ولی اعراب خیر، به قول امام اگر روزی از صدام بگذریم از ال سعود نخواهیم گذشت.